• gostevie
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-02 20:27
Mijn PC/mobo heeft al een tijdje kuren. BSODs, (IDE) DVD drives die niet herkend worden, etc

Gistermiddag werkte mijn PC nog prima, toen ik een DVD RW IDE aansloot kwam de PC niet meer in Windows maar resette hij steeds na zo'n 15 seconden. DVD RW eruit gehaald en ik hield hetzelfde probleem. Mijn kast was al een tijdje smerig dus ik besloot om alles eruit te halen, even schoon te maken en in een nieuwe kast te stoppen. Dat heb ik net gedaan en nu heb ik mijn mobo, video kaart en geheugen aangesloten en wil de PC helemaal niet meer opstarten, de monitor blijft gewoon zwart. Op een andere monitor gebeurt hetzelfde dus aan de monitor ligt het ook niet. Voordat ik alles had overgezet naar de nieuwe kast kreeg ik nog wel het "Corecell extreme" scherm te zien van mijn CPU en daar bleef ie toen haken.

De voeding, CPU fan en videokaart fan doen het alledrie wel. Als ik de voedingstekker uit de videokaart haal krijg ik ook geen melding op de monitor dat mijn Radeon 9800 geen stroom krijgt. Ik heb de FAQ gelezen en heb tot nu toe mijn BIOS gereset dmv de CMOS jumper en de batterij eruit halen en 10 secs later weer erin. Ik heb 2 geheugenkaartjes en heb het met allebei apart en samen geprobeerd, geen verschil.

Momenteel heb ik het volgende in mijn kast:

Voeding van Antec, 400 W als ik het goed herinner.
Mobo: MSI K8T Neo FIS2R/FSR (MS 6702)
Een AMD Athlon CPU (hoeveelheid kon ik niet vinden in de kast en ik herinner t niet)
Videokaart: Radeon 9800 Pro
Geheugen: Corsair (kon hoeveelheid ook niet vinden op de kaart maar volgens mij 256 MB) en een 512 MB TwinMOS DDR geheugen.

Mijn twee SATA schijven heb ik niet aangesloten, en de IDE DVD RW ook niet.

Ik ben nogal radeloos en heb geen flauw idee wat ik nog kan proberen om hem weer aan de praat te krijgen. zoals je kan zien weet ik niet bijster veel van computers e.d.

De BIOS flashen kan neem ik aan niet als ik niet eens iets op de monitor te zien krijg?
En zou dit probleem kunnen komen doordat het moederbord kortsluiting maakt in de kast?

Hopelijk kan iemand me verder helpen, alvast bedankt

Verwijderd

Je kunt jezelf wel helpen. ;)
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

• gostevie
Een goeie tip, die troubleshooter had ik al helemaal doorgenomen. Het probleem is dat ik geen ander systeem of onderdelen heb om te testen of het met een bepaald gewisseld onderdeel hetzelfde probleem geeft.

Ik heb niet het idee dat het de voeding is omdat ik een aantal maanden geleden een nieuwe goede voeding heb gekocht van Antec. Ik heb het idee dat het wel de mobo is omdat ik hiermee al vaker problemen heb gehad en het probleem ontstond bij het aansluiten van een IDE brander. CPU en videokaart hebben het, voor zover ik weet, ook altijd goed gedaan.

De troubleshooter is heel handig en compleet, mijn probleem is alleen dat ik niet de onderdelen heb om alles te verwisselen en niet eens mijn PC opgestart krijg, waardoor ik een flink aantal tests niet uit kan voeren. Ook weet ik niet heel veel van PCs af en snap ik niet alle termen die genoemd worden in de troubleshooter.

• jensjens
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04-08-2025
Het kan zijn dat het 2 onafhankelijke problemen zijn. Het eerste probleem is dus dat je niet in Windows komt. Het tweede probleem is dus dat je geen beeld hebt.

Ik had nog 1 vraag over de "symptomen": Je zei dat je scherm "Corecell Extreme" liet zien. Doet ie dat elke keer, of deed ie dat 1 keer en nu elke keer niks? En weet je zeker dat je niets beschadigd hebt tijdens het schoonmaken/verplaatsen? Zit je videokaart wel goed in zijn slot? Dit moet je ff controleren. Daarnaast heb ik nog een vraag: heb je zo'n speakertje aan je moederbord zitten/aangesloten? Hiermee kan je namelijk ook vaak controleren wat er mis is. Als je die hebt (en er komt geluid) dan moet je hier ff posten wat voor een geluid ie maakt. (Dus bijvoorbeeld: lang en 3x kort.)

Als je nog wel dat "Corecell Extreme" beeld krijgt, denk ik dat het aan je mobo ligt. Als je geen beeld krijgt, kan het aan je graka, je mobo of je CPU liggen.

Als het aan je graka ligt, dan is ie waarschijnlijk kapot, en dan moet je een nieuwe. Waarschijnlijk is het probleem met windows opstarten een onafhankelijk probleem. Ikzelf denk niet dat dit het probleem is, maar je moet alle opties open houden. Edit: Ik zie dat net dat je al 2 topics eerder heb geopend met problemen met je graka. Mischien is ie nu helemaal dood :/

Als het aan je mobo ligt, dan denk ik dat die kapot is. Het kan zijn dat dit probleem ook de oorzaak is van het niet opstarten van windows maar dat lijk me onwaarschijnlijk. Ik denk dat dit wel eens het probleem kan zijn.

Als het aan je CPU ligt, dan denk ik dat dit ook de oorzaak is van het niet opstarten van windows. Ik heb zelf een paar maanden geleden ook problemen gehad met (4 jaar oude) AMD CPU's. Dat waren AMD Athlon XP CPU's. De een was van m'n broertje en de ander van m'n ouders. De CPU's hadden beide een stock cooler. Op een gegeven moment begon de ene PC met BSOD's en regelmatig sloeg de PC zomaar opeens af. Een week later had de andere PC dezelfde problemen. De ene PC heb ik grotendeels vervangen. Bij de ander heb ik een grotere cooler erop gezet. (was nl hitteprobleem) Deze doet het nog steeds.
Een paar weken later deed de PC van m'n vriend het ook opeens niet meer. Toen ik dat ding ging onderzoeken, kwam ik erachter dat ook die (AMD Athlon XP) CPU compleet dood was.
Je kan je wel voorstellen waarom ik (oudere) AMD CPU's niet zo heel erg vertrouw. (No offence to AMD aanhangers ;) ) Ik denk dat dit dus wel een aannemelijke oorzaak is. Dit verklaart ook gelijk waarom je BSOD's hebt, Windows niet meer opstart (had mn broertje ook), en waarom ie nu helemaal niet meer doet.

Veel succes,

Jens

iRacing Profiel

• gostevie
jensjens schreef op donderdag 06 november 2008 @ 18:18:
Ik had nog 1 vraag over de "symptomen": Je zei dat je scherm "Corecell Extreme" liet zien. Doet ie dat elke keer, of deed ie dat 1 keer en nu elke keer niks? En weet je zeker dat je niets beschadigd hebt tijdens het schoonmaken/verplaatsen? Zit je videokaart wel goed in zijn slot? Dit moet je ff controleren. Daarnaast heb ik nog een vraag: heb je zo'n speakertje aan je moederbord zitten/aangesloten? Hiermee kan je namelijk ook vaak controleren wat er mis is. Als je die hebt (en er komt geluid) dan moet je hier ff posten wat voor een geluid ie maakt. (Dus bijvoorbeeld: lang en 3x kort.)
Het scherm laat nu niets meer zien. Twee dagen geleden liet hij alleen het Corecell Extreme scherm zien en dat is nu dus veranderd naar niets.

Ik heb een handig dingetje in mijn kast gevonden die bij de mobo hoorde, een D-bracket die dmv 4 LEDjes 16 verschillende foutcodes aan kan geven. Ik heb nu de foutmelding "Early chipset initialization" en als ik mijn graka eruit haal hou ik die code ook, graka is het dus niet. Ik verdenk nu zwaar mn mobo, vooral omdat het probleem is ontstaan toen ik een IDE kabel in de mobo deed. Ik ga nog wat rondzoeken op die foutcode en als ik niets kan vinden moet het maar een nieuwe mobo en CPU worden, deze keer geen AMD voor mij :)

Alvast bedankt voor de hulp en als er nog iets verandert zal ik het posten. Wellicht een idee als in de troubleshooter komt te staan dat (sommige?) MSI mobo's zo'n D-bracket met LED foutmeldingen heeft?

Edit: Volgens veel fora werkt een BIOS update, helaas POST m'n PC niet dus dat gaat 'm niet worden. Tijd voor een nieuwe mobo en CPU.

[ Voor 6% gewijzigd door gostevie op 07-11-2008 19:48 ]