[Ubuntu] XP dualboot installatie na Ubuntu installatie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb jaren Linux op mijn laptop staan en ben destijds van Debian naar Ubuntu gegaan.

Dit bevalt allemaal erg goed, alleen om wat onvoorziene problemen tegen te gaan wil ik toch een schone XP installatie bij me hebben.

Dit kan door middel van een Dualboot, eerst Windows installeren en daarna Ubuntu (of een andere Linux variant). Nu wil ik dit dus andersom doen, en dit schijnt te kunnen.

Ik heb gewoon een vrije ruimte aangemaakt op mijn HD (Gparted Linux Power ;) ) en wil hier XP op gaan installeren. Allemaal niet zo spannend, totdat de MBR overschreven gaat worden. Als dit gebeurt wil als het goed is alleen XP nog booten en kun je de Dualboot op je buik schijrven.

Het schijnt echter zo te zijn dat je na de installatie van XP grub opnieuw kunt installeren in resque-mode. Ik heb hier een goed voorbeeld.

http://ranacse05.wordpres...er-installing-windows-xp/

Heeft iemand hier concrete ervaringen mee ? Aangezien ik alleem maar berichten vind dat je eerst Windows en dan Linux moet installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als je de keuze hebt, is eerst windows en dan linux de beste manier, dan gaat het meestal vanzelf. Dus dat moeten valt wel mee, maar als je kunt kiezen, "moet" je eerst windows doen, omdat dat veruit het handigste is.
Andersom kan natuurlijk wel, maar dan komt er wat meer bij kijken, en dat wordt voorzover ik kan zien wel goed uitgelegd in die link die je post (en daar zijn vast ook wel ubuntu-equivalenten van te vinden).
De procedure is vrij simpel, het enige dat de windows-installatie sloopt is je MBR, dus dat is ook het enige dat je hoeft te repareren, en dat kan door grub met de juiste configuratie aan te roepen. Het moet ook kunnen door te booten met de live-cd, je normale filesystem mounten, chroot daarnaartoe en dan van daaruit grub aanroepen. Of dat de officiele ubuntu-manier is weet ik niet, maar daar is vast achter te komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het lijkt me ook zoals jij vertelt.

Ik kom er alleen achter dat de installed van XP tijdens de partitioner de MBR al om zeep helpt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yemoke
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-10-2024
Dat maakt toch niet uit, je hebt linux geinstalleerd staan. Installeert daarna windows die je mbr verneukt, hij zal dus altijd willen booten naar windows. Vervolgens boot je met een livecd en je fixt je mbr met grub zodat je grub weer als bootloader krijgt met opties.

1sec Google

[ Voor 17% gewijzigd door Yemoke op 07-11-2008 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Yemoke schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 13:00:
Dat maakt toch niet uit, je hebt linux geinstalleerd staan. Installeert daarna windows die je mbr verneukt, hij zal dus altijd willen booten naar windows. Vervolgens boot je met een livecd en je fixt je mbr met grub zodat je grub weer als bootloader krijgt met opties.

1sec Google
Ja klopt, blijkt dat ik wel even partities moet recoveren, windows heeft er iets vreemds mee gedaan, en ik weet niet wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik kom tot de conclusie dat de vrije ruimte welke ik gemaakt heb op de harddisk volgens de XP installer niet bruikbaar is om windows op de installeren.

Ik denk zelf dat het probleem is dat de partitie achteraan op de HD staat en windows dat niet leuk vind icm de MBR.

Heeft iemand hier wat extra informatie over ?

De partitie heb ik via een linux tool al fat32 gemaakt om ut te sluiten dat het aan een lege partitie lag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
Windows heeft zelfs een hele nare bug dat ie alle schijven en media waarop de eerste partitie een filesystem heeft van 'unknown' (ext3 bijv.) dan hij dan maar de hele schijf niet gaat herkennen... Je kan dit verhelpen met de grote trucendoos die Grub je levert. (chainloader googlen)
Bovendien is het mij ook nooit gelukt op Windows te installeren op een extended partitie.

[ Voor 13% gewijzigd door gertvdijk op 07-11-2008 18:01 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
gertvdijk schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 18:00:
Windows heeft zelfs een hele nare bug dat ie alle schijven en media waarop de eerste partitie een filesystem heeft van 'unknown' (ext3 bijv.) dan hij dan maar de hele schijf niet gaat herkennen... Je kan dit verhelpen met de grote trucendoos die Grub je levert. (chainloader googlen)
Bovendien is het mij ook nooit gelukt op Windows te installeren op een extended partitie.
OK, maar mijn installatie geeft nu dus aan dat hij niet geinstalleerd kan worden, dit zou dus komen omdat die schijf extended is ?

Ik heb het idee dat de plaats van de partitie ook een rol speelt.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2008 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
Verwijderd schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 18:56:
OK, maar mijn installatie geeft nu dus aan dat hij niet geinstalleerd kan worden, dit zou dus komen omdat die schijf extended is ?
Ja, als je partitie bedoelt. Voor zover ik weet kan Windows alleen op Primary partities.
Verwijderd schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 18:56:
Ik heb het idee dat de plaats van de partitie ook een rol speelt.
Voorbij de 128GB grens misschien. Maar met een /boot met Grub voor die grens moet het wel lukken denk ik.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
gertvdijk schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 18:59:
[...]

Ja, als je partitie bedoelt. Voor zover ik weet kan Windows alleen op Primary partities.
Dus het ding moet voornaan staan, dat is wel duidelijk dan :)
[...]

Voorbij de 128GB grens misschien. Maar met een /boot met Grub voor die grens moet het wel lukken denk ik.
Ik denk dat bovenstaand het verhaal wel oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb wat zitten denken en denk het volgende te gaan doen:

Ik maak een image van mijn bestaande partitie layout weke ik gebruik voor Ubuntu, daarna verwijder ik alle partities en maar een kleine XP partitie aan op de schijf waarna ik mijn Ubuntu install terug image achter de windows partitie.

Ik denk dat er echt weinig anders op zit.
Pagina: 1