Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

advies gevraagd auto aanschaf

Pagina: 1
Acties:

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-11 18:33
Ik zou graag weten of ik in de goede richting zit te denken en eventueel tip voor auto's.

Vanaf de 17 november heb ik een baan in alkmaar en kan ik dus iedere dag het eind hoofddorp - alkmaar reizen. Wat ik nog niet wist is dat ik er in alkmaar zelf met het OV ook nog eens bijna een uur over doe. Ik wil dus een autotje voor woonwerkverkeer om de reistijd wat de drukken.

M'n budget is tot ongeveer 3000 euro (als het echt niet anders kan wat meer, liever wat minder)
Het ding gaat dus ongeveer 30.000 tot 35.000 (dagelijk ~130KM) rijden aan ww verkeer + nog wat andere tripjes.Veel kilomerters dus het verbruik is de grootste kosten post diesel (LPG is niet handig ivm. toch al beperkte bagage ruimte) is mischien wel interessant. Dus een relatief jonge auto met in iedergeval minder als een ton op de teller lijkt me handig.

Ik denk dat ik op een redelijk kleine auto uit kom als een Ford Fiesta, Ford Ka, Opel Corsa, Mazda 323, Micra enz. Echt heel kleine, hokkerige en kale autotjes als een Twingo, Alto, Cinquesento e.d. spreken me totaal niet aan.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Bij dat soort kilometrages zou ik persoonlijk idd voor diesel (of LPG, maar die viel om andere reden af) gaan ja.

Kijk ook eens naar een VW Polo of een Toyota Starlet als ze in je budget passen. Met name die Starletjes zijn erg degelijk spul (net als de rest van Toyota trouwens). Worden helaas wel wat ouder (produktie stopte in 1999), je zou eventueel ook naar de opvolger, de Yaris, kunnen kijken.

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

Bij LA Auto's in Voorschoten (omgeving Leiden) staat een leuke Hyundai Excel. Op die site moet je even naar occasions gaan en dan even naar de Hyundai gaan. Is een auto uit het bouwjaar '98, heeft 81.000 kilometer gelopen. Is alleen een benzine.

Afbeeldingslocatie: http://images.autoselect.nl/imagestore/get.aspx?filename=SRBF861_1725.JPG&width=340&height=255

http://www.laautos.nl/

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:19

Metro2002

Memento mori

die kmaantallen op benzine is financiele zelfmoord, kijk maar liever voor een LPG G3 of dieselauto.
je bent aan benzine bij een verbruik van 1 op 13 en een benzineprijs van 1,4 al bijna 3800 euro per jaar kwijt aan brandstof
Bij diesel ligt dat bij ong 1 op 16 en een prijs van 1,15 op 2516 euro en op LPG zit je het goedkoopst met bij een verbruik van 1 op 11 en een prijs van 60 cent per liter op 1909 euro.

scheelt je dus in het beste geval 1900 euro per jaar en in het slechtste geval 1300 euro per jaar. Nu is de wegenbelasting van diesel wel duurder (STUKKEN duurder) en die van LPG G3 nauwelijks duurder dus ik zou het wel weten....

G3 gaan rijden!

Tenzij je 35.000 km per jaar in een koekblik wilt rondcrossen die 1 op 20 rijdt, dan kost het je per jaar 2450 euro ;) aan brandstof. En dan is LPG G3 nog steeds goedkoper.

[ Voor 11% gewijzigd door Metro2002 op 07-11-2008 20:20 ]

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
Met een LPG-onderbouw tank (in het gat waar normaliter je reservewiel zit (daar zijn ook weer alternatieven voor)) heb je van extra ingenomen ruimte in de kofferbak geen last.

Bij mij zal je b.v. (tenzij je al even op een klein afdekdopje in m'n bumper hebt gespot) geen LPG tank zien op 't eerste gezicht.

Buiten dat kan ik eigenlijk dus maar weinig toevoegen aan de post van metro2002 :)

BMW 535D

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-11 05:54

psy

Ja.... G3!
Diesel is best prijzig tegewoordig. Die dieselprijs zal alleen maar verder blijven stijgen, ik zou toch ernstig LPG overwegen als prijs een belangrijke rol speelt.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Femme
  • Laatst online: 20-11 13:36

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Als je de tank kwijt kunt op de plek van het reservewiel is lpg inderdaad ideaal. Momenteel is het weer lachen aan de pomp met prijzen van 50 cent per liter. Je zou de pomphouder haast een fooi geven. Ik vind het zelf geniaal, met name in auto's met dikke zescylinders en V8'en.

[ Voor 8% gewijzigd door Femme op 07-11-2008 23:28 ]

• martijn_tje
Schoon ouders rijden Tojota, na 17 jaar gaf t ding pas de geest en dat had bij goed onderhoudt niet nodig geweest (distributie riem was uitgedroogt / te laat vervangen ---> gebroken). Alleen heb ik moeite om toyota's te vinden onder de 5000 euro (met niet al te veel kilometers). Ik heb een lichte voorkeuk voor jappen, al rijd m'n vader zonder veel problemen 45K per jaar in een Opel astra (lease bak).

LPG tank op plek van t reserve wiel is idd ook een goede optie.

Ik heb zitten kijken en een Opel Corsa 1.7 TDCI (model 2003-2006) met airco, bouwjaar 2003 met 47K op de teller gevonden voor 3800euro. Lijkt mij een goede optie, een 1.3 zou voor het verbruikt waarschijnlijk nog wat gustiger zijn maar 1:20 - 1:25 op diesel voldoet ook wel.

http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=veeid11uzi3o

[ Voor 36% gewijzigd door martijn_tje op 08-11-2008 08:04 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

3000 euro, minder dan een ton en relatief jong gaan niet samen.

Ik zou als ik jou was naar een betrouwbaare auto (kwa merk) zoals VW, Toyota of Mazda bijv.
Betrouwbare auto's zijn echter duurder in (tweedehands) aanschaf.

Wellicht dat je een Golf III op LPG of diesel kan vinden met pak 'm beet 150.000 op de teller. Die dingen blijven rijden, en dat zal om en nabij de 2000/3000 zijn voor een model uit 1997 (volgens mij is hierna de Golf IV geintroduceerd).

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-11 14:14

SeatRider

Hips don't lie

Exorcist schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 15:26:
3000 euro, minder dan een ton en relatief jong gaan niet samen.
Wellicht dat je een Golf III op LPG of diesel kan vinden met pak 'm beet 150.000 op de teller. Die dingen blijven rijden, en dat zal om en nabij de 2000/3000 zijn voor een model uit 1997 (volgens mij is hierna de Golf IV geintroduceerd).
Een auto van 10+ jaar oud met 150000 op de teller die op G3 of diesel heeft gereden gaat, zoals je zelf al zei, niet samen. Mensen kopen een auto op G3 of diesel omdat ze veel (30k+) kilometers per jaar gaan maken. Een auto van 10 jaar oud met een tellerstand van onder de 2 ton is wat mij betreft dus al verdacht.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

SeatRider schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 15:33:
[...]

[...]

Een auto van 10+ jaar oud met 150000 op de teller die op G3 of diesel heeft gereden gaat, zoals je zelf al zei, niet samen. Mensen kopen een auto op G3 of diesel omdat ze veel (30k+) kilometers per jaar gaan maken. Een auto van 10 jaar oud met een tellerstand van onder de 2 ton is wat mij betreft dus al verdacht.
Ja, ben ik eigenlijk wel met je eens nu ik erover nadenk. Zou als ik de TS was sowieso op zoek gaan naar een auto met de onderhoudsboekjes erbij, en bij een BOVAG dealer. Wat duurder, maar minder risicovol.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Niet helemaal SeatRider. Vergeet niet dat het omslagpunt voor een diesel vroeger een stuk lager lag dan nu (door hogere dieselprijzen en allerlei fiscale maatregelen), waardoor het ook bij lagere kilometrages dan nu interessant was om diesel te gaan rijden. Een 10 jaar oude diesel met 150K op de teller is weliswaar relatief laag, maar imho niet per se verdacht.

[ Voor 9% gewijzigd door wildhagen op 08-11-2008 15:38 ]

Virussen? Scan ze hier!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Wat ook nog een optie is, een leuke 2e hands vinden (bvb die Excel) met lage km stand en dan alsnog G3 erin lepelen. Kost je wel een extra 1500 euro oid...

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:03

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

SeatRider schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 15:41:
Wat ook nog een optie is, een leuke 2e hands vinden (bvb die Excel) met lage km stand en dan alsnog G3 erin lepelen. Kost je wel een extra 1500 euro oid...
Idd ook een optie;
Tevens heb je dan garantie op zo`n LPG-ombouw..dat kan best fijn zijn bij een 'nieuwe' auto.
Je hebt geen zin in een hangende brandstofpomp na een paar maanden :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Metro2002 schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 20:19:
die kmaantallen op benzine is financiele zelfmoord, kijk maar liever voor een LPG G3 of dieselauto.
Er zijn meer dingen als enkel geld. Ik rijd zelf 130km per dag en telde uit hoeveel dat verschil was.
benzine 6l tegen 1.4 euro of 5l diesel tegen 1 euro. Dat is 4.42 euro per dag verschil met 22 werkdagen per maand is dat een kleine 100 euro.

Maar de wegenbelasting is hoger maar diesel is nog steeds goedkoper als benzine. De vraag is of je die meerprijs het waard vindt. Ik rijd dus bij voorkeur met benzine maar mijn recentelijk aangeschafte golf is dus een diesel omdat de bevriende dealer nu eenmaal geen benzine had staan 8)7. En nood breekt wet... maar mijn voorkeur blijft dezelfde: benzine en toeren draaien.
martijn_tje schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 18:25:
Ik denk dat ik op een redelijk kleine auto uit kom als een Ford Fiesta, Ford Ka, Opel Corsa, Mazda 323, Micra enz. Echt heel kleine, hokkerige en kale autotjes als een Twingo, Alto, Cinquesento e.d. spreken me totaal niet aan.
Nochtans erg gemakkelijk hoor. In ieder klein gaatje parkeren en smijt je makkelijk in ieder klein gaatje in de file of op de snelweg. Ik vind mijn Golf voor woonwerk al te groot want het enige wat erin zit ben ik en de laptop. Dus zit je met nodeloos gewicht en ruimte te sleuren. Het is uiteindelijk maar een doos met 5/6 wielen om van A naar B te geraken.

[ Voor 43% gewijzigd door Chevy454 op 08-11-2008 17:01 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Of, een klein dieseltje halen uit bvb Belgie, vziw zijn daar de regels wat anders, en betaal je niet meer wegenbelasting over een diesel. Dus dan heb ke grotere kans op lagere km-standen. Je betaalt nog wel een beetje BPM wellicht.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Dat is een beetje onzin, ik doe ongeveer 30km per jaar met een benzine wagen.

March of the Eagles

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Hacku schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 17:48:
[...]

Dat is een beetje onzin, ik doe ongeveer 30km per jaar met een benzine wagen.
30.000 bedoel je? Waarom is dat dan onzin, zou jij niet goedkoper uit zijn met een LPG/diesel, puur brandstofkosten/wegenbelasting-technisch bedoel ik daarmee?

• Chevy454
  • Niet online
Exorcist schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 19:06:
30.000 bedoel je? Waarom is dat dan onzin, zou jij niet goedkoper uit zijn met een LPG/diesel, puur brandstofkosten/wegenbelasting-technisch bedoel ik daarmee?
Financieel is G3 goedkoper als je geen problemen ondervind. Maat van mij heeft zijn versnellingsbak kapot gereden door het gebruik van LPG (maar dat was ook geen G3).

Maar het is maar net wat je ervoor over hebt. Vind je 100 euro meer per maand voor benzine tov diesel te veel dan moet je diesel gaan rijden. Zo simpel is het.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Chevy454 schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 19:10:
[...]

Financieel is G3 goedkoper als je geen problemen ondervind. Maat van mij heeft zijn versnellingsbak kapot gereden door het gebruik van LPG (maar dat was ook geen G3).

Maar het is maar net wat je ervoor over hebt. Vind je 100 euro meer per maand voor benzine tov diesel te veel dan moet je diesel gaan rijden. Zo simpel is het.
Ja ok, G3 is technisch gezien dan wellicht inferieur aan benzine. Dat vind ik dan ook weer het voordeel van diesel-motoren, over het algemeen zijn deze net iets duurzamer. Als je dus 100 euro p/m weet te besparen door een diesel te nemen ipv een benzine, zou ik het wel weten.

• Chevy454
  • Niet online
Exorcist schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 19:13:
Als je dus 100 euro p/m weet te besparen door een diesel te nemen ipv een benzine, zou ik het wel weten.
Het is net wat je wilt maar voor puur woon-werk is diesel het beste omdat woonwerk noodzakelijk kwaad is. En omdat je van het loon toch iets wilt overhouden moet je de transport kosten zo laag mogelijk houden. Dus diesel, plain and simple.

Maar je hebt van die gekken die het gewoon geen reet uit maakt wat het kost en gewoon stug benzine rijden. Ik zou echt gewoon op benzine blijven rijden.

[ Voor 33% gewijzigd door Chevy454 op 08-11-2008 19:18 ]

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

Chevy454 schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 19:10:
[...]

wat heeft de gebruikte vorm van brandstof dan te maken met je versnellingsbak ? kan je dat eens uitleggen ?

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Exorcist schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 19:06:
[...]

Ja, 30 000. Diesel/LPG is geen onzin, "financiele zelfmoord" is onzin bedoelde ik. Het is best betaalbaar met benzine.

March of the Eagles

• Chevy454
  • Niet online
Ray schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 19:15:
wat heeft de gebruikte vorm van brandstof dan te maken met je versnellingsbak ? kan je dat eens uitleggen ?
offtopic:
Velen krijgen al een hartverzakking als ze al een technische post van mij zien. Ik zou je kop eraf rukken en je enorm dom laten voelen als je mijn uitleg zou krijgen die je dan ook nog eens niet zou begrijpen. No offence maar ik laat deze even varen, misschien dat iemand het beter kan uitleggen als ik. Ik zou nogal te direct en arrogant maar technisch wel goed onderbouwd reageren :) voorbeeldje

Kwestie van geen kwaad bloed te zetten en het topic helemaal te verneuken :) Besides, jouw vraag is topic kaping.

[ Voor 255% gewijzigd door Chevy454 op 08-11-2008 19:44 ]

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11 05:50
Ray schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 19:15:
[...]

Alles man! Zo had ik ooit iemand die beweerd dat zijn wagen sneller reed op 3000rpm als hij V-power tankte. Ik heb gezwegen :)

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Chevy454 schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 19:24:
[...]

offtopic:
Velen krijgen al een hartverzakking als ze al een technische post van mij zien. Ik zou je kop eraf rukken en je enorm dom laten voelen als je mijn uitleg zou krijgen die je dan ook nog eens niet zou begrijpen. No offence maar ik laat deze even varen, misschien dat iemand het beter kan uitleggen als ik. Ik zou nogal te direct en arrogant maar technisch wel goed onderbouwd reageren :) voorbeeldje

Kwestie van geen kwaad bloed te zetten en het topic helemaal te verneuken :) Besides, jouw vraag is topic kaping.
Ik vind deze post eigenlijk al arrogant genoeg :)

• RobertJ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-11 13:04
Goed, van een gebrek aan technische kennis kun je Chevy454 niet beschuldigen, helaas kun je hem wel beschuldigen van een gebrek aan didactisch vermogen, het is namelijk niet geheel toevallig dat mensen die posts als arrogant beschouwen. Er is zeg maar wel vaak een gemene deler te zien. Maar goed, je leert vast nog wel eens dat je mensen beter bereikt als je ze een beetje op een andere manier 'kriebelt'. ;)

Ontopic:
30.000 tot 35.000 km p/jaar, in een auto van maximaal 3000 euro. Dan ga je dus automatisch richting LPG of diesels kijken. Nou is het je lucky day, want met de stijgende lasten voor autorijden besluiten veel mensen om hun dieselwagen de deur uit te doen. In dat opzicht zou je in ieder geval genoeg aanbod moeten kunnen vinden, misschien is het ook nog de moeite waard om wat naar veiligheidsvoorzieningen (nieuwe goede banden, remmen, ABS, etc) te kijken, want als je veel op de weg zit wil je natuurlijk wel veilig rijden.

[ Voor 39% gewijzigd door RobertJ op 09-11-2008 08:53 ]

Life is what you make of it. Always has been, always will be.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:14
35K per jaar, 3000 euro budget, diesel/lpg en lage kilometers/betrouwbaar gaan niet samen.

Wat krijg je aan reiskostenvergoeding?

[controversieel]
Zet een fiets op station Alkmaar om dat uur OV aldaar te drukken, met 10 minuten fietsen ben ik vanaf het station eigenlijk overal wel?

[controversieel2]
Hebben jullie het prijsverschil tussen benzine en diesel gezien tegenwoordig?
gedaald tot 15-18 cent per liter...

Motorrijtuigenbelasting voor een 1999 fiesta diesel: 720 euro !!!!
1999 fiesta benzine valt een gewichtsklasse lager: 236 euro

Voor het prijsverschil van alleen de wegenbelasting kun je (720-236)/0.18 = 2688 liter benzine ipv diesel tanken.
In kleine autos, die wat zuiniger rijden, slaat benzine vs diesel tegenwoordig pas om tussen de 35000 en 50000km per jaar. Er is een reden dat er geen diesel meer te koop is in de C1/107/Aygo...

[ Voor 50% gewijzigd door Ronald op 09-11-2008 09:53 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Ray

Ray

@chevy, nouja ik zie wel vaker dingen van je voorbij komen waar ik redelijkerwijs soms twijfels over heb. Maar deze bewering was de moeite waard voor uitleg.

Auto op benzine versus auto op gas > zelfde motorblok > zelfde versnellingsbak > toch gaat de bak van het gasblok (nouja benzine blok maar dan op gas) eerder stuk zeg jij (waarbij het ook nog uitmaakt op je g3 rijdt of niet). Dat er verschil in belasting zit tussen bv diesel en benzine (koppel etc) is me duidelijk. Dat er ook verschil zit in koppel als je op gas rijdt waarbij de g3 koppel beter is weet ik ook. Wellicht dat je bedoelt dat een blok op gas mogelijk dus de bak in lage toeren niet genoeg kan 'voeden' en daarom problemen kunnen ontstaan ?

en hoezo topic kaping ? Als dit werkelijk relevant is voor de TS moet je het hem niet onthouden. Dadelijk staat hij met een kapotte versnellingsbak en dan is het jou schuld!!!

oja laten we wel even in het soort auto blijven redeneren wat TS zoekt. dus geen opgefokte race blokken en weet ik het veel allemaal

[ Voor 16% gewijzigd door Ray op 09-11-2008 11:20 ]

• Ronald
  • Laatst online: 00:14
Ray schreef op zondag 09 november 2008 @ 11:16:
@chevy, nouja ik zie wel vaker dingen van je voorbij komen waar ik redelijkerwijs soms twijfels over heb. Maar deze bewering was de moeite waard voor uitleg.
De bewering staat zover van mijn bed dat ik het totaal niet kan plaatsen... Maar aangezien chevy niet helemaal auton00b is voor zover ik me herinner kan hij vast haarfijn uitleggen hoe het kan dat de brandstofwijziging de versnellingsbak zou kunnen slopen....

Ik krijg er in elk geval een heftig gevoel bij van: dat was niet de brandstofoort, maar domweg domme pech bij een auto toevallig op lpg.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• pinockio
  • Laatst online: 04-11 17:57
Ik heb een bedrijfsauto op diesel van ca. 3000 euro (Seat Inca) en een Volvo V40 op gas G3 (privé).

M.i. is op diesel alleen een bedrijfsauto voordelig (grijs kenteken) en privé op gas. Moet je wel een model vinden dat goed op gas rijdt. Volvo's bijvoorbeeld. Anders kun je beter een lichte auto op benzine nemen met een verbruik van minimaal 1:16. Of een oldtimer op diesel OF gas bijvoorbeeld, maar die verbruiken weer meer en je hebt meer kosten aan onderhoud. Bovendien wil je dus een vrij nieuwe auto.

Is bijv. een Volvo 440 niks voor je?
Of een Peugeot 306? (Weet niet of die goed op gas rijden trouwens)

Of zoiets:
http://www.autotrader.nl/...inaNummer=1&total=3&pos=1

Verbruikt wat meer maar je hebt wel comfort.

[ Voor 0% gewijzigd door pinockio op 09-11-2008 14:08 . Reden: wijsneus ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• Chevy454
  • Niet online
pinockio schreef op zondag 09 november 2008 @ 11:49:
Of een oldtimer op diesel op gas bijvoorbeeld, maar die verbruiken weer meer en je hebt meer kosten aan onderhoud.
Een diesel op gas? Dat ken maar moet je verdomme goed je kop erbij houden. Weinig kans dat je dat gaat vinden bij een oldtimer aangezien je toch al een extreem stabiel motormanagement nodig hebt. Je zou zoiets zelf kunnen bouwen met een compact rio van NI maar dan moet je echt wel te veel tijd om handen hebben (denk dat de Rio zelf met de out en inputs al iets van 7500 euro kost ex labview). Maar een ECU emuleren met labview = _o_ Maar denk niet dat de TS dat wilt gaan doen ;)

Ik zou zelf gewoon kijken voor een gekende betrouwbare wagen. Volvo 440 is wel leuk, een 106 ken zolang er maar een goede radio in zit _o-. Een starlet ofzo. Minimaal een 1.3 motor met die afstanden. Heb een swift geleend gehad van een maat en dat reeds behoorlijk. Toch voldoende voor woonwerk.
Ronald schreef op zondag 09 november 2008 @ 09:41:
In kleine autos, die wat zuiniger rijden, slaat benzine vs diesel tegenwoordig pas om tussen de 35000 en 50000km per jaar. Er is een reden dat er geen diesel meer te koop is in de C1/107/Aygo...
Het is ook onzin om dergelijke auto's een diesel te leggen. Dat is totaal niet de doelgroep. Die zijn echter beter af met een kleine motor, 1.3 benzine met een turbo als grootste motor denk ik.

Ray schreef op zondag 09 november 2008 @ 11:16:
Als dit werkelijk relevant is voor de TS moet je het hem niet onthouden. Dadelijk staat hij met een kapotte versnellingsbak en dan is het jou schuld!!!
:) Ik vind het jammer dat je het zo opvat :)
SeatRider schreef op zondag 09 november 2008 @ 08:45:
Ik vind deze post eigenlijk al arrogant genoeg :)
:) Ik vind het jammer dat je het zo opvat :)
RobertJ schreef op zondag 09 november 2008 @ 08:50:
Goed, van een gebrek aan technische kennis kun je Chevy454 niet beschuldigen, helaas kun je hem wel beschuldigen van een gebrek aan didactisch vermogen, het is namelijk niet geheel toevallig dat mensen die posts als arrogant beschouwen. Er is zeg maar wel vaak een gemene deler te zien. Maar goed, je leert vast nog wel eens dat je mensen beter bereikt als je ze een beetje op een andere manier 'kriebelt'. ;)
Ik vind het jammer dat men het zo opvat :) Mijn nick heeft toch al te veel faam vrees ik. Ik heb juist de beste bedoelingen om het voorbij te laten gaan gezien mijn befaamde communicatieve vaardigheden. Om mij warm krijgen voor een technische uitleg is er al te veel in het verleden gebeurt hier op GoT door oa mij. Dus probeer ik de confrontatie te ontlopen en de rust te behouden door de eer aan iemand anders te laten :) Dat ik weer van arrogantie wordt beticht vind ik een gemiste kans maar hetzij zo :) Maar ik had men mond moeten dicht houden, het is namelijk nooit goed, mea culpa :)

[ Voor 73% gewijzigd door Chevy454 op 09-11-2008 13:14 ]

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

pinockio schreef op zondag 09 november 2008 @ 11:49:
M.i. is op diesel alleen een bedrijfsauto voordelig (grijs kenteken) en privé op gas. Moet je wel een model vinden dat goed op gas rijdt. Volvo's bijvoorbeeld. Anders kun je beter een lichte auto op benzine nemen met een verbruik van minimaal 1:16. Of een oldtimer op diesel op gas bijvoorbeeld, maar die verbruiken weer meer en je hebt meer kosten aan onderhoud. Bovendien wil je dus een vrij nieuwe auto.
Als je geen kinderen hebt te vervoeren dan is een Peugeot Partner of Citroen Berlingo op diesel helemaal niet zo gek. Je betaalt nog steeds (ook als particulier) belachelijk weinig wegenbelasting en je rijdt helemaal niet eens zo heel erg voor lul :)

• Chevy454
  • Niet online
SeatRider schreef op zondag 09 november 2008 @ 12:47:
Als je geen kinderen hebt te vervoeren dan is een Peugeot Partner of Citroen Berlingo op diesel helemaal niet zo gek. Je betaalt nog steeds (ook als particulier) belachelijk weinig wegenbelasting en je rijdt helemaal niet eens zo heel erg voor lul :)
Met 130km per dag is dat het ook niet. Misschien dat het met de personenwagen versie beter gaat, die hebben een betere geluidsisolatie als de bedrijfsuitvoeringen. In dat laatste geval heb je echt een goede radio nodig. Maar ze zijn wel goedkoop als ze als lichte vrachtwagen staan ingeschreven.

Maar dan kom je weer uit: is de wegenbelasting (in BE 65 euro tegen 350 euro) die besparing het wel waard? Sommigen vinden het van wel, ik vind van niet.

[ Voor 10% gewijzigd door Chevy454 op 09-11-2008 12:52 ]

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Chevy454 schreef op zondag 09 november 2008 @ 12:51:
[...]

Met 130km per dag is dat het ook niet. Misschien dat het met de personenwagen versie beter gaat, die hebben een betere geluidsisolatie als de bedrijfsuitvoeringen. In dat laatste geval heb je echt een goede radio nodig. Maar ze zijn wel goedkoop als ze als lichte vrachtwagen staan ingeschreven.

Maar dan kom je weer uit: is de wegenbelasting (in BE 65 euro tegen 350 euro) die besparing het wel waard? Sommigen vinden het van wel, ik vind van niet.
Vziw is de wegenbelasting voor grijskenteken auto's nog steeds gelijk voor alle soorten brandstof.

• Chevy454
  • Niet online
SeatRider schreef op zondag 09 november 2008 @ 13:02:
Vziw is de wegenbelasting voor grijskenteken auto's nog steeds gelijk voor alle soorten brandstof.
Het verschil tussen wel of geen grijskenteken, is dat de meerprijs het waard. Zo bedoelde ik het, mea culpa.

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10 16:59
Chevy454 schreef op zondag 09 november 2008 @ 12:40:
[...]

Ik vind het jammer dat men het zo opvat :) Mijn nick heeft toch al te veel faam vrees ik. Ik heb juist de beste bedoelingen om het voorbij te laten gaan gezien mijn befaamde communicatieve vaardigheden. Om mij warm krijgen voor een technische uitleg is er al te veel in het verleden gebeurt hier op GoT door oa mij. Dus probeer ik de confrontatie te ontlopen en de rust te behouden door de eer aan iemand anders te laten :) Dat ik weer van arrogantie wordt beticht vind ik een gemiste kans maar hetzij zo :) Maar ik had men mond moeten dicht houden, dat werkte namelijk heel goed voor de rust, mea culpa.
Zou je misschien toch een poging willen wagen om uit te leggen wat de invloed van gas op een versnellingsbak kan zijn? Ik ben daar reuze benieuwd naar en helaas geeft google mij ook geen verlichting wat dat betreft. Ik ken de verschillen tussen motoren en weet dat bepaalde types minder fijn zijn met gas dan bijvoorbeeld Saab en Volvo, met daarbij als uitzondering dan weer V6 motoren meen ik.

Aan de andere kant heb ik ook in de garagewereld helaas de meest vreemde uitspraken gehoord, maar dat is niet uitsluitend aan de garagewereld voorbehouden, ook in de IT wordt BS uitgebraakt.

"nee koop geen auto met electrische raambediening, gaat alleen maar kapot, kijk, we hebben hier een prachtige golf staan met handbediende raampjes, oh wat een toeval"

"ik zal wat olie bij uw TDI met pompverstuiver gooien" monteur grijpt slang, klant:"je weet dat er synthetische olie in moet? Is een pompverstuiver" "eh ja, u heeft gelijk"

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

• Ray

Ray

@chevy, jammer dat je mijn post maar voor een deel quote. Ik ga serieus en op je stelling en geef zelfs een mogelijk argument om je visie te onderbouwen.

Dat het deel wat jij enkel quote als sarcastisch gezien kan worden is je schijnbaar ontgaan :)

dus licht eens een tipje van de sluier op en vertel ons waarom een versnellingsbak eerder kapot kan gaan bij een auto op gas ?

• pinockio
  • Laatst online: 04-11 17:57
SeatRider schreef op zondag 09 november 2008 @ 13:02:
[...]

... en alle anderen die het over grijs kenteken hebben:

Grijs kenteken voor particulieren bestaat dus niet meer. Je moet ondernemer zijn om een auto op grijs kenteken te hebben. Of preciezer: je belastingvoordeel vervalt als je geen ondernemer bent. Tenzij de ts ondernemer is hoeft hij die optie niet te overwegen.

En qua kleine auto versus iets grotere met diesel:

In een kleine auto heeft het weinig nut - tenzij boven iets van 40.000 km per jaar - op diesel te rijden. Bij een grotere auto wel, maar die is weer duurder in wegenbelasting, verzekering en verbruik. Momenteel is het - tenzij je budget voor zowel aanschaf als vaste lasten groter is - m.i. niet gauw voordelig om diesel te rijden.

Chevy: heel leuk om een typfoutje zo uit te spinnen, ik bedoelde natuurlijk op diesel OF gas. En ja, ik weet dat het mogelijk is bij een dieselmotor LPG in te spuiten om het vermogen te vergroten, maar dat bedoel ik dus niet...

En ik zou ook heel graag weten waarom je je versnellingsbak eerder kapot rijdt met een motor op gas, dat lijkt me toch een kwestie van rijstijl. Dat je kleppen meer te verduren hebben door de hogere verbrandingstemperatuur etc. kan ik geloven, maar je versnellingsbak?

[ Voor 34% gewijzigd door pinockio op 09-11-2008 14:15 ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• _JGC_
  • Laatst online: 01:26
SeatRider schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 15:33:
[...]

[...]

Oudere VW's hebben dan ook nog de eigenaardigheid om bij 300K over de kop te gaan. Dit kan je overigens herkennen aan het ontbreken van "total" in de display. Voorbeeld hiervan: http://nl.youtube.com/watch?v=mZzbxiQYKq0

Ik had mijn auto ook weg kunnen doen met "slechts" 114K op de teller, maar aan de technische staat van de auto was wel duidelijk te zien dat het om 414K moest gaan.

• martijn_tje
Oke na overleg met m'n werkgever is het plan veranderd: na m'n proeftijd komt er een lease bak voor woon werk verkeer (busje). Omdat ik geen zin heb in bijtelling over een busje zoek ik een autotje voor de eerste paar maanden en daarna 10K per jaar aan voornamelijk korte ritjes.

Minder kilometers dus diesel valt af. De teller mag van mij ook wat hoger staan (tot 150k en dan in 3-4 jaar naar de 2 ton rijden).

Ben nu een aan t zoeken naar een klein mazdatje, toyotatje of twingotje (ja een klein /lelijk) hok vind ik voor die paar kilomaters (op de eerste paar maanden na) prima kunnen

[ Voor 17% gewijzigd door martijn_tje op 10-11-2008 10:17 ]

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:15

ajhaverkamp

gewoon Arjan

martijn_tje schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 18:25:
Vanaf de 17 november heb ik een baan in alkmaar en kan ik dus iedere dag het eind hoofddorp - alkmaar reizen. Wat ik nog niet wist is dat ik er in alkmaar zelf met het OV ook nog eens bijna een uur over doe. Ik wil dus een autotje voor woonwerkverkeer om de reistijd wat de drukken.
Tip: ga dit traject eens in de spits rijden. Ik vrees dat je daar aardig in de file gaat komen. Misschien is het OV wel een goed alternatief.

This footer is intentionally left blank

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:56

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

martijn_tje schreef op maandag 10 november 2008 @ 10:15:
Oke na overleg met m'n werkgever is het plan veranderd: na m'n proeftijd komt er een lease bak voor woon werk verkeer (busje). Omdat ik geen zin heb in bijtelling over een busje zoek ik een autotje voor de eerste paar maanden en daarna 10K per jaar aan voornamelijk korte ritjes.

Minder kilometers dus diesel valt af. De teller mag van mij ook wat hoger staan (tot 150k en dan in 3-4 jaar naar de 2 ton rijden).

Ben nu een aan t zoeken naar een klein mazdatje, toyotatje of twingotje (ja een klein /lelijk) hok vind ik voor die paar kilomaters (op de eerste paar maanden na) prima kunnen
Kijk anders naar die Excel waar JBoutier het over had. 1:17 als je rustig rijdt, EUR 21 wegenbelasting en muv geetter met de ramen onverwoestbaar. Plus dat het typisch omabakken zijn, dus je vindt ze idd met zeer weinig km voor hun leeftijd.

Oslik blyat! Oslik!

• martijn_tje
Na een aantal proefritten in auto's waaraan iedere keer wel wat mankeerde is het uiteindelijk een Nissan Almara 1.6 (Hatchback) uit 1998 geworden met 113.5xx op de teller. Een fractie minder zuinig als de hyundai, maar wel een stuk meer auto/gadgets die stuk kunnen ;) (airco, radio met cd speler, electriche ramen enz.). In iedergeval ook stoelen waar ik echt lekker in zit (ik ben al niet zo lang en m'n benen zijn iets korter als gemiddeld dus heb ik altijd moeite met het vinden van een comfortabele zithouding)
ajhaverkamp schreef op maandag 10 november 2008 @ 10:23:
Tip: ga dit traject eens in de spits rijden. Ik vrees dat je daar aardig in de file gaat komen. Misschien is het OV wel een goed alternatief.
De enige plekken waar in de spits het druk is (maar meestal niet stil staat) het eerste op de N201 en bij de tunnels onder het noordzeekanaal. Maar met het OV kost het me vanaf het moment dat ik de deur achter me dicht gooi al bijna drie kwarier voor dat ik op station haarlem ben. In Alkmaar zelf heb ik de keus uit 30 minuten wachten en 40 minuten bussen, 10 minuten wachten, 15 minuten bussen en 15 minuten lopen, of 25 minuten fietsen. Dus ik denk dat ik me de auto in iedergeval sneler ben (als het rustig is op de weg zit ik er in iets minder dan 40 minuten, en dat is met respect voor de maximum snelheid)

Ik rij sochtends vanuit Hoofddorp naar Alkmaar dus tegen de stroom in als het ware.
http://maps.google.nl/map...pn=0.076552,0.153809&z=13

• 418O2
  • Laatst online: 00:12
kleine noot over de onderbouw; met 130km per dag sta je elke 2-3 dagen aan de pomp he...

• martijn_tje
Dat klopt. Maar ik moet toch die afstand zien af te leggen. De trein en bus zijn ook niet gratis.

Uitgaand van het gecombineerd verbruik voor een rit over practisch alleen snelweg zal het me ongeveer 11 euro per dag aan brandstof kosten. De exacte hoogte van m'n kilometer vergoeding weet ik nog niet maar ik denk dat ik daarmee in iedergeval het gros van de kosten moet kunnen dekken.

• 418O2
  • Laatst online: 00:12
Ik denk dat je misschien beter af bent met een diesel...

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-11 05:54

psy

418O2 schreef op donderdag 13 november 2008 @ 13:18:
Ik denk dat je misschien beter af bent met een diesel...
Wel lezen!
martijn_tje schreef op maandag 10 november 2008 @ 10:15:

;)

[ Voor 59% gewijzigd door psy op 13-11-2008 13:38 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 15:36

Christiano007

Ich bin der champion

Ik heb nog een Excel uit 96 met 105.XXX op de teller te koop ;)

Ter land, ter zee en in de kroeg

• martijn_tje
Laat ik me zelf maar niet gaan quoten ;)

Ik denk dat ik zo een goede keus heb gemaakt voor een nette wagen (ook in onderhoud) die nu wel wat duurder (in zowel aanschaf als verbruik) is maar waar ik hopelijk over 4 tot 6 jaar ook nog veel plezier van heb. De eerste 3 maanden rij ik waarschijnlijk ongeveer 10.000 Km (of iets minder), daarna zal 10.000 Km eerder een jaar gemiddelde zijn.

Pagina: 1