Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Scr33x0r
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:43
Zoals wel meer topics op dit forum is er weer eens een vraagje met betrekking tot de leaseauto's. Helaas kon ik aan de hand van die topic's niet mijn vragen beantwoorden en daarom heb ik een appart topic hiervoor aangemaakt.

In februari 2008 heb ik een contract voor onbepaalde tijd getekend. In het contract staat ook een leaseauto, een auto ter waarde van 14000 euro, met als leasecontract 30.000km per jaar en een looptijd van 48 maanden. Er staat niets in mijn contract over een eigen bijdrage, deze heb ik echter wel met mijn baas mondeling afgesproken: 300 euro per maand. In mijn contract staat dat bij beeindiging van de arbeidsovereenkomst de finaciele gevolgen van het afkopen van het leasecontract op mij worden verhaald of ik moet de leaseauto meenemen. Het leasecontract kost 398 euro per maand excl BTW.

Dus:
  • Fiscale waarde: 14000 euro
  • Resterende looptijd: 38 maanden
  • Eigenbijdrage: 300 euro per maand
  • Kosten lease: 398 euro per maand
In oktober van dit jaar kreeg mijn baas de mogelijkheid om de auto door te schuiven naar een nieuwe werknemer en ik mocht daarom een nieuwe auto uitzoeken. Het is een auto geworden met een fiscale waarde van 31000 euro, een looptijd van 48 maanden met 35000km per jaar, aanzienlijk meer dan de oude auto natuurlijk, maar de eigenbijdrage is hetzelfde gebleven. Ik heb hier niets voor getekend, behalve de aflevering bij de dealer, deze staat dus niet in mijn contract en ik heb voor deze auto ook geen berijdersovereenkomst getekend. Hiervan kost het leasecontract 780 euro per maand excl BTW.

Dus:
  • Fiscale waarde: 31000 euro
  • Resterende looptijd: 47 maanden
  • Eigenbijdrage: 300 euro per maand
  • Kosten lease: 780 euro per maand
Je zal het wel verwachten, ik wil waarschijnlijk naar een andere werkgever, deze heeft mij een aanbieding gedaan, qua loon ga ik er niet echt veel op vooruit (bruto zelfs achteruit), maar qua werkomstandigheden ga ik er wel enorm op vooruit. Zij doen echter normaliter niet aan leaseauto's. Zij willen daarom eventueel wel de oude auto overnemen maar de nieuwe auto wordt lastiger. Het verschil tussen het bedrag dat ik kan verdienen en het bedrag dat ik minimaal netto wil verdienen is 158 euro. Ik wil dus eventueel die 158 euro in de eigen bijdrage stoppen.

Ik heb daarom de volgende vragen:
  • Welke auto moet ik meenemen, de auto in mijn contract, of de nieuwe auto?
  • Als ik de nieuwe auto wel mee moet nemen, wat kan ik dan het beste doen en heeft mijn werkgever een poot om op te staan (ik heb immers nergens voor getekend)?

• Elve1984
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-11 16:38
als ik je verhaal zo lees heb je voor die nieuwe auto niks getekent en kan je baas je dus niks maken. hij zou eventueel als die echt lastig wil zijn je die oude auto mee kunnen laten nemen. of moet zijn dat je voor afstand van deze auto hebt getekent.

• Scr33x0r
Bij het wisselen van auto heb ik helemaal nergens voor getekend. Het enige wat mondeling is overeengekomen is omdat de bijtelling van deze nieuwe auto buiten de 300 euro eigen bijdrage valt mijn bruto salaris is verhoogd.

• Sabelhout
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-11 19:25
Lekkere planning: in oktober een nieuwe leaseauto uitzoeken en in november beslissen om bij je werkgever weg te gaan... Daarnaast, 300 euro per maand betalen voor een auto van 14.000 euro??? Voor mijn Seat Leon had ik een netto eigen bijdrage van 60 euro bij Logica en een eigen bijdrage van 0 bij mijn huidige werkgever.

Volgens mij moet je er mee weg kunnen komen omdat je niks getekend hebt, je huidige werkgever zal 't je niet in dank afnemen, gok ik.

.....

• Scr33x0r
Nee dat is waar.. hij zal het me zeker niet in dank afnemen. Het is inderdaad wat abrupt, maar als ik al 20 keer om verandering heb gevraagd en elke keer maar een salarisverhoging of nieuwe auto er tegen aangegooid wordt (ik heb hiertussen ook nog 3 maanden een nieuwe auto gereden die ook weer naar een nieuwe werknemer is gegaan). Ik ben het een keer zat en als ik dan ook nog eens dichter bij huis kan gaan werken.. graag!

En inderdaad, 300 euro op 398 euro per maand, de werkgever betaald dus maar 98 euro is een beetje vreemd. Mijn baas betaalde daarnaast wel alle benzine, ook voor prive gebruik, zoon 400-500 euro per maand. Dus opzich niet eens zo verkeerd..

Het doet er verder ook niet toe, maar jullie zijn dus van mening dat doordat ik niets getekend heb gewoon met de oude auto weg kan komen.

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Scr33x0r schreef op donderdag 06 november 2008 @ 17:51:
maar jullie zijn dus van mening dat doordat ik niets getekend heb gewoon met de oude auto weg kan komen.
Zo eenvoudig ligt dat niet. Op wat uitzonderingen na is een mondelinge afspraak is gewoon geldig en is een schriftelijke vastlegging alleen handig om bewijsproblemen te voorkomen. In dit geval lijkt het me voor je baas makkelijk aan te tonen dat die papieren afspraak inmiddels achterhaald is.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:42
Scr33x0r schreef op donderdag 06 november 2008 @ 14:40:
In mijn contract staat dat bij beeindiging van de arbeidsovereenkomst de finaciele gevolgen van het afkopen van het leasecontract op mij worden verhaald of ik moet de leaseauto meenemen.
Deze bepaling in je contract specificeert geen specifiek bedrag, auto of leasecontract en geldt daarmee voor elk leasecontract. Ik vrees het ergste.

Uiteraard is er ook nog zoiets als redelijkheid en zou je bv in onderhandeling er voordeliger uit kunnen komen, doorschuiven van de auto naar anderen, etc.

Ik sta eerlijk gezegd verbaad dat je hiervoor getekend hebt in originele vorm. In vrijwel alle opzichten is dit een slechte deal en was een eigen auto + km vergoeding voordeliger geweest. Pas bij de 'upgrade' van de auto ben je er wijzer van geworden (tot je ontslag...).

• makila
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-08 16:12
Rukapul schreef op donderdag 06 november 2008 @ 18:33:
[...]
Deze bepaling in je contract specificeert geen specifiek bedrag, auto of leasecontract en geldt daarmee voor elk leasecontract. Ik vrees het ergste.
De TS moet in alle eerlijkheid, altijd in eerste instantie, iets trachten te regelen met de huidige werkgever. Indien er geen regeling getroffen kan worden(werkgever is een eikel en doet super moeilijk), dan zal de rechter zich moeten uitspreken. Deze zal dan in alle redelijkheid een beslissing nemen over het bedrag waarop de werkgever recht heeft als schadevergoeding. De werkgever zal natuurlijk trachten er het maximale (31000€) eruit te halen. Maar ik zie het nog niet gebeuren(tenzij je morgen ontslag neemt en niet de moeite gedaan hebt om iets te regelen met je werkgever) dat een rechter het contract 100% zal volgen en effectief een boete van 31000€ zal opdragen aan de ex-werknemer. Hij zal het begrip 'redelijkheid' gebruiken om de eis af te zwakken. Waarschijnlijk zal de rechter bijvoorbeeld beslissen dat de werkgever in normale omstandigheden binnen 3 maand wel intern een oplossing zal vinden door de wagen aan iemand anders toe te wijzen(of via een andere oplossing). Kosten lease: 780 euro per maand x 3 = 2340€. Ik denk persoonlijk dat het boetebedrag maximaal in die aard zal zijn, maar let wel op, dat dit mijn persoonlijke mening dus neem dit niet zomaar aan dat dit getal uiteindelijk de uitspraak zal zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door makila op 06-11-2008 21:57 ]

• Scr33x0r
Rukapul schreef op donderdag 06 november 2008 @ 18:33:
[...]

Die is er wel, want het gaat specifiek over de toenmalige lease, merknaam en kenteken van de auto staan vermeld.

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Het probleem is dat je door in je nieuwe auto te rijden de wijziging klaarblijkelijk hebt geaccepteerd. Naast mondelinge en schriftelijke overeenkomsten zijn er nl. ook stilzwijgende.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Pagina: 1