[CentOS] Relay access denied (state 14)

Pagina: 1
Acties:

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Sinds een tijdje heb ik een dedicated server bij Leaseweb met DirectAdmin. Het viel me laatst ineens op dat ik alleen niet kan mailen (in dit geval vanaf gmail) naar de bijhorende emailaccounts die ik heb aangemaakt. Ik krijg dan de volgende error:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
This is an automatically generated Delivery Status Notification

Delivery to the following recipient failed permanently:

info@domein.nl

Technical details of permanent failure:
Google tried to deliver your message, but it was rejected by the recipient domain. We recommend contacting the other email provider for further information about the cause of this error. The error that the other server returned was: 554 554 5.7.1 <info@domein.nl>: Relay access denied (state 14).

Nu ben ik er inmiddels, na googlewerk, achter gekomen dat de server blijkbaar alleen mails kan versturen vanaf de eigen server naar eigen server. Via een PHP-script op die server komen de mails dus wel netjes aan. Deze melding (Relay access denied (state 14)) kom ik een hoop keer tegen op google maar vrijwel altijd icm. "postfix" maar dat lijkt de server niet te gebruiken. Ik kan wel vinden dat de server Exim draait, zover ik begrijp de software die alle inkomende en uitgaande mail verzorgd met de bijhorende config in /etc/exim.conf maar die config is zo uitgebreid dat ik een beetje bang ben om iets stuk te maken zegmaar terwijl het misschien heel simpel is. Zou iemand me hiermee op weg kunnen helpen? Ik wil gewoon dat de mailadressen die ik aanmaak mails kunnen ontvangen vanaf elk e-mailadres zonder die apart in een config-file te zetten.

Leaseweb zegt gewoon dat zij hier niets mee te maken hebben en dat ik het zelf maar moet oplossen, daarmee ben ik het overigens niet eens want als ik een server neem incl. een pakket als DirectAdmin met dergelijke functionaliteiten mag je toch verwachten dat dit werkt toch?

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Blijkbaar vindt de server niet dat hij het eindpunt is voor mail naar "domein.nl" (en staat hij verder - terecht - zo ingesteld dat hij geen mail van buiten doorstuurt naar elders).

Is DirectAdmin geconfigureerd voor het domein "domein.nl"?

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• Cartman!
  • Niet online
Herko_ter_Horst schreef op donderdag 06 november 2008 @ 15:56:
Is DirectAdmin geconfigureerd voor het domein "domein.nl"?
Hoe kan ik dat controleren :?

Ik heb een account aangemaakt "domein" en daar "domein.nl" aangehangen, alles werkt verder prima (ftp, http, ssh).

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:15
exim4 -bP +local_domains

Geeft je alle domeinen die Exim als lokaal beschouwt.

exim -bt user@domein.nl
R: system_aliases for user@domein.nl
R: deliver-qmail for user@domein.nl
R: userforward for user@domein.nl
R: procmail for user@domein.nl
user@domein.nl
  router = procmail, transport = procmail_pipe

Zoiets zou eruit moeten komen voor een test van een adres.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Cartman!
  • Niet online
exim -bP +local_domains
domainlist local_domains = lsearch;/etc/virtual/domains

/etc/virtual/domains bevat de lijst van alle domeinnamen die ik in bezit heb en toegevoegd zijn aan DirectAdmin en ook FV001.local (domein van mn server, volgens mij).

exim -bt info@domein.nl
info@domein.nl
router = virtual_user, transport = virtual_localdelivery

• gertvdijk
Dan is je server config in orde.
Staan je DNS records ook goed?
# host -t MX domein.nl
domein.nl mail is handled by mail.domein.nl.
# host -t MX domein.nl 208.67.222.222
domein.nl mail is handled by mail.domein.nl.

De tweede check is om te kijken bij een andere DNS server dan je lokale dezelfde resultaten geeft.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Cartman!
  • Niet online
Dat is het!

De eerste check ging goed maar de 2e niet, die kwam uit op mx10.leaseweb.com. In mn controlpanel van Leaseweb stond inderdaad mx10.leaseweb.com als MX record (zo was die standaard ingevuld), die heb ik veranderd naar mail.domein.nl en nu krijg ik mn mailtje niet meer terug dus dat lijkt het dan te zijn :) De supportmedewerker had het al over het "door elkaar gebruiken" van de oude en nieuwe methode maar kon me niet echt uitleggen wat ie bedoelde. Ik kreeg na het wijzigen van de MX record een melding dat als ik de MX record had gewijzigd naar iets anders dan leaseweb.com dat ik mn mailaccounts van het controlpanel opnieuw moest configgen, maar die optie bestaat dus niet meer... slechte zaak dat dit zo slecht gecommuniceerd wordt dus.

Bedankt voor de hulp! :)

edit: ik krijg geen melding verder, maar ontvang de mails ook niet nog in de webmail :{

edit2: opgelost, ik moest ook een mail A record maken :? :)

[ Voor 8% gewijzigd door Cartman! op 06-11-2008 21:43 ]

• gertvdijk
Cartman! schreef op donderdag 06 november 2008 @ 21:28:
edit2: opgelost, ik moest ook een mail A record maken :? :)
Nee. Het is wel zo dat het SMTP protocol (of een RFC die het versturen van mail beschrijft) een fallback heeft op het A-record indien geen MX-record bestaat.
Heb je rekening gehouden met de TTL van DNS records? Als die op 24u stond kan het tot 24u duren voordat volledig overal de nieuwe DNS records ook vernieuwd zijn (als gevolg van caching).

edit: je kan ook bedoelen dat je MX record naar een A-record verwijst die nog niet bestond en dat je die nu hebt aangemaakt.

[ Voor 15% gewijzigd door gertvdijk op 06-11-2008 23:17 ]

• Cartman!
  • Niet online
Ja, dat laatste. De MX records wijzen naar een mail.domein.nl A-record, maar die was er nog niet. Direct nadat ik die gemaakt heb ging t goed. Hoop van geleerd weer iig:)
Pagina: 1