Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Soms trage verbinding, modem trained laag in

Pagina: 1
Acties:

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb de laatste maanden steeds last van een modem die op erg lage waarden intrained. Ik heb een 24mbit verbinding en die trained normaal op 12mbit in (aardig afstandje) maar soms zonder reden trained de modem in op een totaal andere (lagere) snelheid. Zoals bijvoorbeeld 2000kbit of 3500kbit. Na een tijdje verbreekt de verbinding weer en trained hij weer op andere waarden in.
Ik heb deze verbinding nu meer dan een jaar en hij heeft zeker bijna een jaar gewoon goed gewerkt zonder merkbare klachten en er is in die tijd niks veranderd. Maar laatste tijd steeds vaker last van een uitvallende verbinding of dus een enorm trage verbinding. Ik download veel via usenet en merk dan ook dat die snelheid direct instort.

Ik heb het modem al vele malen gereboot, zowel softwarematig als hardwarematig via het menu en door gewoon de stekker eruit te trekken. Ik heb er een tijdje mee gezeten maar begin het nu wel echt zat te worden.

Ligt het probleem bij mij of moet ik hiervoor bij mijn provider zijn? Kan het zijn dat de telefoonkabel in mijn huis naar mijn modem te lang is? Die heeft namelijk zeker een meter of 2 over, zou het helpen als ik die inkort? Of moet dat niet zo'n enorm effect hebben?

Tijdens het typen van deze post is de verbinding 3x uitgevallen en nu trained hij in rond de 9mbit ipv de normale 12mbit.

Type modem/router is een WAG200G van Linksys en de verbinding is van conceptsict.

Edit 1
Bijvoorbeeld wat hij nu zegt:
DSL Status: Connected
DSL Modulation Mode: MultiMode
DSL Path Mode: Interleaved
Downstream Rate: 8431 kbps
Upstream Rate: 1059 kbps
Downstream Margin: 6 db
Upstream Margin: 6 db
Downstream Line Attenuation: 39 db
Upstream Line Attenuation: 9 db
Downstream Transmit Power: 12 db
Upstream Transmit Power: 22 db

Edit 2

En nu weer:
Downstream Rate: 11572 kbps
Upstream Rate: 1223 kbps

Komt hij enkel weer niet boven de 700kb/s uit met eweka of de 100mb.bin speedtest.

Edit 3
En nu draait hij weer:
Downstream Rate: 9285 kbps
Upstream Rate: 1115 kbps
Upstream Line Attenuation: 9.5 db

[ Voor 29% gewijzigd door Tsurany op 07-11-2008 20:57 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Jan_Klaassen768
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-11 14:52
Dit klinkt mij als een bekend probleem in de oren. Op kantoor hadden we identieke klachten. Het modem stond op zeker 8 meter van de splitter. Nadat ik deze verplaatst had en dus een korte kabel tussen modem en de splitter had geplaatst van ongeveer 1 meter was het probleem helemaal weg

M.a.w., je eigen suggestie om een kortere kabel te proberen zou ik zeker eens proberen.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Nu een korte kabel van hooguit een meter gebruikt, heeft niks opgelost.
Er loopt wel een kabel van de meterkast door de muur naar de plek waar de stekker de muur uit komt, dat is zo'n 6-7 meter, misschien meer. Dan gaat daar een kabel van 2 meter naar de splitter en dan een kabel van een meter naar de router. Nu kan ik wel de router in de meterkast verplaatsen zodat het hooguit een meter is maar dan heb ik boven geen enkele kabelaansluiting meer. Bovendien heeft dit zeker een jaar goed gewerkt zonder merkbare problemen, dan kan het toch niet zijn dat het opeens te lang is?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-11 14:40
Ik zou het in elk geval proberen de modem in de meterkast te zetten, vervolgens met een lange UTP kabel uitproberen of dat het beter werkt... Heb je het in elk geval geprobeerd, en weet je ook of dat het probleem oplost ja of nee...

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Tsurany schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 00:23:
Nu een korte kabel van hooguit een meter gebruikt, heeft niks opgelost.
Er loopt wel een kabel van de meterkast door de muur naar de plek waar de stekker de muur uit komt, dat is zo'n 6-7 meter, misschien meer. Dan gaat daar een kabel van 2 meter naar de splitter en dan een kabel van een meter naar de router. Nu kan ik wel de router in de meterkast verplaatsen zodat het hooguit een meter is maar dan heb ik boven geen enkele kabelaansluiting meer. Bovendien heeft dit zeker een jaar goed gewerkt zonder merkbare problemen, dan kan het toch niet zijn dat het opeens te lang is?
Feit is gewoon dan je nu 10 meter telefoonkabel tussen ISRA en modem hebt zitten, dat is gewoon veel te veel. Ik zou maximaal 1 a 2 meter gebruiken.

Als je de modem in de meterkast zet dan is denk ik in ieder geval het probleem verholpen en je hebt ook nog kans dat je modem op meer dan 12 Mbit gaat intrainen.

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Tsurany schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 20:15:
Ik heb deze verbinding nu meer dan een jaar en hij heeft zeker bijna een jaar gewoon goed gewerkt zonder merkbare klachten en er is in die tijd niks veranderd. Maar laatste tijd steeds vaker last van een uitvallende verbinding of dus een enorm trage verbinding.

Die twee getallen, en dan met name het verschil ertussen, geeft aan in welke hoek je probleem zit. Je verbinding heeft een veel te hoge demping voor hoge frequenties. Nu moet je nog even vaststellen *waar* het probleem zit. :)

Begin met je modem op te pakken en het direct, zonder splitter, op je IS/RA in de meterkast aan te sluiten. Je bent dan even niet te bellen, maar je test op die manier het stuk van IS/RA tot in de centrale, dus het moet even. Kijk in je modem wat je up- en downstream-demping zijn. Zijn die nu bijna gelijk aan elkaar (met een upstream-demping van 9 dB zou dat tot iets van 15dB mogen lopen) dan zit het probleem in je eigen kabels. Is het verschil nog steeds aanwezig, dan zit de fout in de kabels van KPN of in de apparatuur van je provider.

Laat even weten wat hier uitkomt.. :)
ik222 schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 09:32:
[...]

Feit is gewoon dan je nu 10 meter telefoonkabel tussen ISRA en modem hebt zitten, dat is gewoon veel te veel. Ik zou maximaal 1 a 2 meter gebruiken.
Die beperking aan de lengte van kabels thuis is er omdat je rekening moet houden met de slechte kwaliteit kabels die 'klanten' gebruiken. De meeste mensen gebruiken platte, 2 of 4 aderige kabel. Als je goede kwaliteit getwiste kabel gebruikt en 'm netjes aansluit maakt het niet uit of je 4 kilometer van de centrale woont of 100 meter en 3900 meter aan interne bekabeling aanlegt.

Als TS een aansluitpunt in de huiskamer heeft wat met getwiste kabel aangesloten zit en dat is netjes aangelegd dan zal dat op de 1500 meter die 'ie van de centrale zit helemaal niets uitmaken.

[ Voor 25% gewijzigd door burne op 08-11-2008 09:51 ]

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Oke ik heb hem nu rechtstreeks aangesloten op het punt in de meterkast, zit anderhalve meter kabel tussen en ik krijg de volgnede waardes.

Downstream Rate: 13957 kbps
Upstream Rate: 1211 kbps
Downstream Line Attenuation: 37 db
Upstream Line Attenuation: 8.5 db

Is niet enorm veel verbetert maar wel een klein stukje.

De kabels in het huis zijn platte kabels waarvan 2 van de 4 aders zijn aangesloten. Die loopt vanuit de meterkast omhoog en komt een meter of 5 hemelsbreed uit de muur en daar is dan een kabel die naar de splitter loopt en van daar weer een kabel naar het modem. Die kabel vanuit de meterkast zat er toen we in het huis kwamen en is niet te vervangen. Kan wel de overige 2 aderen aansluiten als dat zou kunnen helpen.
Het modem kan eigenlijk niet in de meterkast blijven want dan heb ik totaal geen kabelverbinding boven en geen enkele manier om daar te komen anders dan een kabel los door het huis aan te leggen.

Edit: Modem laten rebooten en krijg nu deze waardes:
Downstream Rate: 14014 kbps
Upstream Rate: 1083 kbps
Downstream Transmit Power: 11 db

Vanaf de muur zit er zo'n 5-6 meter kabel nog voor hij uiteindelijk in het modem terecht komt, die ga ik straks proberen terug te brengen naar zo'n 50 cm.

[ Voor 54% gewijzigd door Tsurany op 08-11-2008 10:03 ]

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Tsurany schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 09:52:
Oke ik heb hem nu rechtstreeks aangesloten op het punt in de meterkast, zit anderhalve meter kabel tussen en ik krijg de volgnede waardes.

Okee. Dat is nog altijd teveel. Ik zou niet al te woest aan kabels gaan sleutelen, want je ziet wat het effect van het weghalen van vrijwel alle bekabeling is: een verbetering van 2dB downstream en 0.5 dB upstream. Dat terwijl 37-39 dB demping zou overeenkomen met een kilometer of drie aan kabel en dat is dus wat veel.

Er is nog een ding wat je zou kunnen proberen, en dat is dezelfde test met een ander modem. Wellicht kun je een modem lenen van iemand in je omgeving of heeft de Concepts-helpdesk daar een oplossing voor (hebben zij het modem ook geleverd?).

Omdat je bij Concepts zit vermoed ik dat je een BBNed-verbinding hebt. Effe met de helpdesk bellen en vertellen wat je gedaan hebt, en daar moet als het goed is uitrollen dat ze een ticket bij BBNed gaan maken, en dan krijgt een van mijn ex-collega's jouw probleem in handen. Die gaat nogmaals controleren of alles goed getest is, en volgens de checklist zou er dan een monteur moeten komen kijken naar wat er aan de hand is. Mijn gok is dat 'ie een rotte las in een wijkverdeler gaat vinden.

Als je de helpdesk gaat bellen (http://concepts.nl/contactgegevens) benadruk dan dat het een jaar probleemloos gewerkt heeft en dat je nu een verbinding hebt die nauwelijks bruikbaar is, en vertel ook wat het resultaat van je eigen testen is.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Idd een BBNED verbinding, kan het nog wel met de standaard Concepts router proberen (eminent dacht ik) maar die hebben we vervangen zodat de laptops gewoon via wireless konden werken. Deze waardes in de router zijn wel altijd zo geweest, altijd die 39dB gehad eigenlijk. Alleen nooit snelheidsverlies gehad en nooit zo vaak een verbroken verbinding. Zal zo de helpdesk wel bellen, kijken wat die voor me kunnen doen.

Edit: ConceptsICT gebeld, ze zeiden idd dat ik alle had geprobeerd en dat de oorzaak dus of in het modem moet zitten, maar dat leek hem zeer onwaarschijnlijk, of dat het een buitenstaande oorzaak heeft. Ze hebben sowieso een melding bij BBNED gemaakt en die zal er dus naar gaan kijken.

In ieder geval iedereen hier bedankt! En een prima helpdesk van ConceptsICT moet ik zeggen, heb welgeteld 10 seconden in de wachtrij gehangen, wat dus erg fijn is :D

[ Voor 35% gewijzigd door Tsurany op 08-11-2008 10:41 ]

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Tsurany schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 10:25:
En een prima helpdesk van ConceptsICT moet ik zeggen, heb welgeteld 10 seconden in de wachtrij gehangen, wat dus erg fijn is :D
Ook de andere kant op, naar BBNed waren ze 'in mijn tijd' al erg goed. Goed onderzochte tickets met relevante informatie en een duidelijke argumentatie, en snel reageren. Samen met Solcon staan ze op mijn persoonlijke lijstje van favoriete ISP's (die nog bestaan..).

Pagina: 1