Toon posts:

[NFS] mount: internal error

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer op mijn latop de NFS shares van mijn server te mounten. Vroeger ging dit altijd prima, maar sinds kort wil het mounten niet meer. Ik heb het idee dat het aan de kernel ligt (2.6.27). Op Gentoo met 2.6.25 en Ubuntu met 2.6.24 ging dit altijd prima. Maar met ArchLinux en Ubuntu met 2.6.27 wil het opeens niet meer (Momenteel heb ik alleen een 2.6.27 distro op me laptop staan).

Als ik me shares wil mounten (van een Debian Lenny server) krijg ik na ongeveer 1-2 minuten de volgende melding:
daan@daan-laptop ~$ sudo mount -v 172.21.8.150:/home/daan /mnt
mount: no type was given - I'll assume nfs because of the colon
mount.nfs: timeout set for Thu Nov  6 20:21:03 2008
mount.nfs: text-based options: 'addr=172.21.8.150'
mount.nfs: internal error

Mijn exports op me server zijn als volgt (geen aanpassingen aan gedaan de laatste tijd):
code:
1
/home/daan  172.21.8.38(rw,sync,no_root_squash,no_subtree_check)

Het opnieuw opstarten van de laptop/server heeft geen effect. Ook helpt het uitzetten van de firewall niet. Verder zie ik ook geen dingen in de logs voorbij komen.

Zoeken op internet vind ik meer mensen met dit euvel. De oplossingen die daar worden aangereikt (opnieuw installeren van de server/client etc.) werken niet voor mij. Alle kernels (zowel laptop als server) zijn amd64.

Verwijderd

En als je dit doet?

code:
1
 sudo mount -t nfs 172.21.8.150:/home/daan /mnt

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 06 november 2008 @ 20:46:
En als je dit doet?

code:
1
 sudo mount -t nfs 172.21.8.150:/home/daan /mnt
Geen verschil, zelfde foutmelding. Maar hij gokt zonder -t nfs zelf al dat het nfs zou moeten zijn:
daan@daan-laptop ~$ sudo mount -v 172.21.8.150:/home/daan /mnt
mount: no type was given - I'll assume nfs because of the colon

• koffiedrinker
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-01 22:07

koffiedrinker

Archlinux werkt dagelijks

Misschien een verschil in nfs versie 3 en 4?
Mag eigenlijk niet gebeuren, maar wie weet.

[ Voor 33% gewijzigd door koffiedrinker op 08-11-2008 23:23 ]

Koffie werkt echt!

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-01 19:39

wzzrd

The guy with the Red Hat

houd /proc/mounts eens in de gaten terwijl je dat filesystem probeert te mounten. Iets in /var/log/messages op de client? En op de server?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het gevonden, het bleek toch de firewall te zijn. Ik heb me iptables even handmatig geleegt en accept all toegevoegd en nu werkt het weer. Nu even uitzoeken welk gedeelte van me firewall voor dit probleem zorgde.
Pagina: 1