[LAPTOP] Springt vanzelf aan

Pagina: 1
Acties:

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ik heb hier op mijn bureau een Asus W2PC notebook staan. De laatste tijd dacht ik al dat ik gek werd omdat wanneer ik soms 's ochtends de studeerkamer binnen ging mijn laptop tot mijn verbazing nog aanstond, ik begon aan mijzelf te twijfelen en ben er dus maar vanuit gegaan dat ik hem dus niet uit had gezet. Echter twee dagen later weer hetzelfde verhaal, ik heb mijn laptop (met Vista Ultimate) dichtgeklapt en de laptop ging netjes in sluimerstand. De laptop is in sluimerstand normaal alleen maar op te starten d.m.v. de powerknop.

Zojuist heb ik een uurtje geleden de laptop uitgeschakeld via start -> uitschakelen en wederom sloot de laptop netjes af. Er zijn geen kabels met de laptop verbonden, ook geen stroomkabel. Maar tot mijn verbazing sprong de laptop zojuist weer spontaan aan!

Ik heb van de week al een bios update uitgevoerd maar dit schijnt ook niet te helpen, ik zou dus echt niet weten waar ik dit probleem zou moeten zoeken... m.a.w. elke hulp is welkom! :)

Het gaat om deze laptop:
http://www.asus.com/produ...92&model=1414&modelmenu=2
Met het enigste verschil dat die van mij geleverd werd met een T7200 en Vista Ultimate.

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:18

wontcachme

You catch me? No you wont

Kijk eens on het logboek of je een melding vind? Ik heb een soortgelijk iets en ik krijg dat de RTC (real time clock) van de bios niet klopt. Vaak is dan de bios batterij leeg. In het logboek kloppen de tijden dan vaak ook niet. Alle opstarten tijdens slaapstand staan bij mij bijvoorbeeld om 04.00 vaak.

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

• -ChRiZz-
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-02 23:21
Hmm zonder kabels? Wireless ook uit ?
Wellicht:
Wikipedia: Wake-on-LAN

Slache!

• BastiaanN
  • Niet online
Ik wist niet eens dat Wake-on-LAN bestond voor wireless! Daarbij moet ik gelijk de kanttekening maken dat ik voor ongeveer 4 weken terug de standaard Intel 3945ABG heb vervangen voor een Atheros AR5008x i.v.m. vista compatibiliteit.

De chip bevat volgens de datasheet "wake-on-theft" (geen idee wat dat nou weer is) en "wake-on-wireless" ik heb alleen geen enkel idee hoe ik dit uit moet zetten, er zitten geen jumpers op het kaartje en in de driver config in apparaatbeheer valt het ook niet uit te zetten. Een optie in de bios kan ik ook al niet vinden.

Edit; ik heb even een programma gedownload on wake-on-lan en wake-on-wireless mee te testen maar de laptop blijft gewoon vrolijk uit terwijl de magic pakkets verzonden worden, ik vermoed dus dat deze functionaliteit niet het probleem is...
wontcachme schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 00:15:
Kijk eens on het logboek of je een melding vind? Ik heb een soortgelijk iets en ik krijg dat de RTC (real time clock) van de bios niet klopt. Vaak is dan de bios batterij leeg. In het logboek kloppen de tijden dan vaak ook niet. Alle opstarten tijdens slaapstand staan bij mij bijvoorbeeld om 04.00 vaak.
Nee, ik heb geen vreemde meldingen in het logboek staan. De enigste die er staat is:
Het systeem is uit de slaapstand gekomen.

Start van slaapstand: 6-11-2008 18:03
Einde van slaapstand: 6-11-2008 23:32

Oorzaak van einde slaapstand: Onbekend

[ Voor 47% gewijzigd door BastiaanN op 07-11-2008 10:22 . Reden: typo ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:13
BastiaanN schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 00:25:
Ik wist niet eens dat Wake-on-LAN bestond voor wireless! Daarbij moet ik gelijk de kanttekening maken dat ik voor ongeveer 4 weken terug de standaard Intel 3945ABG heb vervangen voor een Atheros AR5008x i.v.m. vista compatibiliteit.
Dat snap ik al niet eerlijk gezegd... Die zou het namelijk ook prima moeten doen.. Geen Asus software vergeten zoals WirelessConsole?

In ieder geval wel weird. Ik heb zelf met mijn Asus F3Sc ook wel een dergelijk probleem. Ook in de slaapstand zetten en springt heel vlot weer aan (volgens mij zelfs als ik even over het touchpad ga) en dan kom ik bij het inlogscherm. Als ik hem dan in slaapstand gooi gaat het wel goed... Ook mijn Asus A6T is eens 2x zomaar aangesprongen toen hij echt uit stond... 8)7

Ik heb zelf op dit moment geen idee, maar hier ook bookmarked mocht er een fix naar boven komen.

• BastiaanN
  • Niet online
GENETX schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 10:56:
[...]

Dat snap ik al niet eerlijk gezegd... Die zou het namelijk ook prima moeten doen.. Geen Asus software vergeten zoals WirelessConsole?

In ieder geval wel weird. Ik heb zelf met mijn Asus F3Sc ook wel een dergelijk probleem. Ook in de slaapstand zetten en springt heel vlot weer aan (volgens mij zelfs als ik even over het touchpad ga) en dan kom ik bij het inlogscherm. Als ik hem dan in slaapstand gooi gaat het wel goed... Ook mijn Asus A6T is eens 2x zomaar aangesprongen toen hij echt uit stond... 8)7

Ik heb zelf op dit moment geen idee, maar hier ook bookmarked mocht er een fix naar boven komen.
[Vista] Intel Pro Wireless 3945ABG disabled

Het desbetreffende draadje waar ik toen der tijd mijn probleem gepost hebt. Ik heb werkelijk van alles geprobeerd en als je zoekt op het internet zijn er enorm veel anderen die dit zelfde probleem hebben met deze kaart. Er zijn toen nieuwe drivers uitgekomen die voor sommigen de problemen oplosten maar voor anderen (waaronder ik) ook weer niet. Het schijnt een combinatie van vista versie, bluetooth en wlan te zijn die voor het probleem zorgt. Maar ik heb nu dus voor een kleine 30 euro een Atheros kaartje gekocht die de N standaard ondersteund en meer bereik heeft, dus daar ga ik niet voor verder lopen kloten.

Ik had zelfs het probleem met de standaard recovery image van asus waarop alles voorgeinstalleerd is.

[ Voor 21% gewijzigd door BastiaanN op 07-11-2008 11:33 ]

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

ik had n pc die aanging als je het licht aandeed, omdat ie de storing oppikte via de toetsenbord/muis kabels (zonder tobo dr in deed ie et namelijk niet :P)
wellicht zit dr intern iets niet goed afgeschermd, waardoor ie op externe storingsbronnen reageert?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:24
AlexanderB schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 14:14:
ik had n pc die aanging als je het licht aandeed, omdat ie de storing oppikte via de toetsenbord/muis kabels (zonder tobo dr in deed ie et namelijk niet :P)
wellicht zit dr intern iets niet goed afgeschermd, waardoor ie op externe storingsbronnen reageert?
Mijn ThinkPad T40 had dat met een Targus muis.

Bureaulamp (zo'n 12V halogeen ding) aan zetten, muis flikkerde 1x, en de PC ging aan :S ?

Zonder de muis deed hij het inderdaad niet :P
Pagina: 1