• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04-2025
Op mijn MacBook heb ik een Spyder profiel omdat het standaard profiel veel te rood is. So far so good, tot ik vandaag een fotootje voor 't web wou opslaan met de functie "Save for web" in Photoshop CS3. De kleuren werden flets terwijl ze dat niet waren tijdens het bewerken.

Ik heb dit semi opgelost door bij "Edit > Convert to profile" te kiezen voor het Spyder profiel en vervolgens "Convert to sRGB" uit te zetten in "Save for web" maar toch denk ik niet dat dit de weg is die ik moet bewandelen.

Ik wil graag met het Spyder profiel blijven werken, maar ik wil niet eerst een proof setup hoeven in te stellen ofzo. Het moet toch niet zo moeilijk zijn om de afbeelding in het "hoofdvenster" prima weer te geven, en in het "Save for web" venster ook ?

Op m'n Windows PC heb ik geen enkel probleem, maar daar heb ik ook geen ICC profiel ingesteld.

• J3roen
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

Als je een foto voor het internet wilt gebruiken, moet je converteren naar sRGB en niet naar je spyder profiel.

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04-2025
J3roen schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 22:57:
Als je een foto voor het internet wilt gebruiken, moet je converteren naar sRGB en niet naar je spyder profiel.
Ja, maar stel je hebt de volgende situatie: ik download een foto van 't web, ik doe verder geen bewerkingen, en ik doe "save for web". Dan zijn de kleuren dus anders, en dat probeer ik te voorkomen. Als ik overal sRGB gebruik krijg ik dat soort problemen.

-edit-

Oh hmm, wat ik nu zie is dit: als ik een foto in Photoshop open ziet die er sowieso een stuk feller uit dan in Mozilla. Is dit te wijten aan het feit dat Photoshop het Spyder profiel gebruikt om weer te geven, en Mozilla Firefox niet ? Wie kan verklaren hoe dat komt ?

[ Voor 22% gewijzigd door mcdronkz op 07-11-2008 23:04 ]

• J3roen
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

Als het goed is, is het slechts een display profiel en heeft het geen invloed op de foto zelf tenzij je gaat converteren naar het spyder profiel.

Jij ziet het zoals het eruit zou moeten zien omdat je scherm is gecalibreerd.

Als jij dus iets opent zonder profiel en dan opslaat zou er geen enkel verschil moeten zijn met het origineel (even los van compressie uiteraard).

Dat is zoals ik het altijd heb begrepen iig, en is mijn ogen ook het meest logische.

Edit:

Firefox gebruikt standaard, net als IE, geen kleur profielen. Download de add-on, of gebruik about:config en pas zelf de benodigde instellingen aan. (even zoeken op google naar de instellingen)

[ Voor 18% gewijzigd door J3roen op 07-11-2008 23:11 ]

• tonyisgaaf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Het probleem dat je ziet wordt veroorzaakt door een "default" instelling van Mac OS X waar ik me ook kapot aan erger.

De standaard kleurenruimte van een afbeelding (wanneer er niet expliciet een profiel aan toegevoegd is) is bijna altijd sRGB. Dat is ook de reden dat Adobe PS's "save for web" altijd een afbeelding eerst naar de sRGB kleurenruimte converteert, voordat deze wordt opgeslagen.
Een kleurenprofiel is de beschrijving van een kleurenruimte, deze kan worden toegevoegd oftewel "embed" in een afbeelding. Omdat de "Save for web" functie ervan uitgaat dat je een zo klein mogelijk bestand wilt opslaan, wordt het kleurenprofiel niet toegevoegd aan het bestand.

Dan nu het "probleem": de standaard kleurenruimte van Mac OS X is niet sRGB, maar "Monitor RGB" of soms ook "Generic RGB", welke afwijkt van sRGB. Wanneer een afbeelding geen toegevoegd kleurenprofiel heeft, gaat Mac OS X dus niet uit van sRGB, maar van Monitor RGB en de kleuren worden afwijkend weergegeven.

Photoshop geeft in de "eigen" weergave een bestand zonder profiel weer als sRGB, gecompenseerd voor (in jouw geval Spyder) monitor profiel. In het "Save for web" venster echter, wordt de afbeelding weergegeven m.b.v. de system defaults.

Je kunt dit controleren door een afbeelding op te slaan met "Save for web", bijv. als JPG. Vervolgens open je de afbeelding met Preview en kies je voor Tools => Assign profile... Kies daar voor sRGB. Als het goed is, ziet de afbeelding er dan weer hetzelfde uit als in Photoshop zelf.

Of het probleem van de "verkeerde" default kleurenruimte ooit door Apple wordt opgelost... Mensen klagen er al over sinds Mac OS X uit is. Er is een versie geweest waarin je kon kiezen wat je default kleurenruimte was (10.2 volgens mij), maar dat is helaas niet meer mogelijk.

Als je écht zeker wilt weten dat mensen je afbeelding in de juiste kleurenruimte zien, moet je er handmatig het sRGB profiel aan toevoegen. Ik denk persoonlijk dat dát alleen zin heeft wanneer je een fotograaf bent met een online portfolio.

NL Weerradar widget Euro Stocks widget Brandstofprijzen widget voor 's Dashboard