Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taartvarken
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:27
Hallo,

Ik ben door de coordinator van mijn school benaderd om een fotografie cursus te geven.
(We hebben op school een soort project waarin leerlingen, met hoge cijfers, cursussen aan andere leerlingen mogen geven, dus vandaar.)

Dit wil ik wel gaan doen maar aan de andere kant weet ik niet zo goed wat ik dan moet gaan vertellen. Het gaat om een beginnerscursus fotografie en bewerking, waarvoor ik 2 uur per week de tijd heb. Ik heb al een aantal onderwerpen bedacht maar ik weet niet zo goed wat ik erover moet gaan vertellen. Daarmee bedoel ik dat ik natuurlijk niet alles kan vertellen omdat het dan veel te veel zou zijn en ik zou het zelf dan ook niet meer weten.

Wat had ik al bedacht (ik heb dit voor het gemak opgesplitst in verschillende lessen.)

Les 1 - Intro en uitleg over verschillende soorten fotografie
Les 2 - Uitleg cameratechniek, sluitertijden etc.
Les 3 - Uitleg Photoshop
Les 4 - Landschapsfotografie
Les 5 - ????

Ik hoop dat iemand mij nog meer ideeen kan geven en andere tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom neem je wel landschapsfotografie op en alle andere vormen niet? Ik denk trouwens dat voor jongeren portret fotografie veel toepasbaarder en leuker is.

Daarnaast schrap Photoshop en neem picasa op.

O ja, sluitertijden zou ik uitleggen door een speelgoedmolentje oid mee te nemen en real time een foto te maken met een korte sluitertijd en eentje met een lange sluitertijd. Hetzelfde geldt voor diafragma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Pinhole is een leuke om een les te doen.
Ervanuitgaande dat je een doka ter beschikking hebt (donker hok met 3 chemie bakken is genoeg).
Kan je iedereen van een schoenendoos ofzo een pinhole laten maken, cheap-ass fotopapier erin en gaan met die banaan.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsja, alleen heb je dan denk ik aan 2 uur niet genoeg als je ook fotobewerking moet uitleggen.. ;)

Daarnaast zijn doka's redelijk zeldzaam en chemicalien al helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blerf
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-07 14:34

Blerf

VroomVroom

Les 1 - Intro en uitleg over verschillende soorten fotografie
Les 2 - Uitleg cameratechniek, sluitertijden etc.
Les 3 - Potret fotografie ( kun je in het local doen tegen byv een witte muur etc... )
Les 4 - Photoshop / lightroom ( kun je de foto's van les 3 bewerken )
Les 5 - Locatie / urban / street / ( neem ze mee en laat ze een serie van 3 schieten die bij elkaar horen )

en tja verder weet ik niet hoeveel lessen je mag geven....
Maar maak het niet te moeilijk en zorg ervoor dat ze met eigen werk kunnen spelen.

iRacing profiel | Twitch | Formerly known as Marty26 || En ja ben nog steeds een deslikt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Laatst online: 11-09 09:20
Verwijderd schreef op donderdag 06 november 2008 @ 16:10:
Tsja, alleen heb je dan denk ik aan 2 uur niet genoeg als je ook fotobewerking moet uitleggen.. ;)

Daarnaast zijn doka's redelijk zeldzaam en chemicalien al helemaal.
Donker hok??
Voorraad kast

Chemicalien?
Vraag de scheikunde lerraar ;)

aan TS,
Heb je voor de leerligen ook een toestel beschikbaar?
Praktijk is altijd leuker en spanender dan toekijken en theorie..

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

standaard zwart-wit doka chemie kan scheikunde idd prima maken, is heel simpel spul.

Je moet wel ergens lichtgevoelig papier kopen, maar dat kan ook overal.
Als je het voor elkaar kan krijgen positief papier, maar dan moet de chemie ook anders.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

To_Tall schreef op donderdag 06 november 2008 @ 16:15:
[...]

Donker hok??
Voorraad kast

Chemicalien?
Vraag de scheikunde lerraar ;)
Donker hok is alleen niet genoeg voor ontwikkelen van film. Daarnaast denk ik niet dat het hok groot genoeg is voor een klas en ik denk al helemaal niet dat je voldoende tijd hebt om alles uit te leggen en ook nog eens te doen. Daarnaast denk ik dat de klas meer heeft aan wat uitleg over fotografie in het algemeen dan alleen maar doka werk (waarvan de kans klein is dat ze het ooit nog eens gaan doen).

Verder snap ik de keuze voor photoshop en lightroom echt niet. Ten eerste heb je hiervoor zelf een licentie nodig, ten tweede hebben de leerlingen een licentie nodig en ten derde is dit niet ideaal voor beginners. Nogmaals ga voor een standaard pakket als picasa. Als ze eenmaal begrijpen wat daar gebeurt dan kunnen ze dat vanzelf toepassen op andere pakketten.

BTW local?? Lokaal bedoel je! :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taartvarken
Hoho, we gaan het natuurlijk digitaal doen... :+ Daarbij ben ik zelf 16 en heb ik voor het laatst een fotorolletje gezien toen ik 5 was.

Verder heeft de school een licentie voor Photoshop en je staat er verstelt van hoeveel mensen dat tegenwoordig thuis ook hebben (al dan niet illegaal). Het is de bedoeling dat ze zelf een toestel meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Laatst online: 11-09 09:20
WiertOmta schreef op donderdag 06 november 2008 @ 17:10:
Hoho, we gaan het natuurlijk digitaal doen... :+ Daarbij ben ik zelf 16 en heb ik voor het laatst een fotorolletje gezien toen ik 5 was.

Verder heeft de school een licentie voor Photoshop en je staat er verstelt van hoeveel mensen dat tegenwoordig thuis ook hebben (al dan niet illegaal). Het is de bedoeling dat ze zelf een toestel meenemen.
hmm.. Heb hier nog foto roletjes liggen hoor :)
Daarnaast hebben niet iedereen een foto toestel. buurtjes van mij hebben 2 jaar geleden pas een digitaal toestel gekocht. omdat ze een kleintje verwachte..

en hoe wil je ouders dwingen om hun kroost een van duur verdient geld een foto toestel mee te geven?

[ Voor 20% gewijzigd door To_Tall op 06-11-2008 17:17 ]

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taartvarken
Scholieren van ongeveer 16 jaar oud hebben tegenwoordig echt wel een camera, of ze kunnen er 1 lenen van hun ouders. Het is geen basisschool... Mischien heb ik dat niet goed duidelijk gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-09 10:01

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

To_Tall schreef op donderdag 06 november 2008 @ 17:15:
[...]

hmm.. Heb hier nog foto roletjes liggen hoor :)
Daarnaast hebben niet iedereen een foto toestel. buurtjes van mij hebben 2 jaar geleden pas een digitaal toestel gekocht. omdat ze een kleintje verwachte..

en hoe wil je ouders dwingen om hun kroost een van duur verdient geld een foto toestel mee te geven?
Redelijk veel P&S camera's hebben ook A,S en M standen (met verwijzigingen naar de 35mm tegenhangers).
Het resultaat is voor die camera's misschien anders, maar het leert je in ieder geval de termen en het gebruik te begrijpen.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
WiertOmta schreef op donderdag 06 november 2008 @ 18:46:
Scholieren van ongeveer 16 jaar oud hebben tegenwoordig echt wel een camera, of ze kunnen er 1 lenen van hun ouders. Het is geen basisschool... Mischien heb ik dat niet goed duidelijk gemaakt?
Een camera op hun mobieltje zal je bedoelen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:58

bobcom

Dedicated dabbler

Ben al een paar decennia niet naar school geweest, maar denk dat je toch eerst moet bedenken wat je wil gaan bereiken voordat je de inhoud van je lessen gaat vaststellen. Het gaat niet om wat jij weet, maar om wat je anderen aan de weet kan brengen.

Wil je zoveel mogelijk medell. in contact brengen met fotografie dan moet je imo uitgaan van het laagste niveau: ook mobieltje-cams moeten mee kunnen doen. Is natuurlijk anders als de lessen alleen voor OSM (Ons Soort Mensen) bedoeld zijn. Aardige van zo'n verscheidenheid van cams is dat je ook in kan gaan op het effect dat je camera op je creatieve mogelijkheden heeft (DOF, motion effects etc). Is nu eenmaal anders voor een zakcammetje dan voor een FF.

Zelfde geldt voor bewerking: PS-beginselen zijn leuk voor OSM, maar basisbeginselen als helderheid, contrast, saturatie en scherpte (en zelfs de wat meereisende operaties) kun je prima met freeware uitleggen (is het geen Picasa dan laad je Paint.net). Verlaagt ook weer de drempel om er zelf mee aan de slag te gaan.

Voor de rest is er hier al voor een aantal stuivers tips gegeven - voeg desgewenst mijn 2 cts toe.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fotoklaasje
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 05-09 15:23
ik geef zelf een beginnerscursus fotografie(bij de studentenclub), en ik denk dat je veel te veel stof wilt behandelen in de paar lessen die je hebt. Mensen blijken vaak best veel moeite te hebben met de echte basis. de opbouw van mijn lessen ziet er zo uit:
les 1 introductie (laat mensen nadenken over wat fotografie is en wat ze er mee willen)
les 2 sluitertijd en isowaarden
les 3 diafragma
les 4 belichting
les 5 compositie
les 6 bespreking van de eindopdracht

vanaf les 2 krijgen ze elke week een opdracht mee naar huis, resultaat mailen ze me en bespreken we de eerste helft van de volgende les.

als je wat meer gevorderde fotografen hebt kun je natuurlijk wel veel meer uitleggen :)

http://www.klaasje.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taartvarken
@ fotoklaasje,

Hoe krijg je het dan voor elkaar om 2 uur lang over sluitertijd en isowaarden te praten?
Want na 15 minuten moet dat toch wel uitgelegd zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
WiertOmta schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 12:25:
@ fotoklaasje,

Hoe krijg je het dan voor elkaar om 2 uur lang over sluitertijd en isowaarden te praten?
Want na 15 minuten moet dat toch wel uitgelegd zijn....
Dus jij had 15 minuten nodig voor je sluitertijd en ISO-waarde helemaal beheersde ? Dat je begreep waar het wel en niet toegepast kan worden, wat de voor- en nadelen zijn van lange/korte sluitertijden in bepaalde situaties, etc ? Lijkt me sterk, dat gaat 'm zelfs niet worden in 2 uur denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taartvarken
Zo had ik er nog niet over nagedacht....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
uuuuuh... TECH tech tech.

jongens jongens jongens. 30 minuten sluitertijd is max, echt. Leeg dingen als compositietrucs uit, haal die morgue file erbij, daar heb je wat aan. Kan iemand dat techhok hier ajb eens heel snel dicht gooien.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-09 08:39

DeFeCt

je wéét toch

simon schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 15:25:
Leeg dingen als compositietrucs uit, haal die morgue file erbij, daar heb je wat aan. Kan iemand dat techhok hier ajb eens heel snel dicht gooien.
Kun jij dan even uitleggen wat compositietrucs zijn en wat die morgue file is?
The term "morgue file" is popular in the newspaper business to describe the file that holds past issues flats. Although the term has been used by illustrators, comic book artist, designers and teachers as well.
:?

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:47

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

simon schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 15:25:
uuuuuh... TECH tech tech.

jongens jongens jongens. 30 minuten sluitertijd is max, echt. Leeg dingen als compositietrucs uit, haal die morgue file erbij, daar heb je wat aan. Kan iemand dat techhok hier ajb eens heel snel dicht gooien.
Tuurlijk, ik ben het met je eens dat compositie veel belangrijker voor je foto is, maar compositiegevoel bouw je op, in de loop der tijd.
Een goede techniek beheersen als basis werkt gewoon heel fijn. Daardoor snap ik best dat dat er eerst goed in moet zitten en dat een vervolg cursus doorgaat naar compositie gevoel, kijkrichting, lichtinval, contrasten etc etc.
Die technische kennis is nooit weg en stiekem gebruik jij ook veel technische informatie over hoe en wat, maar doe je het onbewust, omdat je het lang geleden al wist. Dat kan voor deze jongeren net zo goed gaan gelden.
Ik zie wel heil in eerst een technische cursus en hopelijk heeft de TS tijd en ruimte voor een vervolg cursus.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
http://www.morguefile.com/archive/classroom.php

Nomad, ja, maar mijn eerste foto's wist ik niet veel meer dan 't kwartiertje aan techniek. Hou techniek elke keer op een kwartiertje, droge uitleg over techniek is gewoon niet zo boeiend. Nomad dat jij dat belangrijk vindt heeft er ook mee te maken dat jij een tweaker bent...

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 17:53
Omdat bepaalde onderdelen (diafragma, sluitertijd en brandpuntsafstand) van de fotografie ook behoren tot de natuurkundestof van de derde klas, heb ik weleens mijn eigen camera mee naar school genomen. Het handigste was de live view i.c.m. met een beamer zodat ik meteen het effect van die onderdelen kon laten zien. Het leukste was de focus verleggen met een groot diafragma. Dus ter introductie is dit misschien een idee voor je lessen, zodat ze meteen een idee hebben waar het om draait qua techniek.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De vraag is met wat voor camera's de leerlingen komen aanzetten. Velen dan wel niet allen zullen met compact camera's komen. Daar dien je de technische kant op aan te passen of te wel versimpelen. Niet alle compact kunnen bepaalde handelingen (sluitertijd instellen, ISO's etc).

Ik zou aandacht besteden aan het kiezen van onderwerpen. Waarom je een bepaald onderwerp kiest. Hoe je dat in beeld brengt. Wanneer is kleur belangrijk, of wanneer is zwart/wit beter van toepassing. Compositie, 2/3 verhaal, etc. Spelen met focus houden en dan pannen naar een andere richting etc.

Bij fotobewerking zou ik niet al te uitgebreid zijn. Aandacht door licht/donker, contrast etc. Het knippen van foto's (bepaalde delen gebruiken). Photoshop, tja het is moeilijk om daar niet mee te beginnen. Ga in iede geval voor een product waar je op school legaal aan kan komen dan wel dat de leerlingen thuis gratis als testversie kunnen downloaden.

Ook zou ik ruimte maken voor minimaal 1 uur het beoordelen van foto's van leerlingen. Wellicht 1 uur in de 3de en 1 uur in de 5de les. Interactie is mooi bij een fotografiecursus. Dan kan je de leerlingen aan het woord laten waarom ze iets geschoten hebben en waarom zij het (technisch) een goede foto vinden. Daar kan men dan op reageren. Zo leren ze dingen van jou, maar zien ze wellicht ook punten die ze kunnen verbeteren gedurende de cursus. Je kan denken dat je iets goed doet, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn.

Ik zou nog niet gaan specificeren naar Landschap, portret of andere fotografie. Doe dat bij een vervolgcursus. Hou het simpel. Laat de leerlingen bij hun voorbeelden het onderwerp kiezen. Je kan het wel langs laten komen met voorbeelden, maar ga niet specifiek een bepaald soort fotografie behandelen. Mocht je dat perse wel willen doen doe dan; 1) portret, 2) stad, 3) land, 4) nacht. Je moet denken wanneer men begint met schieten. Eerst thuis, dan in de stad, op vakantie en wellicht 's nachts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkAtNight
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-02 11:21
Doen is het leukste, en van de resultaten bespreken leer je het meeste. Natuurlijk is het goed om ook techniek uit te leggen, maar ik zou dat beperkt houden tot een kwart les per keer. Verder zou ik vooral ook veel laten zien om te demonstreren wat je bedoelt.
Bedenk vooral een doel per les!

onderwerpen:
* Soorten fotografie, met foto's op de beamer, daarna opdracht om een paar soorten zelf uit te proberen. In het klaslokaal kun je portret, macro, stilleven en misschien iets architectuurachtig doen
* Compositie, met foto's op de beamer, daarna opdracht om eenzelfde onderwerp qua compositie expres "mooi", en "lelijk" te doen.
* Brandpunt, diafragma en scherptediepte, met fotos....

Nou ja, snapt het wel, zo kun je nog wel even doorgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:47

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

simon schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 16:47:
http://www.morguefile.com/archive/classroom.php

Nomad, ja, maar mijn eerste foto's wist ik niet veel meer dan 't kwartiertje aan techniek. Hou techniek elke keer op een kwartiertje, droge uitleg over techniek is gewoon niet zo boeiend. Nomad dat jij dat belangrijk vindt heeft er ook mee te maken dat jij een tweaker bent...
We zijn het wel aardig eens, een 2 uur droge stof zie ik ook niet zitten.

Ik vind techniek niet zozeer belangrijker vanuit tweaker perspectief zeg maar, maar het zorgt ervoor dat ik snap waarom dingen worden zoals ze worden op de foto en daardoor kan ik beter leren. In dat opzicht vind ik techniek belangrijk.

Maar ben het eens met je verder :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Pagina: 1