Alle ouderen of jongeren in 1 team lijkt me inderdaad niet goed. Maar wat is er mis met een team met overwegend oudere of jongere werknemers? Die hebben toch meer raakvlak met elkaar lijkt me. Hier zou je juist wel de voorkeur van mensen moeten gebruiken. Misschien heeft een oudere werknemer wel behoefte aan de omgang met jongere mensen, who knows.
-Alle ervaren mensen wil je ook verspreiden.
Ligt er ook maar net aan. Je kan je voorstellen dat de ervaren mensen niet de hele tijd bezig gehouden willen worden met de 'opgroeifase' van de onervaren medewerkers. Kijk, als een ervaren medewerker het juist heel leuk vindt om kennis over te dragen aan de nieuwe generatie: toppie, doen! Maar als iemand er niet op zit te wachten dan sla je de plank mis. Het kan namelijk ook demotiverend werken.
-Man/Vrouw wil je ook mixen.
Tsja, al is het te voorkomen dat vrouwen elkaar in de haren vliegen (

). Maar toch merk je wel, zeker in een mannenwereld/bedrijf, vrouwen toch vaker naar elkaar toe trekken. Ze uit elkaar houden lijkt me dan geen goed idee. Maar ook alle vrouwen in 1 team lijkt me geen goed ding.
EN je wilt dat ze zelf invloed hebben.HOE organiseer je dit nou? Dat mensen zelf invloed hebben EN dat ze zich aan de criteria houden die we vantevoren stellen?
Hmmm, jullie criteria zijn jullie criteria dat staat wellicht haaks op het woordje invloed...
Organiseren? Naja, ik neem aan dat jullie functioneringsgesprekken hebben met mensen. Met een beetje geluk ben je dus op de hoogte van wat de desbetreffende medewerker vind van een bepaalde situatie, waardoor hij gemotiveerd wordt en waardoor niet. Wat hij vindt van de omgeving, prikkels, eventuele onenigheid met andere werknemers, enz.
En als je dit niet weet; vraag er dan naar! En ik weet niet hoe jullie overleg houden (ik neem niet aan de hele groep in 1 keer) moet je bedenken hoe je dit nieuws naar iedereen gaat brengen. Steek positief in, ga dus niet veranderen omdat je nu te veel problemen ziet/ervaart. Ga veranderen omdat je bijv. het serviceniveau wilt verhogen (praten we hier trouwens over een helpdesk??). Kijk hoe de medewerker daar individueel en in zijn nieuw te vormen team het beste aan kan bijdragen.
In tegenstelling tot wat iemand hier eerder zei, vind ik inspraak in deze hele procedure wel degelijk een belangrijk instrument. Als je niet van iemand weet dat hij dikke maatjes is met Pietje, en dat dat één van de weinige dingen is die hem op de been houdt (ok, stom, had hij eerder moeten praten, enz) en je haalt hem bij Pietje vandaan dan heb je een probleem. Er zijn genoeg medewerkers die dan toch blijven zitten op hun plek (met vaste contracten), hun ontevree bij iedereen kenbaar maken behalve de baas, de hele arbeidsethos verlagen als gevolg van dien, enz... Dat soort problemen wil je je niet op de hals halen lijkt me.
Ik weet niet of iedereen in deze team hetzelfde werk doet, maar ik zou me kunnen voorstellen dat je teams met bepaalde expertise bij elkaar wilt zetten, zodat je verantwoordelijkheden duidelijk hebt. Of juist wil verspreiden zodat je een stukje kennisborging verspreidt heb zitten over de gehele afdeling... Naja, ik denk dat dat teveel afhankelijk is van de organisatie an sich, iets waar je hier verder nog niet heel erg veel over heb verteld.
Last but not least, ga niet zomaar veranderen. Weinig verloop is eigenlijk ook wel een heel goed ding (blijkbaar tevreden medewerkers), maar als je merkt dat de output er onder te lijden heeft moet je misschien toch wel ingrijpen. Probeer eens te bedenken wat als jij werknemer zou zijn in zo'n team. Hoe zou jij het vinden als je baas met zo'n plannetje komt? En hoe zou jij graag zien dat het werk (de werkgever) dan te bieden heeft (met deze mix)? Waar zou jij warm voor lopen en wat zou je koud laten?