Snelheid vergaren. Wat zijn de opties?

Pagina: 1
Acties:

• Krolls
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14-01 15:03
Hey tweakers,

Ik zit met een issue. Ik moet een pc samenstellen voor een klant met de volgende eis: Hij moet zo snel mogelijk zijn kwa data transfer en access times. Geld speelt slechts een kleine rol. En de pc moet kunnen worden besteld om termijn van maximaal 2 maanden. Dan denk ik aan de volgende opties:

Als systeemdrive
  • 1× Intel X25-E SSD
  • 2× Intel X25-E SSD
  • 2× WD Velociraptor 300GB @ RAID0
en

Als opslag
  • 2× Samsung F1 1TB @ RAID0/1
  • 4× Samsung F1 1TB @ RAID5
Of eventueel een setup wat als systeem en opslagdisk kan fungeren als:
  • 4× WD Velociraptor @ RAID 0/5/10
  • 6× Samsung F1 1TB @ RAID 0/5/10/50
Dan is mijn vraag eigenlijk redelijk simpel; wat is wijsheid? Is een RAID controller wel of niet van toepassing en bij hoeveel disks is het handig? Veel opslag (1.5-6TB) is geen must, maar wel een leuke toevoeging, maar het moet dus voornamelijk gewoon snel zijn. Dus aan 10 hdd's uit de grabbelbak in JBOD heb ik niet zoveel ;).

Rest van het systeem is als volgt:
Intel Core i7 920
MSI X58 Platinum
OCZ XTC Gold 6GB (3×2GB) DDR2-1600 CL8
Sapphire Radeon HD4850 512MB
<opslag>
LG GGW-H20L
etc.

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:12
a) Hoeveel data moet je kwijt op dit systeem, en hoe veilig moet deze staan? Je geeft aan dat veel data geen must is, maar hoeveel moet je sowieso kwitj?
b) Snel qua data transfer en accesstimes klinkt leuk, maar wat is het doel van dit al? Windows? Games? Photoshop? Filmbewerken? SQL?

Voor de keuze van je systeemdisk (SSD vs. Velociraptor) kun je gewoon benchmarks icm huidige prijsbeeld bekijken en je beslissing nemen.

[ Voor 19% gewijzigd door asfaloth_arwen op 07-11-2008 17:15 ]

Specs

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Nouja als geld geen rol speelt... De snelste Areca met een sloot MTRON's als primaire schijf. Die intels zijn wat lastig verkrijgbaar nu niet?

Maar eigenlijk moet je wat meer weten over wat voor dingen die persoon er mee doet? Wat voor data en hoe gaat ie er mee om?

specs

• Krolls
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14-01 15:03
Het is huis -tuin -keukensysteempje voor de veeleisende gebruiker. Hij wil er alles tegelijk mee draaien met minimale laadtijden en transfertijden. Photoshop, 3dsmax, games, 1080p materiaal, blu-ray opname, office, internet, msn en alles naast elkaar kunnen draaien.

Er zit wel een grens op het opslagbudget, maar die is relatief groot (namelijk ca. 1500 euro). Ik wil wel in realitische verhoudingen kunnen blijven. Maar evt. begroting voor een areca o.i.d. is geen probleem.

[ Voor 6% gewijzigd door Krolls op 07-11-2008 17:44 ]

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

ik zou n setje velociraptors in raid5 nemen (of single platter F1 schijven, ivm lagere acces time dan de "grote" f1 schijven)
n stuk of 4 tot 6 met n goede snelle raid kaart, dan heb je storage en bootschijf in een
(wel zo makkelijk vind ik, om meerdere redenen.)

ssd's zijn sneller qua accestime, maar wel n flink stuk duurder per gb, dan moet je weer losse storage gaan gebruiken, en dat doet 3/4e van het voordeel teniet. (omdat als ie snel films of andere grote files wil laden, die ook van n snelle storage af moeten komen, etc.)

(even ter vergelijk, ik heb zelf 2x 500 gb samsung (501LJ) schijven in (onboard) raid0, en dit is al wel zo snel dat ik eigenlijk nooit op iets hoef te wachten dat van schijf komt.. dus tenzei degene voor wie je de computer bouwt echt _perse_ 10.000 euro wil uitgeven en opmaken aan zn pc, zou ik het niet te veel overdrijven, en gewoon n goede raid5 setup bouwen..

dus mn persoonlijke mening..
koop 4-6 single platter F1's en n acrea kaart, en laat em de rest van het geld overhouden, of besteed het op andere onderdelen van zn pc.

[ Voor 12% gewijzigd door AlexanderB op 07-11-2008 22:05 ]

• 0rbit
  • Laatst online: 18-03-2021
Ik zou een RAID-0 array maken (of RAID-5, hangt van het budget af) van Mtrons voor het OS en dan opslag in de vorm van een RAID-0 of 5 array van F1's. Dan ben je denk ik met 1500 euro zeker klaar.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• maratropa
  • Niet online
Zo iets zou ik ook doen, 2/3/4 mtrons in raid 0 voor het OS en zootje F1's of raptors allemaal op een areca met veel cache. Vooral die cache is belangrijk, met een BBU.

specs

Pagina: 1