Toon posts:

[vb/vba]Hoe dit bestand uit te lezen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op mijn werk is een oude VB/VBA programma in omloop. De oorspronkelijke programmeur is weg en er is geen documentatie ;-( In dit programma worden een aantal instellingen etc weg geschreven naar een (eigen verzonnen) zzx bestandsnaam. Nu wil ik de inhoud van zo'n zzx bestand uitlezen. Als ik het in notepad open ziet het er zo uit:

[code]

O m s c h r i j v i n g ‚ ÿÿÿÿ „ ÿÿ1 €
C o m m e n t a a r ‚ ÿÿÿÿ „ ÿÿ- € S u b t i t e l ‚ ÿÿÿÿ „ ÿÿ) € V e r s i e ‚ ÿÿÿÿ „ ÿÿ5 € W i z G e n V e r s i e ‚ ÿÿÿÿ „ ÿÿ? € U p d B y W i z G e n V e r s i e ‚ ÿÿÿÿ „ ÿÿ1 €
P a g i n a N a a m ‚ ÿÿÿÿ „ ÿÿ' €
V r a a g ‚ ÿÿÿÿ „ ÿÿ% € H e l p ‚ ÿÿÿÿ „ ÿÿ1 €
P a g i n a T y p e ‚ ÿÿÿÿ „ ÿÿ5 €
A a n t a l O p t i e s ÿÿ5 € O p t i e D e f a u l t ÿÿ/ € o p t 0 T e k s t ‚ ÿÿÿÿ „ ÿÿU € o p t 0 A a n t a l V a r i a b e l e C o n d i t i e s ‚ ÿÿÿÿ „ ÿÿI € o p t 0 V a r i a b e l e C o n d i t i e 1 ‚ ÿÿÿÿ „ ÿÿI € o p t 0 V a r i a b e l e C o n d i t i e 2 ‚ ÿÿÿÿ „ ÿÿI € o p t 0 V a r i a b e l e C o n d i t i e 3 ‚ ÿÿÿÿ „ ÿÿ/ € o p t 0 A c t i e ‚ ÿÿÿÿ „ ÿÿ9 € o p t 0 P a r a m e t e r 1 ‚ ÿÿÿÿ „ ÿÿ9 € o p t 0 P a r a m e t e r 2 ‚ ÿÿÿÿ „ ÿÿA € o p t 0 A c t i e C o n d i t i e s ‚ ÿÿÿÿ „ ÿÿ? € o p t 0 V e r v o l g P a g i n a ‚ ÿÿÿÿ „ ÿÿ/ € o p t 1 T e k s t ‚ ÿÿÿÿ „ ÿÿU € o p t 1 A a n t a l V a r i a b e l e C o n d i t i e s ‚ ÿÿÿÿ „ ÿÿI € o p t 1 V a r i a b e l e C o n d i t i e 1 ‚ ÿÿÿÿ „ ÿÿI € o p t 1 V a r i a b e l e C o n d i t i e 2 ‚ ÿÿÿÿ „ ÿÿI € o p t 1 V a r i a b e l e C o n d i t i e 3 ‚ ÿÿÿÿ „ ÿÿ/ € o p t 1 A c t i e ‚ ÿÿÿÿ „ ÿÿ9 € o p t 1 P a r a m e t e r 1 ‚ ÿÿÿÿ „ ÿÿ9 € o p t 1 P a r a m e t e r 2 ‚ ÿÿÿÿ „ ÿÿA € ! o p t 1 A c t i e C o n d i t i e s ‚ ÿÿÿÿ „ ÿÿ? € " o p t 1 V e r v o l g P a g i n a ‚ ÿÿÿÿ „ ÿÿ/ € # o p t 2 T e k s t ‚ ÿÿÿÿ „ ÿÿU € $ o p t 2 A a n t a l V a r i a b e l e C o n d i t i e s ‚ ÿÿÿÿ „ ÿÿI € % o p t 2 V a r i a b e l e C o n d i t i e 1 ‚ ÿÿÿÿ „ ÿÿI € & o p t 2 V a r i a b e l e C o n d i t i e 2 ‚
[\code]

Ik heb vanalles gerprobeerd renamen en openen in Word/Excel/Acess/notepad/wordpad etc... Heeft iemand een suggestie hoe dit uit te lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:19

BCC

Open je het niet gewoon met de verkeerde encoding? Probeer eens een fatsoenlijke editor als Ultraedit of Notepad+.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:57

Haan

dotnetter

Ik denk gewoon in een stream openen en dan de inhoud parsen met code die jij gaat schrijven ;) Maar die code zit toch zeer waarschijnlijk ook in het huidige programma zelf. Of heb je daar geen broncode van?

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Open het eens in word of wordpad?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik zat te denken aan de random access danwel binary encodings in VB, maar die lijken te padden met spaties in plaats van ÿ-s. Hoewel het ook  -s zouden kunnen zijn die door je programma als ÿ's worden gelezen (ascii-255 vs ansi-255). Anyway, pak de leesroutine uit je bestaande vb-programma en gebruik die eens om er achter te komen wat er gebeurt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ValHallASW schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 13:00:
Ik zat te denken aan de random access danwel binary encodings in VB, maar die lijken te padden met spaties in plaats van ÿ-s. Hoewel het ook  -s zouden kunnen zijn die door je programma als ÿ's worden gelezen (ascii-255 vs ansi-255). Anyway, pak de leesroutine uit je bestaande vb-programma en gebruik die eens om er achter te komen wat er gebeurt ;)
Ik ga het in ieder geval met een andere editor proberen. Broncode van huidige applicatie heb ik helaas ook niet......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:19

BCC

Visual Basic is erg goed te decompilen.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Misschien is het ook een idee om een stuk van je file even online te zetten ipv als tekst hier op het forum. Dan heb je geen last van wat de forumsoftware met je tekst doet ed...

Dat VB 'erg goed te decompilen' is.. tot VB4 was het erg makkelijk, tot en met VB6 was het met een aantal irritante beperkingen mogelijk en sinds .NET is het niet anders dan andere programmeertalen. In dit geval is het trouwens wettelijk toegestaan om de code te decompilen (omdat je interoperabiliteit met het bestandsformaat wilt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMG
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-12-2024

CMG

ValHallASW schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 18:26:
Dat VB 'erg goed te decompilen' is.. tot VB4 was het erg makkelijk, tot en met VB6 was het met een aantal irritante beperkingen mogelijk en sinds .NET is het niet anders dan andere programmeertalen. In dit geval is het trouwens wettelijk toegestaan om de code te decompilen (omdat je interoperabiliteit met het bestandsformaat wilt).
Vanaf .NET is het nou juist zo makkelijk geworden (.NET Reflector of gewoon lekker MSIL lezen), daarvoor was het een stuk moeilijker hoor (Assembly).

NKCSS - Projects - YouTube

Pagina: 1