Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga straks naar het buitenland. Ik heb nu een abo inc internet(vodafone)

Ik begreep dat de telefoon nu vaak over UMTS? belt ipv het 800/1900 netwerk?

Stel dat ik mijn telefoon laat zoals ie is in NL, ga ik dan niet in het buitenland heel veel kosten maken v/e gesprek?

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Je belt gewoonlijk niet via UMTS. UMTS is bedoeld voor internet op de telefoon (eventueel is VOIP mogelijk, maar standaard is dat zeker niet zo). Zie deze link voor de kosten:
http://www.vodafone.nl/pr.../Bellen/In_het_buitenland

☻/
/▌
/ \

Verwijderd

Topicstarter
Jups weet de kosten. Dan zal ik nog even zoeken wat ik precies bedoel. Maar ik 'begreep' wel zoiets nl...Kom erop terug met een betere onderbouwing

edit: zinsnede:
Sommige UMTS telefoons konden geen verbinding krijgen doordat de telefoons afgestemd waren op het UMTS netwerk van KPN. Handmatig overschakelen naar het GSM netwerk was daarin de oplossing waarna de betreffende telefoon weer bereikbaar was.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2008 11:13 ]

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:38
Kixtart schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 10:54:
Je belt gewoonlijk niet via UMTS. UMTS is bedoeld voor internet op de telefoon (eventueel is VOIP mogelijk, maar standaard is dat zeker niet zo). Zie deze link voor de kosten:
http://www.vodafone.nl/pr.../Bellen/In_het_buitenland
Je belt gewoonlijk wél via UMTS, als je telefoon ingesteld staat op 'Dual mode' en je UMTS-dekking hebt op die plek in het buitenland. UMTS is niet alleen een mobiel internet-techniek, maar een volwaardige vervanger van het GSM-netwerk, wat betekent dat je er dus ook gewoon mee kunt bellen.

Wat kosten betreft, zou het in principe niet uit mogen maken of je via het UMTS-netwerk of via het GSM-netwerk van een buitenlandse provider belt. Mijn ervaring in het buitenland is dan ook dat er geen prijsverschil zit in bellen via UMTS dan wel GSM.

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

@Steven.w
Klopt ja, maar ik bedoelde het vooral als argumentatie voor de kosten. Je zit (soms) wel op het UMTS netwerk, maar om het niet onnodig lastig te maken heb ik het zo neergezet. Je belt niet via UMTS, maar je zit wel op het UMTS netwerk (wanneer het beschikbaar is). In dit netwerk wordt je gerouteerd naar de servers die de spraak afhandelen. In alle gevallen zou je geen UMTS data kosten moeten maken en om er zeker van te zijn zou je om kunnen schakelen naar GSM wanneer dat mogelijk is.
Handmatig overschakelen naar het GSM netwerk was daarin de oplossing waarna de betreffende telefoon weer bereikbaar was.
Nu snap ik ook wat je bedoelde :)

[ Voor 14% gewijzigd door Kixtart op 07-11-2008 12:13 ]

☻/
/▌
/ \

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Kixtart schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 12:13:
@Steven.w
Klopt ja, maar ik bedoelde het vooral als argumentatie voor de kosten. Je zit (soms) wel op het UMTS netwerk, maar om het niet onnodig lastig te maken heb ik het zo neergezet. Je belt niet via UMTS, maar je zit wel op het UMTS netwerk (wanneer het beschikbaar is). In dit netwerk wordt je gerouteerd naar de servers die de spraak afhandelen. In alle gevallen zou je geen UMTS data kosten moeten maken en om er zeker van te zijn zou je om kunnen schakelen naar GSM wanneer dat mogelijk is.

[...]

Nu snap ik ook wat je bedoelde :)
Je maakt het nu zelf onnodig onduidelijk door te zeggen dat je niet via UMTS belt, maar altijd via een GSM-standaard.

Het is gewoon zo dat als je telefoon op een UMTS-netwerk is aangemeld, de gesprekken via UMTS verlopen. Dit kost niks extra.

Ik snap ook niet dat mensen zich hierin kunnen vergissen, met GSM kan je ook internetten. UMTS is gewoon een snellere variant om het zo maar te zeggen.

Goedkoop bellen via VoIP

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Dat komt vooral omdat de providers de naam UMTS voornamelijk gebruiken voor data en noemen het een opvolger van GPRS. Jouw uitleg is wel wat beter ja, maar wanneer iemand het niet snapt gebruik ik zelf voornamelijk UMTS en het UMTS netwerk (maar zo te merken is het niet echt duidelijker :+ ).

Ik ben soms alleen soms wat sceptisch dat het echt allemaal goed geregeld is met de kosten (ivm gebeld worden en kosten voor voicemail), maar het moet gewoon overeenkomen met de website.

[ Voor 5% gewijzigd door Kixtart op 07-11-2008 12:40 ]

☻/
/▌
/ \

Verwijderd

Topicstarter
Duidelijk. Niks aan de hand dus:) Zet wel mijn umts profielen uit denk ik. Zie het al voor me dat mijn HTC toch elke X uur het weer ophaalt enzo :)

Maar de hoe en wat over umts is nu compleet duidelijk. Zet mijn gprs profiel gewoon ven op een verkeerde portal en klaar
Pagina: 1