[AD/2003] Server vervangen, dubio...

Pagina: 1
Acties:

• Freggel_United
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-07-2025
Ik zit een beetje in dubio over het volgende:

Ik beheer een netwerkje met een aantal servers, allen Windows 2003 Standard R2 met alle updates erop en eraan.

Server A draait als domain controller met alle gevolgen van dien (DNS, WINS, DHCP, etc) en shared de userdata
Server B draait ook als domain controller en dns, en verzorgd de printers en SUS
Server C draait als member server een aantal applicaties
Server D draait als member server, shared een bult productie data
Server E draait nu nog niets, maar het is de bedoeling dat deze de rol van Server A over gaat nemen
Server F draait als member server, draait IIS en MySQL voor een paar applicaties.

Netwerk bestaat verder uit +/- 100 werkplekken (Vast en laptop), 15 printers. Alles hangt met gigabit aan elkaar.

Mijn vraag is nu, hoe pak ik dit het beste aan. Server E moet de rol van server A overnemen, omdat server A aan zijn einde begint te komen, en server E vele malen sneller en groter is. Ik weet wat er moet gebeuren, ik twijfel alleen over de volgorde...

- Server E member maken
- User data overzetten
- Server E Promoten
- DHCP verhuizen naar server E
- DHCP op server A uitschakelen
- Server A demoten en van zijn oude dag laten genieten

Klopt dit, of doe ik het nou helemaal verkeerd? (I think i need closure :) )

ps. Er draait geen Exchange binnen de AD, deze draait op het hoofdkantoor in het buitenland (don't ask)

By each crime and every kindness, we birth our future

• Muggie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:20

Muggie

8 pm

Ik zou ook wel de WINS verplaatsen ...

Verder klopt je volgorde in hoofdlijnen wel, ik zou alleen het overzetten van de userdata als een na laatste stap doen (net voor het demoten van Server A), zorda je zeker weet dat de rest allemaal goed werkt :)

PSN: mug_8pm

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-01 15:54

mutsje

Certified Prutser

je zult DNS en WINS ook over moeten zetten. plus natuurlijk alle FSMO roles :) en verder alles wat server A host moet je overzetten naar server E. Voor AD replicatie zou ik server A nog paar dagen laten draaien voordat je deze uitschakeld zodat je zeker weet dat alle AD objects gesynchroniseerd zijn.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Als je demote doet een server toch ook een force-replicate-all? Tenminste heb ik al meerdere malen meegemaakt dat een demote daarop fout liep :P

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:53

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

sanfranjake schreef op donderdag 06 november 2008 @ 16:52:
Als je demote doet een server toch ook een force-replicate-all?
Klopt. :) Mocht dit overigens niet werken, dan is dit met de /forceremoval switch te overrulen.

@TS:

Let er ook even op dat Server E ook Global Catalog wordt. Verder zou het mijn persoonlijke voorkeur hebben om op beide DC's onderstaande taken te installeren en te configureren.:
  • DNS
  • Wins (in push/pull replicatie)
  • DHCP (split scope)
Doe je dit niet en valt Server E uit, dan vallen ook je DHCP, DNS en Wins weg... Vergeet ook niet om je DHCP-scopes en evt statische ip-adressen aan te passen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Kortom: ja het kan, let alleen wel op je FSMO's en GC en gebruik de gelegenheid om een iets meer fail-over achtige situatie te creëren :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1