[WD Raptor 150GB] Wat zijn nou de juiste settings?

Pagina: 1
Acties:

• Lampuhkap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-02 16:53
Ik draai hier een RAID 0 setup met 2 WD Raptors van 150GB op een Intel(R) ICH8R/ICH9R/ICH10R/DO SATA RAID Controller. de hele RAID config word al vanaf t bios gebouwd en is via Intel Storage Manager verder aan te passen.

Nou valt t mij op dat als ik op de schijven zowel de write-back cache en gegevens-cache (geen idee of er verschil zit tussen die dingen) aanzet, dat de performance overduidelijk veeeeeel slechter is dan wanneer t allemaal uit staat.

(laden van programmas duurd langer, parren/rarren duurd langer,windows is meer sluggish,kopieren van files van RAID naar DATA schijf gaat met helft van de snelheid)

Nu word mijn vraag, wat zijn settings die de performance ten goede komen? En wat voor nut/zin heeft de cache nog op de schijven als t de performance niet ten goede komt?

Ik zou graag met jullie willen zoeken naar goede settings hiervoor.

Alvast bedankt!

• AlBundy
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-05-2025
Is het niet zo dat read/write cache op zich alleen voordelen oplevert als je vaak hetzelfde opnieuw moet lezen/schrijven? Zoals databasebewerkingen en het veel werken met kleine bestanden, of zit ik er nu flink naast?

Het lijkt me anders wel logisch dat het langer duurt. Als je gaat parren en bij het repairen gaat-ie het eerst naar de cache schrjiven, ondertussen de cache legen op de schijf, dan zit er een extra laag tussen. Niet dat dat heel erg veel mag uitmaken, maar ik kan me voorstellen dat het toch een performanceverschil zal geven.

***** Excellent cron job. Will run again.

• Lampuhkap
maar dan word wel de vraag, wat is dan t meest handig? Cache (beide) gewoon uit laten staan? Of is er 1 van de 2 nog nuttig voor een performance winst?

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:26

Dima_2005

T.net-verslaafde

Heel vaak is het zo, dat hoe groter de cache, hoe groter de performance winst bij bestanden die constant gebruikt worden. Maar als je heel veel random bestanden gebruikt, zou het weinig winst geven.

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:37

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De write-back cache op de harde schijf zou normaal gesproken voor een behoorlijk grote prestatieverbeteringen moeten zorgen. Ik vind het nogal vreemd dat jij juist een afname van prestaties ervaart. Jouw ervaringen komen meer overeen met een systeem waar de write-back juist uit staat.

• Lampuhkap
mja en het staat dan toch echt gewoon aan :S das nog t gekke ervan :S de performance op t systeem loopt zo dusdanig terug dat het OVERAL merkbaar mee is. Alles vertraagd gewoon heeel erg, wat op een RAID 0 in dit geval helemaal vreemd is of vergis ik me?

Als ik de write-back aanzet, dan gaat alles echt trager, net of t stroperig is. zet k t uit, dan is alles snel. Met de write-back cache aan zijn de HDDs ook continue bezig, terwijl ik dan nix doe op de PC eigenlijk behalve MSN en hier dit bericht op tweakers. (Ja indexing en offline bestanden zooi staan allemaal gewoon uit)

:S ik vind t nogal eigenaardig. Bij defragmenterem ook zoiets vreemds.Bij analyseren duurt t echt wel een minuut of 5 ofzo voor dat ie van de RAID array laat zien hoe t op de schijf ervoor staat. Doe ik datzelfde bij mn Samsung 500gb 7200 rpm HDD dan heeft ie dat binnen een seconde :S Terwijl de RAID array bijna leeg is en de DATA HDD (samsung) zeker half tot driekwart vol staat.:S

[ Voor 58% gewijzigd door Lampuhkap op 07-11-2008 12:46 ]

Pagina: 1