• VulcanRaven
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-01 09:23
Hoi,

Ik heb op mijn systeem een kleine overclock weten te behalen.
Ik heb mijn Amd Athlon x2 5000+ van 2.6 ghz naar 3.1 ghz gekregen.
Nu loopt hij hier redelijk stabiel op...echt heel af en toe krijg ik spontaan een bluescreen maar dit is 1x in de 2 weken dus niet echt heel hinderlijk.
Clock ik de proc naar 3.15 ghz dan loopt het wel onstabiel.
De pc valt dan vaker gewoon uit. Ik heb al maximaal voltage op mijn cpu staan van 1.4 volt.
Hoger gaat mijn moederbord niet. Als ik nu in speedfan naar de voltages kijk dan zie ik bijv. 9 volt op de 12 volt lijnen staan enz. Nu weet ik dat dit niet echt betrouwbaar is maar zou het aan mijn voeding kunnen liggen dat hij niet verder clockt of helemaal stabiel loopt?

Ik ga binnenkort een nieuwe videokaart halen en dan ook meteen een nieuwe voeding als dit nodig is. Maar zou dit hieraan kunnen liggen of evt. aan het feit dat mijn cpu voltage niet hoger kan? Want ik weet bijna zeker dat het niet aan de cpu ligt. 3.1 ghz gaat prima en 3.15 is het in een keer helemaal mis.

Systeem:
Amd x2 5000+
2 Gb ddr2 800 mhz geil
Asrock AliveXfire mobo
350 watt xcilencepower voeding

Verwijderd

9 volt op de 12 volt lijn kan al niet, omdat als de voeding 10% afwijkt van 12 volt hij nog niet eens zal opstarte of nog niet eens windows kunnen boote waarschijnlijk. 9 volt op de 12 volt lijn is onmogelijk om een systeem draaiende te blijven houden. Ik denk zelf dat de processor niet stabiel genoeg is aangezien 1.4 volt een beetje aan de lage kant is voor 3,1 ghz. Probeer eens 2.85 ghz en draai orthos of sp2004 met 2 cores enabled. Ook raad ik je aan om de temperature te kijken als die 100% aan het stresse is. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2008 11:17 ]

• VulcanRaven
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-01 09:23
Dus de enige oplossing is om een beter mobo te halen waarmee ik het voltage van de cpu kan verhogen?

Koeling is geen probleem, proc word met alle fans op het laagst niet warmer als 45 graden. Als ik alle fans voluit openzet word ie niet warmer als 35 graden stressed.

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-01 17:20
Niet alleen het voltage, ik heb precies dezelfde cpu (oke niet helemaal) en zit vast op 3ghz, welke zelfs niet eens stabiel loopt. 1 Core kapt er telkens mee in de orthos test. Komt doordat mijn moederbordje niet van zo'n hoge HTT houd. Goede kans dat jouw bord dit ook heeft, zorgt voor veel instabiliteit. Draai maar eens 8 uur orthos op 3.1ghz, als hij na een uur of 8 nog loopt is je cpu stabiel, echter verwacht ik dit niet ;)

één is geen, twee is één

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:40
Mijn 5600+ draaide op 3,3 GHz met 1,45V, maar men ram kreeg problemen, met BSODs tot gevolg (Crucial Ballistic Tracers 800 MHz @ 940MHz op 1,8V :P). De oplossing was dus om het voltage van het geheugen omhoog te gooien.
Het probleem dat Wackoz aanhaalt is op te lossen door de HT multiplier omlaag te zetten zodat de HT link niet boven de 1000 MHz uitkomt.
En software zit er vaak naast. Neem een volt- of multimeter om de 12V lijnen uit te lezen.

[ Voor 11% gewijzigd door Malantur op 07-11-2008 17:27 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.