Asus EN8800GTS, Asus P5E, Intel E8400, 2x500gb Spinpoint (raid0), Zalman HP 600 watt, cnps 9500 led, creative xfi music, 4x1gb hyperX PC2 8500
Ben een .NET ontwikkelaar, dus ik kan je eigenlijk alleen doorsturen naar http://www.asp.net/ajax/downloads/
Het nadeel van die toolkit, als je echt de basis wilt leren, is dat er een heleboel asp.net overhead bij komt, dus misschien dat een paar andere leden hier uit ervaring wat betere suggesties kunnen doen.
Verwijderd
Ik doe het zelf op dit moment niet met XML, maar met PHP en MySQL. Ik ben namelijk in mijn vrije tijd bezig om een webshop te maken en ik wil het winkelwagentje met behulp van AJAX (producten toevoegen/verwijderen en winkelwagen legen zonder te refreshen). Da's al gelukt
Je moet er eigenlijk vanuit gaan dat zoekbots zonder JavaScript surfen, dus je moet niet zomaar te pas en te onpas ineens heel enthousiast overal AJAX voor gaan gebruiken. Voor mijn winkelwagentje zorg ik dat bezoekers zonder JavaScript ook producten kunnen toevoegen en verwijderen (maar dan dus met gewone POSTS).Meijuh1 schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 17:52:Wordt er goed uitgelegd hoe zoekmachines met ajax gegenereerde tekst kunnen indexeren etc.?
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2008 19:03 ]
Waar staat die X in ajax dan voor?Ik doe het zelf op dit moment niet met XML
@TS: Eerst een goed-werkende site maken. Een die semantisch in elkaar zit, layout met CSS. Moet zonder javascript en/of css nog steeds logisch en werkbaar zijn. Pas daarna ga je kijken of je frutsels nog steeds ajax nodig hebben.
Bedenk wel dat je ajax niet voor navigatie moet gebruiken. Ik heb met een interaction designer samengewerkt en zij merkte bij gebruikers dat het verwarrend is dat er géén reload plaatsvind bij een navigatie-actie. Men dacht dat er niks gebeurde of dat iets niet werkte. Zelfde geldt voor bij het submitten van een form - wees daar voorzichtig met ajax.
日本!🎌
wel, daar heb je toch laadanimaties voor? (readystate==2). Met een mooie "form doorgestuurd" boodschap op het einde._Thanatos_ schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 21:08:
[...]
Bedenk wel dat je ajax niet voor navigatie moet gebruiken. Ik heb met een interaction designer samengewerkt en zij merkte bij gebruikers dat het verwarrend is dat er géén reload plaatsvind bij een navigatie-actie. Men dacht dat er niks gebeurde of dat iets niet werkte. Zelfde geldt voor bij het submitten van een form - wees daar voorzichtig met ajax.
[ Voor 5% gewijzigd door boe2 op 07-11-2008 21:14 ]
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.
Ik kan mezelf maar weinig dingen voorstellen waarbij Ajax handig is. Alleen als je absoluut niet wilt dat de rest van de pagina ververst(youtube) of als er continu activiteit is (gmail). Voor de rest vind ik het meestal matig toegepast.
Overigens is het het makkelijkst om gewoon met een xmlhttprequest te beginnen. Heb je geen bloated framework voor nodig.
[ Voor 45% gewijzigd door BarôZZa op 07-11-2008 21:20 ]
Daarom is ajax ook zo'n onhandig woord ervoor. Noem het XHR en dan maakt het niet uit wat je gebruikt verder
-Sandra-: Volgens mij heb je geen idee dan wat je doet, of wel?Ja, dat weet ik wel, maar ik doe het liever met PHP en MySQL-database.
Verwijderd
In plaats van dat ik het opsla in en ophaal uit een .xml, sla ik het op in en haal ik het op uit een database (maar wel asynchroon).Cartman! schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 23:04:
-Sandra-: Volgens mij heb je geen idee dan wat je doet, of wel?
Zoiets als dit dus: http://www.w3schools.com/PHP/php_ajax_database.asp
En het wordt daar toch écht AJAX genoemd en ja, ik weet waar die X voor staat.
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2008 00:09 ]
Ik gebruik zelf het jQuery framework. Persoonlijk vind ik deze implementatie van 'AJAX' wel prettig werken. Zijn ook redelijk wat plugins voor geschreven.(accordions, menu's, grid's e.d.). Maar goed, anderen zweren weer bij Prototype, Ext o.i.d.
Vraag is wat de TS precies wil gaan doen? AJAX is ook zo vaag. Een divje vullen met een httprequest kan met zowat elk framework, of ook gewoon zonder framework (voor als je echt de basis wilt leren). Voor het indexeren moet je gewoon zorgen dat je ook voor een gewone link zorgt, hetzij door een noscript pagina, een sitemap, o.i.d.
Verwijderd
Ik heb het niet verzonnen om het in die cursus AJAX te noemen.Cartman! schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 01:05:
Dan moet je echt eens goed gaan lezen hoe die X dan past in 'AJAX' want dat heb je echt niet begrepen, sorry. Het voorbeeld is dan ook geen AJAX maar AJAH(en tevens is het voorbeeld gevoelig voor SQL-injection..). Dit is dan ook de reden waarom ik de term AJAX erg onhandig vind.
En vanaf nu hou ik me buiten deze non-discussie en ga ik verder met dingen waarvan ik geen flauw idee heb wat ik allemaal aan het doen ben
En W3schools is ook gewoon een site, die zijn niet heilig ofzo. En er zijn tig plekken die t verkeerd uitleggen, maar dat is geen reden om dat niet te verbeteren hier zodat de TS (en jij ook hopelijk) er iets van kunt leren. Om je te helpen zegmaar, dat doen we hier eenmaal
Verwijderd
O.k.Cartman! schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 10:52:
Sandra, het is niet erg dat je het niet weet, maar door het verkeerd uit te leggen gaat de ander t ook niet begrijpen. Blijkbaar output jij (zoals in de W3schools tutorial) dus HTML ipv. XML in PHP waardoor het AJAH (H=HTML) ipv AJAX (X=XML) is. Hoe je die HTML of XML genereert doet er helemaal niet toe in dit verhaal.
En W3schools is ook gewoon een site, die zijn niet heilig ofzo. En er zijn tig plekken die t verkeerd uitleggen, maar dat is geen reden om dat niet te verbeteren hier zodat de TS (en jij ook hopelijk) er iets van kunt leren. Om je te helpen zegmaar, dat doen we hier eenmaal
En ik had het over PHP, omdat het ook vaak met ASP gedaan wordt.
Overigens hoef je zelfs geen XML bestanden te gebruiken bij xmlhttprequest.Ajax: The Acronym
If you read the Adaptive Path article, then you'll already know that Ajax the acronym stands for Asynchronous JavaScript and XML. Here's a curveball: Ajax doesn't have to use XML, and neither does it have to be asynchronous. Ajax applications can use XML, and they can be updated asynchronously. These are quite common tricks and techniques used to update the page, but they are not tied to these technologies.
To reiterate an earlier point, Ajax is "a set of programming techniques," "a particular approach to Web programming."
Daar zijn de meningen dus over verdeeld. AJAX heeft specifiek XML in zich en ik vind dat als je dus geen XML gebruikt, het geen "AJAX' is. Als iedereen het gewoon XHR noemt dan is dat probleem over de naam ook gewoon weg.BarôZZa schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 13:33:
Er is geen AJAH. De bullshitterm AJAX wordt gewoon gebruikt voor elk XMLHttpRequest scriptje. Wat -Sandra- doet is dus gewoon AJAX. Je hebt geen Ajax validators oid![]()
[...]
Overigens hoef je zelfs geen XML bestanden te gebruiken bij xmlhttprequest.
Zelf gebruik ik mootools en die zijn ook gestopt met de term AJAX bij hun heet t ook netjes XHR
Mijn opmerking richting Sandra heeft overigens niet zozeer betrekking op de naam AJAX maar over haar "ik gebruik geen XML maar PHP/MySQL". De X in AJAX is XML als _transport_ en soms is dat ook HTML of JSON. Hoe je dat maakt (PHP, ASP etc) doet er gewoon niet toe dus haar opmerking is dus in feite irrelevant. Dat wilde ik duidelijk maken
Ik ben daar ook weer vanaf gestapt en gebruik nu alleen maar xajax.qwertyuiop schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 13:46:
Gebruik een JavaScript Framework. Dit bespaard je veel programmeertijd. Hieronder enkele:
Prototype
MooTools
Dojo
jQuery
Ik gebruikte voorheen Prototype maar liep tegen enkele beperkingen op. Ik ben, na enig onderzoek, overgestapt op jQuery en ben tot nu toe zeer tevreden.
Dat is écht simpel te implenteren + dat het supersimpel icm met PHP werkt.
AJAX was gewoon als term bedacht door een paar gasten om een werkwijze/functionaliteit met 1 catchy woordje te kunnen omschrijven. Het draait gewoon om de functionaliteit. Als je het hebt over een AJAX-website, dan weet je voor de rest nog niks over de techniek. Je gaat niet eerst de broncode doorspitten om te kijken of de data via XML verstuurd wordt, voordat je het AJAX gaat noemenCartman! schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 14:21:
[...]
Daar zijn de meningen dus over verdeeld. AJAX heeft specifiek XML in zich en ik vind dat als je dus geen XML gebruikt, het geen "AJAX' is. Als iedereen het gewoon XHR noemt dan is dat probleem over de naam ook gewoon weg.
Zelf gebruik ik mootools en die zijn ook gestopt met de term AJAX bij hun heet t ook netjes XHR
Mijn opmerking richting Sandra heeft overigens niet zozeer betrekking op de naam AJAX maar over haar "ik gebruik geen XML maar PHP/MySQL". De X in AJAX is XML als _transport_ en soms is dat ook HTML of JSON. Hoe je dat maakt (PHP, ASP etc) doet er gewoon niet toe dus haar opmerking is dus in feite irrelevant. Dat wilde ik duidelijk maken
Later kwamen pas de puristen die voor elk onderling verschil een aparte term wilden hebben.
Voor de rest kan het best zijn dat ze begrijpt wat de code doet, maar simpelweg niet wist wat XML inhoudt. Lekker boeiend.
Ik moet trouwens wel zeggen dat ik bij 99% van de AJAX sites me afvraag waarom ze het uberhaubt hebben geimplementeerd. Veel webmasters willen blijkbaar gewoon het nieuwste/meest technische oid hebben, terwijl het veel simpeler/beter kan worden opgelost.
[ Voor 8% gewijzigd door BarôZZa op 08-11-2008 15:01 ]
Dat je dan toevallig geen XML gebruikt voor je output maakt imho niet zoveel uit, het principe blijft hetzelfde en heet in de volksmond nu eenmaal AJAX.
Zelf geef ik ook de voorkeur aan JSON(P).
Dat is het punt niet. Natuurlijk heb je die animaties, maar dat maakt een ajax-form verre van ideaal. Men verwacht nou eenmaal dat een form dat een hele contentpagina beslaat een echte submit doet. Als je het via ajax doet, lijkt het alsof er alleen maar clientside iets gebeurt. De pagina zegt wel "formulier verstuurd", maar dat is te ongeloofwaardig als er geen reload plaatsvindt.Boeboe schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 21:13:
[...]
wel, daar heb je toch laadanimaties voor? (readystate==2). Met een mooie "form doorgestuurd" boodschap op het einde.
Daarnaast is een form submitten evengoed navigatie. Je kunt met geen mogelijkheid terug naar het formulier als je het nog eens wilt proberen, zonder dat al je velden leeg zijn. Een ander probleem is dat een screenreader niet aan de gebruiker kan melden dat het form gesubmit wordt (omdat onsubmit false returnt). Er wordt gemeld dat er "opeens" nieuwe content is.
Maar, ajax voor een formulier kan in sommige gevallen wel. Natuurlijk moet het zonder ajax nog steeds werken, maar bijvoorbeeld een postcode-lookup, daar is ajax uitstekend voor te gebruiken.
日本!🎌
Die term gebruik ik ook niet echt (hoewel je ze met google wel terug kan vinden) omdat ik alles XHR noemBosmonster schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 16:48:
AJAJ en AJAH heb ik echt nog nooit van gehoord
En XMLHttpRequest (ik neem aan dat XHR daarvoor staat?) heeft ook 'XML' in de naam, maar als je even het artikel zoekt waarin een van de Microsoft programmeurs uitlegt hoe dat ontstaan is dan zal je zien dat het alleen gedaan is omdat het een 'hot buzzword' was in die tijd. Ajax is gewoon een term geworden ipv een acronym, en daarmee klaarCartman! schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 17:32:
[...]
Die term gebruik ik ook niet echt (hoewel je ze met google wel terug kan vinden) omdat ik alles XHR noemWas alleen om mn uitleg wat duidelijker te maken
Intentionally left blank
Verwijderd
Ik hoop dat je website wel werkt zonde AJAX. Het zou toch zonde zijn als je klanten mooi producten willen kopen, en dat ze het uiteindelijk niet doen omdat ze (java)scripts blocken.[b][message=31015989,noline]
Ik doe het zelf op dit moment niet met XML, maar met PHP en MySQL. Ik ben namelijk in mijn vrije tijd bezig om een webshop te maken en ik wil het winkelwagentje met behulp van AJAX (producten toevoegen/verwijderen en winkelwagen legen zonder te refreshen). Da's al gelukt.
bedankt voor deze boeken tip, ik lurk nogal wat rond op dit forum, en verdoe me tijd ook graag met webdesign en CMS.mr_derk schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 21:27:
kijk is naar het boek "head rush ajax", begint erg basis. Wellicht een goed boek voor een starter. Heb hem zelf ook
en wil ajax gaan leren na mijn php cursus/training, die ik zelf opdoe vie boek en video resources
het is beter om het toevoegen van een artikel in een winkelmandje door php te laten uitvoeren.Verwijderd schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 19:01:
Ik doe het zelf op dit moment niet met XML, maar met PHP en MySQL. Ik ben namelijk in mijn vrije tijd bezig om een webshop te maken en ik wil het winkelwagentje met behulp van AJAX (producten toevoegen/verwijderen en winkelwagen legen zonder te refreshen). Da's al gelukt.
Je wilt namenlijk praten met je database ivm klant gegevens lijkt mij.
anders is het toch gewoon erom heen werken, en dan heb je 2 componenten voor 1 functie binnen je webshop.
Je moet scriptingtalen ieder zijn eigen functie geven.
// heeft te maken met accessibility
of zie ik nu iets over het hoofd
[ Voor 20% gewijzigd door Zakkenwasser op 08-11-2008 22:10 ]
PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]
Maar goed, mijn tip aan TS: Als je naast "AJAX" ook meer van de basis van javascript wil leren, dan raad ik he aan om dit boek te lezen:
http://apress.com/book/view/1590596803
En zoals al eerder genoemd lijkt het me verstandig om een javascript framework te gebruiken, zoals JQuery, Prototype of YUI ofzo
Signatures zijn voor mietjes!
Verwijderd
Verwijderd schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 20:24:
Ik hoop dat je website wel werkt zonde AJAX. Het zou toch zonde zijn als je klanten mooi producten willen kopen, en dat ze het uiteindelijk niet doen omdat ze (java)scripts blocken.
Maar ik ga trouwens niks verkopen in de shop, het wordt een fictieve shop, omdat ik nieuwe dingen wil leren (onder andere AJAX dusVerwijderd schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 19:01:
Je moet er eigenlijk vanuit gaan dat zoekbots zonder JavaScript surfen, dus je moet niet zomaar te pas en te onpas ineens heel enthousiast overal AJAX voor gaan gebruiken. Voor mijn winkelwagentje zorg ik dat bezoekers zonder JavaScript ook producten kunnen toevoegen en verwijderen (maar dan dus met gewone POSTS).
En het winkelwagentje wordt dus eigenlijk in de stijl van albert.nl. Daar heb ik weleens boodschappen gedaan en dat vond ik heel erg handig.
De producten komen meteen in de database.MrJey schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 22:05:
het is beter om het toevoegen van een artikel in een winkelmandje door php te laten uitvoeren.
Je wilt namenlijk praten met je database ivm klant gegevens lijkt mij.
Juist omdat je dan zelf veel meer bezig bent met de asynchrone communicatie, zie je denk ik eerder het principe er van, en dat het inderdaad niet zonder meer overal toegepast moet worden omdat het werkt...
AMD Phenom II X2 555@ X4 B55, 4GB DDR3-1333 OCZ Gold, MSI 870A-G54, Radeon HD 7770 512 MB