FJS PI-1536 videogeheugen 891MB !?!

Pagina: 1
Acties:

• PA4MW
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-05 22:26
Dag medetweakers,

Ik zit met een merkwaardig probleem. Ik heb een FJS PI-1536 laptop, T5500, voorheen 1GB ram, nu 2GB ram, 160GB, ATI X1400 etc.

Nu heb ik 1GB geheugen bijgeplaatst waardoor het geheugen 2GB in totaal werd. Mooi tot zover. Maar wat blijkt, mijn videokaart snoept er 891 weg! Nu vind ik een videokaart met zoveel geheugen wel stoer (64MB videokaart in mijn werkstation, dus het is nogal wat, hihi), maar ik besteedt het geheugen liever aan mijn applicaties.

Ik krijg het videogeheugen met behulp van de BIOS en de ATI-tool (ATI-catalist 2.0.253) niet lager.

Al verschillende drivers geprobeerd maar het helpt niet echt.

Wie heeft de gouden tip?

• misterm90
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:51
in de bios kun je dat veranderen.

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-05 20:51

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Voor zover ik weet geen probleem als je normale applicaties draait.
Hij gaat dat extra geheugen pas daadwerkelijk gebruiken als ie het nodig heeft.
Nou weet ik niet of je crysis erop speelt, of zware grafische applicaties draait, zo nee, zit je goed ;)

[ Voor 8% gewijzigd door DaLoona op 07-11-2008 21:45 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Dark Power Pro 13, 1600W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:50

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Weet je zeker dat die 891MB gereserveerd is? Wat zegt systeemeigenschappen? +/-1,1 of 1,9GB?

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Bij ATi heet dit gedrag Hypermemory en het komt er eigenlijk op neer dat de kaart een bepaalde hoeveelheid eigen geheugen heeft maar ook nog xxxMB van je systeemgeheugen kan gebruiken. Dit stuk van het systeemgeheugen wordt echter niet gereserveerd zoals het gedeelde geheugen bij een IGP. Je hoeft je dus geen zorgen te maken. In je BIOS kan je het in ieder geval niet instellen.

• PA4MW
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-05 22:26
Wow, wat een reacties! Hartelijk dank allen! Zware applicaties draai ik er absoluut niet mee, wordt het beestje veel te warm door, hihi :)

@mistermerlijn: Ik had de BIOS al gechecked ;)

@DaLoona: Goed te horen dat het verder weinig tot geen invloed heeft!

@PD2JK: De FJS geeft bij de systeemeigenschappen netjes 2GB aan. Ik vond het dan ook erg vreemd dat in dxdiag en de ATI-tool 891MB als videogeheugen stond.

@Admiral Freebee: Ik denk dat dit juist is.

Allen bedankt! Weer wat geleerd, een pak van m'n hart dat het verder weinig tot geen invloed heeft op de prestaties.

• teamacc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-05 10:51
Gebruik je vista? vista reserveert nl ook een deel van het interne geheugen als videogeheugen

Goed koper is duurder dan slecht koper

Verwijderd

DaLoona schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 21:41:
Nou weet ik niet of je crysis erop speelt, of zware grafische applicaties draait, zo nee, zit je goed ;)
Dan zou de grafische chip dat nog niet kunnen, de X1400 is bij lange na niet rap genoeg voor Crysis.

Veel geheugen is voor een echt snellere kaart alleen zinvol in hogere resoluties. Ook systemen, met bijv 1GB geheugen en een 256MB kaart tov een systeem met 1GB geheugen en een 512MB kaart is de laatste ietsjes sneller omdat het niet de boel in het werkgeheugen hoeft te zetten.

Dus, maak je maar geen zorgen. Wanneer je CTRL-Shift-ESC drukt zie je het totaalgeheugen en hoeveel daarvan nog beschikbaar is.
Pagina: 1