[groot wireless netwerk] Wat is de beste optie

Pagina: 1
Acties:

• nettob
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Hallo ik ben bezig met een opdracht om een groot wireless netwerk op te zetten.
Ik heb al het een en ander uitgezocht maar loop vast op het punt om alles aan elkaar te koppelen. Je hebt eigelijk twee opties een WDS of om alle access-points de zelfde configuratie [ssid, wpa key] te geven.
Sowieso geven de access points geen dhcp uit dat doet de dhcp server

De accespoints worden een LinkSys WRT54GL of een LinkSys WAP54G vanwege de grote van de afdeling moeten er 5 tot max 10 van deze accespoints komen O-)

Nu de vraag wat is de meest stabiele en veiligste manier opzet? Een WDS of een over de zelfde configuratie dus de zelfde ssid en wpa key en channel en het ip adres van de beestjes moeten wel verschillend zijn vanwege conflicten. :9

• bartgabriels
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-02 10:01
WDS heeft niets te maken met meerdere AP's in een netwerk, enkel indien je geen kabels wil trekken naar je AP's. WDS zorgt ervoor dat de data, die ontvangen wordt door de AP's, draadloos wordt doorgestuurd naar de volgende AP ... Die hopelijk wel een draadje heeft.Aangezien je zowiezo electriciteit naar dit soort AP's moet trekken, zal je ook wel in 1 keer een netwerkkabel kunnen trekken?

Waarom zou je dergelijke oplossing zelf met vallen en opstaan gaan opbouwen? Professionele merken hebben hier allemaal een oplossing voor, die nog meer voordelen biedt.

Kijk eens naar:
HP: Centraal beheersbaar systeem met een controller. AP's ondersteunen POE
http://www.hp.com/rnd/pro...es_zl_Module/features.htm
Cisco: Centraal beheersbaar systeem met controller: AP's ondersteunen POE
http://www.cisco.com/en/US/products/ps7206/index.html

Vaak brengen dit soort apparaten ook voordelen mee op vlak van beheersbaarheid, mobiliteit en veiligheid. Zo kunnen deze controller een defecte AP "vervangen" door de omliggende AP's harder te laten uitzenden etc.

• nettob
  • Niet online
Kabels liggen er al het enige wat je dan moet doen is een acces point aan een outlet verbinden en hij zend uit, maar de tweede optie is ook niet mogelijk dan?

Die module van HP is al voorgesteld maar vanwege de hoge kosten eigelijk al afgewezen maar de beheer mogelijkheden zijn zeker van goede kwaliteit bij HP.

• bartgabriels
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-02 10:01
nicoborghuis schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 11:48:
Kabels liggen er al het enige wat je dan moet doen is een acces point aan een outlet verbinden en hij zend uit, maar de tweede optie is ook niet mogelijk dan?
Dan heb je geen WDS nodig.

Nu moet je zorgen dat alle accesspoints overlappen, in verschillende kanalen, met het zelfde SSID.
Zorg ervoor dat de frequentie in de kanalen NIET overlapt:
Afbeeldingslocatie: http://www.dd-wrt.com/wiki/images/3/3e/LaFonera_Software_Chillispot_-_07_wlan_channels.gif

Dan krijg je iets als dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.cisco.com/en/US/i/100001-200000/140001-150000/149001-150000/149930.jpg

• nettob
  • Niet online
Nu moet je zorgen dat alle accesspoints overlappen, in verschillende kanalen, met het zelfde SSID.
Zorg ervoor dat de frequentie in de kanalen NIET overlapt:
bart, Dit zocht ik nou die verschillende channels ect. Dus ik ga morgen even testen dan is er een draadloos accespoint vrij O-) Zodat ik zekerheid heb en geen gerommel ga krijgen met de dect telefoons binnen ons pand. 8)7

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

nicoborghuis schreef op woensdag 12 november 2008 @ 16:19:
[...]

bart, Dit zocht ik nou die verschillende channels ect. Dus ik ga morgen even testen dan is er een draadloos accespoint vrij O-) Zodat ik zekerheid heb en geen gerommel ga krijgen met de dect telefoons binnen ons pand. 8)7
DECT zit op 1.9GHz, dus als je daar gerommel mee krijgt doe je iets goed fout.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• nettob
  • Niet online
Bedankt voor de reacties na wat testen met netstumbler is alles voor elkaar!
2 draadloos routers met zelfde ssid en wep key ect kunnen we nu zonder het te merken overal internetten op verschillende Acces Pointes
Pagina: 1