Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ben bezig om mijn pensioen te regelen en vooral geïnteresseerd in banksparen. Met het nieuwe staatsgarantiestelsel dat tot 100.000 euro garandeert voor spaarrekeningen in het achterhoofd de volgende vragen:
- Geldt de garantie ook voor pensioensparen of alleen voor "reguliere" spaarrekeningen?
- Gezien mijn pensioenkapitaal (uiteindelijk) ruim 200.000 euro zal bedragen is het dan verstandig twee of meer pensioenregelingen te nemen bij verschillende om zo het beste gebruik te maken van de garantie?
- Omdat financiële instellingen nogal eens fuseren, is er wettelijk iets geregeld om te zorgen dat de garantie toch per spaarrekening in tact blijft in geval twee partijen fuseren?

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Je ziet een klein dingetje over het hoofd, het garantiestelsel van € 100.000 geldt vooralsnog voor één jaar. Het is nog maar de vraag of dat zo blijft of daarna net als voorheen € 10.000,= wordt aangehouden.

[ Voor 71% gewijzigd door Guardian Angel op 06-11-2008 21:50 ]

ARME AOW’er

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11 14:17

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Guardian Angel schreef op donderdag 06 november 2008 @ 21:49:
Je ziet een klein dingetje over het hoofd, het garantiestelsel van € 100.000 geldt vooralsnog voor één jaar. Het is nog maar de vraag of dat zo blijft of daarna net als voorheen € 10.000,= wordt aangehouden.
je bedoelt de eerste 20.000 100% en de volgende 20.000 voor 90% (Dus als je 40.000 op een rekening hebt staan, dan krijg je 38.000). Alleen bij banken die volledig aangesloten zijn, anders alleen de 90% van de 2e 20.000

[ Voor 8% gewijzigd door Jaspertje op 06-11-2008 23:10 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Whatever.... ik kijk niet op 10 mille. :)

ARME AOW’er

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Pensioenfondsen zijn op geen enkele manier te vergelijken met spaarrekeningen. Pensioenfondsen lijken veel meer op beleggingsfondsen: het geld dat de deelnemers erin stoppen wordt belegd, maar loopt geen risico wanneer de beheerder in de problemen komt. Het geld blijft immers van de deelnemers/aandeelhouders.
Om te voorkomen dat pensioenfondsen door slechte beleggingen alsnog in de problemen zouden kunnen komen, zijn er allerlei wettelijke bepalingen die dingen zeggen over hoeveel er belegd mag worden, waarin, hoeveel 'extra' geld er moet zijn, et cetera.
Het hangt enigzins van je pensioensysteem (eindloon/middelloon of beschikbare premie) af hoeveel risico je precies loopt, maar doorgaans worden verliezen domweg gecompenseerd door wat hogere premies en een iets lagere uitkering (door niet te indexeren).

Conclusie: Garantiestelsel is niet van toepassing, en ook niet echt nodig.
Vraag: Wat voor pensioensysteem zit je in, en ken je de specifieke risico's daarvan?
Vraag: Ken je je beschikbare premieruimte en benut je de rest daarvan als je extra hebt?
Opmerking: Daarnaast kun je natuurlijk altijd nog zelf potjes opbouwen.

edit:
Excuus, ik lees slecht. Ik zie dat je wilt gaan banksparen. Dat is inderdaad een heel ander verhaal. Goede vraag! (Bovenstaande laat ik even staan voor de mensen die zich druk maken om 'normale' pensioenfondsen)

[ Voor 8% gewijzigd door Pooh op 07-11-2008 00:01 ]