Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Wat te doen als ASP provider de stekker dreigt te trekken?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een kleine onderneming van 6 medewerers en we hebben in 2004 geozen voor ServerXS BV en Appenta (CRM van de ANS Group in Groningen). In het afgelopen jaar hebben ze de prijzen verdubbeld en kreeg ik onenigheid over de factuur. Waarop de ANS Group dreigen mij de toegang tot onze omgeving te blokkeren. Dan wordt pijnlijk duidelijk hoe gevaarlijk het is om met helemaal afhankelijk van een ASP provider te zijn. Mijn hele bedrijf draait daarop dus ben ik in 1 keer lamgeslagen. Ik kan dus niet anders dan me koest te houden terwijl ik van binnen kook. Ik wil wel weg maar weet geen alternatieven en heb geen idee hoe ik mijn CRM (Appenta) leeg kan halen en overzetten. Kan iemand mij verder helpen?

George

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:48

ManiacsHouse

Scheisse!

Op zoek gaan naar een andere provider? Of is dat niet zo eenvoudig? En je tot die tijd 'koest' houden. Zowiezo had je nooit accoord moeten gaan met een prijsverdubbeling 8)7. Vraag me af waar ze het lef vandaan halen om dat te doen.

[ Voor 12% gewijzigd door ManiacsHouse op 06-11-2008 23:55 ]

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Is dit CRM pakket op een andere host te gebruiken? Dan zou ik zeggen dat je de plaats waar het zijn data opslaat moet kopieren (dus in het geval van een database --> dump maken die je elders kunt importeren, met een pakket als phpMyAdmin maar dan voor ASP, en in het geval van files via FTP downloaden). Dan een andere host zoeken en het geheel weer uploaden en in het geval van database dumps weer in de database importeren.

Edit:
Ik lees nu dat ASP in dit geval niet staat voor Active Server Pages, maar voor Application Service Provider. Dat verandert de zaak behoorlijk. Ik had het idee dat je simpelweg hostingruimte had gehuurd ergens met Active Server Pages en dat je host nu moeilijk deed, dat was makkelijk geweest. Dit is veel moeilijker. Nu zal het CRM pakket een exporteeroptie moeten hebben, of moet je de data echt van ServerXS zelf krijgen.

Wat is trouwens precies de relatie tussen ServerXS en Appenta?

[ Voor 37% gewijzigd door marcieking op 07-11-2008 00:04 ]

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet ook nog uitzoeken hoe ik juridisch sta (ik heb inderdaad niet goed op zitten letten), maar het belangrijkste is dat ik soepel over kan gaan zonder een dag te veriezen want anders kan ik iedereen naar huis sturen. Als iemand Appenta kent en ermee kan helpen, graag!

Verwijderd

Topicstarter
marcieking schreef op donderdag 06 november 2008 @ 23:56:
Is dit CRM pakket op een andere host te gebruiken? Dan zou ik zeggen dat je de plaats waar het zijn data opslaat moet kopieren (dus in het geval van een database --> dump maken die je elders kunt importeren, met een pakket als phpMyAdmin maar dan voor ASP, en in het geval van files via FTP downloaden). Dan een andere host zoeken en het geheel weer uploaden en in het geval van database dumps weer in de database importeren.
Ga ik proberen - thanks.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-11 23:39
Als je een licentie neemt op een softwarepakket (in dit geval Appenta) dan loopt je natuurlijk altijd het risico dat je er aan 'vast' zit. Disclaimer: Ik ben niet thuis in de wereld van CRM software.

Draait de applicatie (je zegt ASP provider, dus ik neem aan dat het een webgebaseerde ASP applicatie is) op een server die in eigen beheer is, of is deze van ServerXS/ANS?

Aangenomen dat je de applicatieserver niet in eigen beheer hebt; ik neem aan dat je op papier hebt staan wat je rechten en de plichten van de softwareleverancier zijn. Jouw data wordt opgeslagen op hun server(s), maar het lijkt mij redelijk dat je hoe dan ook kunt beschikken over jouw data.
edit:
Of misschien toch niet, zie edit

Natuurlijk is de kans dat deze data (in welke vorm dan ook, bijvoorbeeld een custom databaseformaat of een SQL dump) bruikbaar is met een ander (vergelijkbaar) systeem nagenoeg nihil Als je dus je data weet te bemachtigen of exporteren en andere software hebt gevonden, dan zul je nog een partij moeten vinden (de nieuwe leverancier?) die de bestaande data kan omzetten in een nieuw formaat.

Erg vervelend, maar elke software slaat op z'n eigen manier gegevens op, en dus zit je praktisch 'vast' als je eenmaal een keuze hebt gemaakt. Ik neem aan dat je een bepaalde contracduur hebt afgesloten (tegen een bepaalde prijs), waarna de softwarelevenrancier vrij is haar prijzen aan te passen. Jammer maar helaas.

[ Voor 2% gewijzigd door Thralas op 07-11-2008 00:11 . Reden: Andere ASP dus ]

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Zie mijn edit, dat gaat niet werken.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• jp
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-07 15:30

jp

Het is - voor zover ik weet - niet toegestaan om de service compleet te stoppen bij een onenigheid over een factuur, maar een advocaat kan je dat waarschijnlijk tijdens een orienterend gesprek wel melden.

Ik weet dat - bij het bedrijf waar ik werk - we medewerking verlenen als klanten weggaan, door voor hen de data weer beschikbaar te stellen. We brengen hiervoor wel uren in rekening.

Dit heeft dan echter betrekking op mailboxen naar pst omzetten, database dumbs e.d.
Als je overigens zonder downtime over wilt stappen naar een andere partij, zal dit ook bijzonder prijzig zijn, aangezien dan alle werkzaamheden tussen vrijdag 1700u en maandag 0830u plaats moeten vinden.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
jp schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 00:14:
Het is - voor zover ik weet - niet toegestaan om de service compleet te stoppen bij een onenigheid over een factuur, maar een advocaat kan je dat waarschijnlijk tijdens een orienterend gesprek wel melden.
Waarom niet? Als een klant vanwege onenigheid niet betaalt, dan wordt er gewoon niet betaald terwijl er wel gebruik gemaakt wordt van de service. ( is contactbreak aan de klant zijn kant )
Heeft de klant een onenigheid en wenst hij toch gebruik te blijven maken van de service dan lijkt me dat de klant eerst betaalt en dat er dan pas over de onenigheid gesproken wordt.

Heeft de klant wel betaald en geeft hij aan het toch oneens te zijn met het betaalde bedrag dan is er op dat moment geen reden om de service stop te zetten ( er is namelijk al betaald voor die service volgens jouw voorwaarden, elke stopzetting is contractbreuk van jouw kant )
Ik weet dat - bij het bedrijf waar ik werk - we medewerking verlenen als klanten weggaan, door voor hen de data weer beschikbaar te stellen. We brengen hiervoor wel uren in rekening.
Tsja, lijkt me dat je wel medewerking moet verlenen, alle data is eigendom van de klant lijkt me, het is alleen ondergebracht op jullie servers. Niet jullie eigendom...
Geen mogelijkheid bieden om de data op te halen lijkt me redelijk overeenkomen met diefstal mits er gewoon betaald wordt. ( als er niet meer betaald wordt hoef je volgens mij geen storage meer te bieden dus kun je het zomaar leeggooien maarja, neem aan dat daar geen sprake van is )
Als je overigens zonder downtime over wilt stappen naar een andere partij, zal dit ook bijzonder prijzig zijn, aangezien dan alle werkzaamheden tussen vrijdag 1700u en maandag 0830u plaats moeten vinden.
Gok zomaar even dat het zonder downtime niet al te letterlijk genomen moet worden. Avond / weekendtarieven zijn over het algemeen te duur als het prijskaartje gezien wordt. Dan is er over het algemeen wel een mogelijkheid te verzinnen om iedereen een dagje administratief werk binnen te laten doen...

• jp
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-07 15:30

jp

Als de factuur ineens verdubbeld, goed de algemene voorwaarden lezen. Zelfs een melding dat de tarieven aangepast mogen worden, geeft je als leverancier niet het recht om in een lopend contract de prijzen simpelweg te verdubbelen. (Tenzij er natuurlijk sprake was van een periode pilot/actiekorting etc.) Redelijkheid en billikheid als sleutelwoorden.

Zoals ik al zei, kan je hier door een advocaat naar laten kijken, maar mijn ervaring (in het MKB) is dat als jouw advocaat brieven gaat sturen, het eigenlijk nooit meer goed zal komen in de relatie tussen klant/leverancier.

En mensen ander werk laten doen.. 6 man a 8 uur die niets kunnen doen is een aardige kostenpost. Als het in het weekend elders inrichten minder dan dat bedrag is, kun je dat beter doen. Absolute bedragen zijn niet zo heel erg boeiend. En set-up kosten heb je zowiezo, ze zijn alleen in het weekend een 50% tot 100% hoger :)
Pagina: 1