Draytek vs HP: router en printer niet compatibel?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webdevotion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-06 06:47
Wij hebben hier een Draytek Vigor 2910 router. Een degelijk router voor de kleine bedrijfsomgeving.
Om iedereen de kans te gunnen te kunnen scannen, printen, ... kochten we een HP C6280 Photosmart aan.

Nu blijkt na urenlang overleg met HP, dat hun producten geen Draytek routers ondersteunen ... Ze willen het document waaruit dat blijkt niet doorsturen, enkel via de telefoon werd mij dat bevestigd door één van hun medewerkers.

Voor alle duidelijkheid: alle andere apparaten werken wel met de Draytek en met de kabel die we gebruiken om de HP aan te sluiten. De HP printer krijgt simpelweg geen IP van de router. Ook na het manueel instellen loopt het nog niet goed.

Via USB werkt de printer wel.

Mijn vraag is tweeledig:
1/ Zijn er nog zaken die ik kan controleren alvorens de printer te koop te zetten?
2/ Hoe kan het zijn dat deze twee apparaten niet compatibel zijn? Ik bedoel, het is 2008. Netwerk-gewijs is dit geen rocket science. Ligt het aan chips? Protocol? ...

Voor het volledige verhaal: http://webdevotion.be/blo...tch-out-with-hp-products/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-06 20:00
Ik heb weleenswaar een heeeeeeeeeele oude jetdirect module in mijn heeeeele oude HP printer, maar die heb ik gewoon handmatig geconfigureerd en vervolgens aan samba toegevoegd. Is dit geen optie voor je? Op die manier kun je samba ook mooi de drivers van je printer laten pushen. Ik heb hier even uit de HP handleiding het een en ander gevonden:

IP-instellingen wijzigen
De standaard IP-instelling is Automatisch (het IP-adres wordt automatisch ingesteld).
Als u een ervaren gebruiker bent, kunt u echter het IP-adres, het subnetmasker of de
standaardgateway handmatig wijzigen. Als u het IP-adres en het subnetmasker van de
HP All-in-One wilt weergeven, drukt u een netwerkconfiguratiepagina af vanaf de
HP All-in-One.
Opmerking Als u handmatig een IP-instelling invoert, dient u al aangesloten te zijn
op een actief netwerk, anders blijft de instelling niet behouden wanneer u het menu
verlaat.
Let op Wees voorzichtig als u handmatig een IP-adres toewijst. Als u tijdens de
installatie een ongeldig IP-adres opgeeft, kunnen de netwerkonderdelen geen
verbinding maken met de HP All-in-One.
IP-instellingen wijzigen
1. Druk op Instellingen.
2. Druk op totdat Netwerk wordt gemarkeerd en druk op OK.
Het Menu Netwerk wordt weergegeven.
3. Druk op totdat Geavanceerde configuratie wordt gemarkeerd en druk op OK.
4. Druk op totdat IP-instellingen wordt gemarkeerd en druk op OK.
Als de HP All-in-One reeds op een bekabeld netwerk is aangesloten, wordt u
gevraagd om te bevestigen of u de IP-instellingen wilt wijzigen. Druk op OK.
5. Druk op totdat Handmatig wordt gemarkeerd en druk op OK.
6. Druk op om een van de volgende IP-instellingen te markeren en druk vervolgens
op OK.
• IP-adres
• Subnetmasker
• Standaardgateway
7. Voer de gewenste wijzigingen in en druk op OK om de nieuwe instellingen te
bevestigen.

Misschien kun je hier iets mee, en dan de boel gewoon toevoegen aan samba dmv cups. Wat ik zo snel heb gelezen is dat deze photosmart niet met jetdirect werkt maar direct nertwerk"fähig" is om het zo te zeggen. Ik durf dus ook niet te zeggen op welke poort ie draait maar ik zou zeggen gewoon 9100?

*edit*
Bovenstaande gaat natuurlijk alleen over het printen, hiero een manier om ook je scanner te delen!

http://ubuntuforums.org/s...f8be8b6971e6ce50&t=679028

Succes

[ Voor 4% gewijzigd door nielsl op 06-11-2008 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webdevotion
Bedankt voor de uitgebreide uiteenzetting!

Hij is idd netwerk färtig maar omwille van de omschreven "bug" lukt het niet zomaar.
Zowel handmatig als automatisch loopt mis. Samba nog niet geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

zodra je het manueel hebt ingesteld mag het geen drol meer uitmaken of je een draytek hebt of niet.
het verkeer hoort dan dan normaliter niet meer lanks je draytek router te lopen (bij een eenvoudig netwerk)

je kan het 100% uitsluiten door de draytek gewoon los te trekken. en ik gok zo dat je dan nog steeds roblemen hebt.

Ik zou toch nog eens naar je handmatige instelingen kijken (configutatie pagina ?) of die wel klopt

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webdevotion
je kan het 100% uitsluiten door de draytek gewoon los te trekken. en ik gok zo dat je dan nog steeds roblemen hebt.
Als we hem uittrekken, hoe zouden we dan met de printer communiceren?
Je bent me kwijt hier :)

Het is dus zo dat we wel een manueel ip kunnen instellen, maar dan
loopt het nog fout. We kunnen niet pingen of zo op dat adres.

Het configureren is heel eenvoudig: ip, subnet, gateway.
We hebben hem al een paar keer volledig gereset, alles opnieuw gedaan.

Dat het niets met die Draytek te maken mag hebben ben ik volledig met je eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsl
gebeurt dit ook als je gewoon met een directe kabel verbonden zit aan je printer, dus niet via je draytek. En weet je zeker dat de kabel die ertussen zit niet brak is, of toevallig crossed en dat die HP geen auto sensing poorten heeft. Probeer hem eens direct bedraad, (dus zonder iets dr tussen, gewoon pc <--> printer) manueel in te stellen en dan het ip adres van de pc ook manueel instellen in dezelfde range met een kabel waarvan je zeker weet dattie werkt, wat gebeurt er dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webdevotion
nielsl schreef op woensdag 12 november 2008 @ 12:00:
gebeurt dit ook als je gewoon met een directe kabel verbonden zit aan je printer, dus niet via je draytek. En weet je zeker dat de kabel die ertussen zit niet brak is, of toevallig crossed en dat die HP geen auto sensing poorten heeft. Probeer hem eens direct bedraad, (dus zonder iets dr tussen, gewoon pc <--> printer) manueel in te stellen en dan het ip adres van de pc ook manueel instellen in dezelfde range met een kabel waarvan je zeker weet dattie werkt, wat gebeurt er dan?
Dit werkt gewoon. Getest via HP helpdesk.
Hun besluit is dat Draytek niet compatibel is met HP producten. Eén van hun mensen had een document voor zich, maar wou dit onder geen beding onze richting uitsturen. Met zo'n document zouden we bv. bij de winkel kunnen aankloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsl
als je printer met manual settings het in een directe opstelling doet, dan moet ie het ook doen met een router dr tussen in manual settings, manual settings is immers manual settings. Weet je zeker dat de printer ook echt connectie maakt, gaat er een lampje branden op de draytek als je hem verbindt met de printer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

begin maar eens je instelingen te vertellen, ip/sn/gw van je pc, router en printer

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webdevotion
Case closed :)

Nieuwe cat6 kabel gekocht en het werkt allemaal als een fluitje van een cent.
Waarom de computers het wel doen met de andere kabels en de printer niet is ons voorlopig nog een raadsel.

Bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsl
ik denk dat het te maken had met het type kabel en dat je printer dus geen auto sensing netwerkpoort heeft. Een gewone cat5 kabel had wat dat betreft waarschijnlijk ook volstaan temeer de maximale verbindingssnelheid van de printer 100mbit/s is, maar mooi om te horen dat het is opgelost!
Pagina: 1