Toon posts:

Harde Schijf kapot?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Probeer ik vanochtend mijn PC aan te doen, komt mijn externe harde schijf niet in het overzichtje voor.
Het maakt nog wel wat geluiden, hij wordt wel herkend door windows met het geluidje, maar in het overzichtje in deze computer komt hij niet.
Wel maakt de HDD wat rare geluiden, het toerental komt verre van in de buurt wat hij normaal zou moeten doen. Het klinkt alsof de HDD begint met draaien en dan na een halve seconde weer ermee ophoudt.
Het is een Freecom 160GB harde schijf, en het lullige is dat ik al mijn foto's van de laatste 20 jaar staan daar op.
En nee, ik heb geen back-up, omdat het allemaal teveel werd.

Het rare is dat het overnacht is gebeurd, de avond ervoor geen probleem, vanochtend doet hij niets meer.

Is er iets wat ik kan doen? Kan ik ergens een andere harde schijf kopen en de schijven overzetten? die lijken onbeschadigd.

• Den the Man
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Den the Man

Hmmm....

Dat is knap kl*te inderdaad van de foto's.

iets wat je kan proberen om te kijken of de voeding niet gewoon stuk is, is om de harddisk uit de casing te halen en deze op de pc zelf aan te sluiten (met ide/sata kabel en voedingskabel) en kijk of deze dan wel gewoon opstart. als dat werkt, natuurlijk als een malle de foto's er af halen..

Pak je rust!

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Als de externe schijf rare geluiden geeft, dan zal het vermoedelijk aan de schijf zelf liggen. Dan zou een andere behuizing niet zo heel veel uithalen. Probeer het nog even op een andere pc om het één en ander uit te sluiten. :)

Eventueel los aansluiten op de computer is ook een optie. Alleen als het een 2,5" externe schijf is, zal dat iets lastiger gaan.

[ Voor 22% gewijzigd door _the_crow_ op 07-11-2008 10:55 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:41
Ik had exact hetzelfde een week geleden, met dezelfde schijf. De schijf werkte nog wel op mijn laptop, maar verder nergens meer.. /edit, en werkte alleen nog onder linux, niet onder windows!
Probeer 'm te voeden met een extra kabeltje (er zit toch een extra voedingsdingetje in), misschien dattie dan nog ergens tot leven komt, maar ik vermoed dattie dood is..

Ik heb die van mij in de winkel om kunnen ruilen.
Sterkte met het verlies alvast.

[ Voor 7% gewijzigd door bas-r op 07-11-2008 11:03 ]

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-02 15:36
kijk eens in disk management of de schijf nog wel een drive map heeft.
anders met getdataback data proberen terug te halen

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Verwijderd

Topicstarter
Que? waar vind ik discmanagement?

De voeding lijkt mij goed, gezien de schijven wel draaien, maar het draait maar een beetje en zet niet door. Hij wil niet op toeren komen.
De schijven lijken op het oog onbeschadigd, maar het wordt in het geheel niet in 'Computer' weergegeven, dus lijkt me ergens de aansturing van het geheel? Klopt dit?

Ik heb de HDD ook op mijn laptop aangesloten en hetzelfde verhaal.

Verwijderd

Topicstarter
Dit is de foutcode in Windows in Apparaatbeheer;

Dit apparaat start niet. (Code 10)

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-02 16:10
Discmanagement vind je in systeembeheer in het configuratiescherm ("Klassieke weergave")

In vista kom ik er zo:
Configuratiescherm (klassieke weergave) -> systeembeheer -> computerbeheer -> opslag -> schijfbeheer, daar kan je hem als het goed is nog zie..

Wat ik me verder afvraag, wordt de usb device wel herkent? m.a.w. gebeurt er iets op je desktop als je hem aansluit?

Tijdelijk inbouwen in je PC lijkt me slimme optie om uit te sluiten dat je externe behuizing kaduk is..

Als de data je echt heel dierbaar is kan je een datarecorvery bureau inschakelen.. Dit kost al wel gauw enkele honderden euro's...

Edit:
Verwijderd schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 11:20:
Dit is de foutcode in Windows in Apparaatbeheer;

Dit apparaat start niet. (Code 10)
Dan zou volgens mij best goed kunnen dat je ext. behuizing gewoon niet lekker werkt..

[ Voor 19% gewijzigd door lredev op 07-11-2008 11:36 . Reden: aanvulling ]

Verwijderd

Topicstarter
Nee, daar staat hij niet tussen.

Al even snel gekeken, maar ik kan hem niet inbouwen, de stekkers zijn anders. Ik heb een Acer computer, maar die aansluitingen zijn compleet anders blijkbaar tegenwoordig. zal eens kijken of ik nog een oude systeemkast heb staan.

Het lijkt mij persoonlijk een mechanisch probleem, maar ik ken die technieken van HDD's niet echt.

Verwijderd

Topicstarter
En wat hebben we vandaag geleerd?

Juist, minder eigenwijs :P, Ik heb de harde schijf toch in de computer gekregen, mijn dvd-brander werkt alleen niet meer. Maar de HDD nu wel, dus gepromoveerd tot extra interne schijf en zsm een nieuwe externe halen.

Bedankt voor de help!

• PCMedic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-02 14:55
Verwijderd schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 13:16:
En wat hebben we vandaag geleerd?

Juist, minder eigenwijs :P, Ik heb de harde schijf toch in de computer gekregen, mijn dvd-brander werkt alleen niet meer. Maar de HDD nu wel, dus gepromoveerd tot extra interne schijf en zsm een nieuwe externe halen.

Bedankt voor de help!
En nu als een gek die back up maken voordat ie het weer niet doet. ;)
Pagina: 1