[MediaPlayerClassic] Upmix naar DTS/Dolby

Pagina: 1
Acties:

• pruimenpit
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-02 18:40
Ik heb een Z-5450 en die is aangesloten via optisch (toslink) en de standaard 3 kabeltjes.
Nu heb ik films in 2 geluidsstandaarden. (5.1 en DTS/dolby).

Maar aangezien ik een digitale verbinding gebruik (toslink) naar mijn speakerset, kan ik geen 5.1 signaal versturen.
Dus iedere keer als ik een gewone 5.1 film wil afspelen, moet ik ac3 filter 'AS-IS' passtrough en SPDIF afzetten en MediaPlayerClassic terugzetten naar de gewone audio-uitgang.

Dus: kan ik 5.1 signaal ook on-the-fly upmixen naar DTS of Dolby (dus digitaal signaal)?
En gaat dit ook werken met stereo geluid (mp3/winamp)?

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:48

Shunt

Boe

Niekiodjdj schreef op donderdag 06 november 2008 @ 20:18:
Ik heb een Z-5450 en die is aangesloten via optisch (toslink) en de standaard 3 kabeltjes.
Nu heb ik films in 2 geluidsstandaarden. (5.1 en DTS/dolby).

Maar aangezien ik een digitale verbinding gebruik (toslink) naar mijn speakerset, kan ik geen 5.1 signaal versturen.
Dus iedere keer als ik een gewone 5.1 film wil afspelen, moet ik ac3 filter 'AS-IS' passtrough en SPDIF afzetten en MediaPlayerClassic terugzetten naar de gewone audio-uitgang.

Dus: kan ik 5.1 signaal ook on-the-fly upmixen naar DTS of Dolby (dus digitaal signaal)?
En gaat dit ook werken met stereo geluid (mp3/winamp)?
dit is een gevalletje klok klepel denk ik zo.
5.1 geluid is altijd of Dolby of DTS of een aan hangend formaat.
ik heb hier zelf jaren de logitech Z-5500 gehad en alle 5.1 films hadden gewoon of dolby of iets in de trand van DTS. just het digital passtrhoug aan zetten zou je altijd 5.1 geluid moeten geven indien een bron echt 5.1 geluid heeft.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• pruimenpit
Shunt schreef op donderdag 06 november 2008 @ 21:11:
[...]
5.1 geluid is altijd of Dolby of DTS of een aan hangend formaat.
Nou ik bedoel eigenlijk het 'gewone' 5.1 signaal. Dus AC3-6CH. Bijvoorbeeld een Divx/Xvid film. Deze hebben geen Dolby Digital of DTS spoor.

Als ik zo'n film afspeel, dan komt er op het scherm van mijn Z-5450 PLII Movie te staan.
Dit houd in, dat er stereo signaal bij de speakerset binnenkomt (want SPDIF kan alleen 2 kanaals geluid of digitaal), en hij gebruik maakt van Pro Logic II om het 'up te mixen' naar 5.1.

Ik maak gebruik van digital passthrough, want als ik een HD-film afspeel, of een DVD met powerdvd 8, dan komt er gewoon Dolby Digital of DTS Digital op het scherm van de Z-5450 te staan.

Ik wil dus zegmaar het 'gewone 5.1' op de computer omzetten naar digitaal geluid (dd of dts) zodat ik via passthrough het signaal kan versturen via SPDIF naar mijn speakerset.

Ik heb nu hier 2 verschillende HD films voor mij liggen. 1 MKV (met dts spoor) en 1 WMV (met 6ch spoor)
De WMV heeft 5.1 geluid, maar géén dts of dd

• pruimenpit
en bron echt 5.1 geluid heeft.
En hoe zit dat in games? Games hebben gewoon 5.1 geluid. Ik kan SPDIF niet gebruiken in games, vooral oude games niet. Ik kan de standaard output van windows wel op SPDIF zetten, maar dan komt er toch echt stereo op de Z-5450 te staan.

• Shunt

Shunt

Boe

Niekiodjdj schreef op donderdag 06 november 2008 @ 21:31:
[...]

En hoe zit dat in games? Games hebben gewoon 5.1 geluid. Ik kan SPDIF niet gebruiken in games, vooral oude games niet. Ik kan de standaard output van windows wel op SPDIF zetten, maar dan komt er toch echt stereo op de Z-5450 te staan.
wel wat je kan doen is een van die nieuwe geluids kaarten kopen die een DTS encoder heeft. die maken van alle 5.1 en 2.0 geluiden DTS of dolby.

Game PC

• pruimenpit
Shunt schreef op donderdag 06 november 2008 @ 21:42:
[...]

wel wat je kan doen is een van die nieuwe geluids kaarten kopen die een DTS encoder heeft. die maken van alle 5.1 en 2.0 geluiden DTS of dolby.
Nee dat is logisch. Maar ik heb al een X-Fi kaartje, en het is een beetje zonde om voor DTS/DD encoding een geheel andere/nieuwe kaart aan te schaffen. Ik bedoel: DTS/DD werkt inmiddels al (en goed), maar gewone 5.1 signalen kunnen simpelweg niet door SPDIF heen.

Ik zoek dus een softwarematige oplossing. Heb een quadcore, dus t moet kunnen ;)

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Zoals eerder genoemd, is een 5.1 bron in een film óf Dolby Digital (=AC3) óf DTS. Ik snap derhalve niet wat je bedoelt met "gewone 5.1 signalen kunnen simpelweg niet door SPDIF heen". Als jouw film een 5.1 spoor heeft (dus DD of DTS) moet dat via SPDIF (gooit alleen maar het signaal door naar je versterker, digitaal) gewoon kunnen worden weergegeven.

• Shunt

Shunt

Boe

Exorcist schreef op donderdag 06 november 2008 @ 22:56:
Zoals eerder genoemd, is een 5.1 bron in een film óf Dolby Digital (=AC3) óf DTS. Ik snap derhalve niet wat je bedoelt met "gewone 5.1 signalen kunnen simpelweg niet door SPDIF heen". Als jouw film een 5.1 spoor heeft (dus DD of DTS) moet dat via SPDIF (gooit alleen maar het signaal door naar je versterker, digitaal) gewoon kunnen worden weergegeven.
ik moet hier wel even bij voegen ik heb een aantal video files gehad lord of the rings volgens mij waarbij het wel leek of er eigenlijk gewoon 6 losse kanalen geluid opgenomen was en dus ook enkel via de analoge outs van mijn creative kaartje fatsoenlijk weer gegeven werden via de reciever werd hier mooi stereo van gemaakt.

Game PC

• Pruttelpot
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-06-2022
Shunt schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 00:39:
[...]

ik moet hier wel even bij voegen ik heb een aantal video files gehad lord of the rings volgens mij waarbij het wel leek of er eigenlijk gewoon 6 losse kanalen geluid opgenomen was en dus ook enkel via de analoge outs van mijn creative kaartje fatsoenlijk weer gegeven werden via de reciever werd hier mooi stereo van gemaakt.
Hm, dit doet me denken aan een SPDIF probleempje wat ik ooit heb gehad met een mediaplayer voor onde rmn tv, SPDIF kan je meestal instellen op PCM of als RAW, RAW kiezen biedt dan de oplossing, PCM gooit er 2 kanaals uit en de receiver mag dan ProLogic2 doen ofzo, met RAW werd het netjes Dolby DIgital die daadwerkelijk 6 kanaals was.

• pianoman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-09-2025
gebruik ac3filter, dan kun je per source type instellen of hij dit moet upmixen, downmixen, DD encoden of via passthrough moet doorgeven. Dan gaat alles automatisch

• pruimenpit
Exorcist schreef op donderdag 06 november 2008 @ 22:56:
Ik bedoel met 'gewone 5.1 signalen' 6 kanaals. Dus ook games. Games zijn helemaal niet DD of DTS, maar 6 kanaals. En als ik mij goed kan herinneren kan via SPDIF alleen stereo geluid, 2 kanaals dus.
Er zijn genoeg films die geen DD of DTS hebben, maar alleen 6ch, dit word ook wel Dolby Surround genoemd. Misschien verwar je Dolby Digital met Dolby Surround, want dit is niet hetzelfde.

Bij properties in MPC, staat dan ook: "6ch raw audio (ac3)"
Als ik deze afspeel via de gewone 3 kabeltjes, dan heb ik 5.1 geluid.
Als ik deze afspeel via SPDIF, dan komt er op mijn Z-5450 "PLII Movie" te staan. (er komt dus 2 kanaals geluid door de SPDIF heen (want meer kanalen kan hij niet), en die wordt met PLII opgewaardeerd door mijn Z-5450 naar 5.1)

• pruimenpit
pianoman schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 15:30:
gebruik ac3filter, dan kun je per source type instellen of hij dit moet upmixen, downmixen, DD encoden of via passthrough moet doorgeven. Dan gaat alles automatisch
Ik heb al uren in AC3 filter zitten kloten. Maar hoe kun je instellen dat al het geluid via AC3 filter gaat. Want games wil ik ook via SPDIF doorvoeren.

Ik wil dus Stereo (MP3'tjes) én Dolby Surround (6channel 5.1) upmixen naar Dolby Digital zodat het via SPDIF doorgevoerd kan worden naar mijn speakerset.

In principe is dit hetzelfde wat een geluidskaart met Dolby Digital Live (of DTS Connect) doet , maar ik heb geen Dolby Digital Live/DTS Connect geluidskaart. Het moet dus softwarematig gebeuren...

[ Voor 3% gewijzigd door pruimenpit op 08-11-2008 17:45 ]

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Niekiodjdj schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 17:40:
[...]

Ik bedoel met 'gewone 5.1 signalen' 6 kanaals. Dus ook games. Games zijn helemaal niet DD of DTS, maar 6 kanaals. En als ik mij goed kan herinneren kan via SPDIF alleen stereo geluid, 2 kanaals dus.
Er zijn genoeg films die geen DD of DTS hebben, maar alleen 6ch, dit word ook wel Dolby Surround genoemd. Misschien verwar je Dolby Digital met Dolby Surround, want dit is niet hetzelfde.

Bij properties in MPC, staat dan ook: "6ch raw audio (ac3)"
Als ik deze afspeel via de gewone 3 kabeltjes, dan heb ik 5.1 geluid.
Als ik deze afspeel via SPDIF, dan komt er op mijn Z-5450 "PLII Movie" te staan. (er komt dus 2 kanaals geluid door de SPDIF heen (want meer kanalen kan hij niet), en die wordt met PLII opgewaardeerd door mijn Z-5450 naar 5.1)
Dolby Surround, Dolby Pro-Logic en Dolby Pro-Logic II is niets meer dan een stereo bron die door de versterker 5.0 of in het geval van Pro-Logic II 5.1 wordt geupmixt.

Via SPDIF kunnen meerdere streams, PCM, AC3 (DD5.1) en DTS worden verstuurd. Lees anders wat meer over SPDIF bij AC3Filter, zij hebben een leuke SPDIF uitleg geschreven :)

• pruimenpit
Ik begrijp wat je bedoelt, maar het klopt simpelweg niet met wat er bij mij gebeurt.

DTS en DD werken ook gewoon goed via SPDIF, maar games niet. Terwijl de games wél 5.1 hebben als ik de speakerset aansluit via de 3 kabeltjes. (groen/zwart/oranje) Dit geldt ook voor .wmv films, die wél 5.1 hebben als ik ze aansluit via de 3 kabeltjes, maar er staat stereo als ik ze doorvoer met SPDIF...

Als ik een game speel en ik heb in windows SPDIF als standaard uitvoer geselecteerd, dan komt er geen Dolby Digital op mijn speakerset te staan maar stereo (of PLII Movie, als ik dat selecteer).

Maar om even terug te komen op mijn vraag, en om het simpel te houden: kun je geluidsmateriaal software matig 'upmixen' naar Dolby Digital om het zo via SPDIF te kunnen versturen naar mijn speakerset?

• pruimenpit
Dolby Surround, Dolby Pro-Logic en Dolby Pro-Logic II is niets meer dan een stereo bron die door de versterker 5.0 of in het geval van Pro-Logic II 5.1 wordt geupmixt.
De technologie die de versterker gebruikt om stereo materiaal te upmixen wordt "Dolby Pro-Logic" genoemd.

Quote Wiki (EN):
In 2000, Dolby introduced Dolby Pro Logic II (DPL II), an improved implementation of Dolby Pro Logic. DPL II processes any high quality stereo signal source into "5.1"
Maar om nu een game die 5.1 heeft, down te mixen naar stereo (op de pc) en dan in 2-kanaals te versturen via SPDIF (omdat SPDIF niet meer dan 2 kanalen kan doorvoeren) en dan met Pro Logic II het stereo-signaal weer up te mixen naar 5.1 is niet realistisch.

Overigens: ik had het stukje van AC3 filter over SPDIF al gelezen ;)

[ Voor 27% gewijzigd door pruimenpit op 08-11-2008 19:42 ]

• pianoman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-09-2025
Oh, ik had niet in de gaten dat je het ook voor games wilt. In dat geval ben je toch echt aangewezen op zo'n kaart die live encodeert (ik geloof dat dat Dolby Digital Live heet, of DTS Live). Gaat je wel een paar tientjes kosten. Heb even gekeken, valt best mee, 4 tientjes. klik

• pruimenpit
pianoman schreef op zondag 09 november 2008 @ 01:29:
Oh, ik had niet in de gaten dat je het ook voor games wilt. In dat geval ben je toch echt aangewezen op zo'n kaart die live encodeert (ik geloof dat dat Dolby Digital Live heet, of DTS Live). Gaat je wel een paar tientjes kosten. Heb even gekeken, valt best mee, 4 tientjes. klik
Bedankt, maar ik denk dat ik dan voor deze ga ;) : Creative X-Fi Titanium

Maar toch vind ik het apart dat het niet softwarematig kan...

[ Voor 4% gewijzigd door pruimenpit op 09-11-2008 16:37 ]

Pagina: 1