WRT610N draadloze snelheid max 3MB/s?

Pagina: 1
Acties:

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-03 17:43
Sinds Augustus ben ik in het bezit van een WRT610N in combinatie met 2 computer uitgerust met vista 64-bit en een 2 maal een WUSB600N. De maximale snelheid getest door Linksys en door mijzelf met in totaal 3 verschillende routers blijft steken op een piek van 3,5 MB per seconde. De router is getest in dezelfde ruimte als de computer en zonder firewall/virusscanner oid. Tevens met vaste ip adressen en dhcp uitgegeven adressen.

De snelheid is draadloos getest van computer naar USB stick op de router en van computer naar computer. Is er iemand die ervaringen emt dit apparaat heeft die boven de waarde van 3,5 Megabyte per seconde uitkomt?

Theoretisch zou deze op :
243 mbps = Snelheid verbinding
121 mbps = vanwege half duplex (zenden ontvangen niet tegelijkertijd)
80% = vanwege benodigde overhead
------
96 mbps = 12 MB/s??? :|

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-03 17:49

BHQ

Tsja.

Wireless N is helemaal niet zo snel als de verpakkingen doen schreeuwen. Het snelste wat getest is ligt op het moment rond de ~75mbit, en dat is onder ideale omstandigheden. Die idealistische 12MB/sec zal je van je levensdagen niet halen, dat lukt zelfs bekabeld niet met een deugelijk 100mbit netwek (Blijft rond de 11,5MB/s steken ivm. overhead en dergelijke).

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Als je je desktop dmv een usb geval verbonden hebt met je router wil dat bijna nooit goed gaan. Vaak slechte ontvangst door de kleine chip die erin zit. Dan kan je router nog zo'n goede ontvangst hebben, je stickje moet ook dingen versturen, en dan vind ik 3,5 mb/s nog veel ;)

Vaak meegemaakt dat die stickjes dan ook nog usb 1.1 zijn waardoor 12 MB/s al de theoretische max is, dat betekend dat je dan doorgaans niet meer dan 2/3 mb haalt.

* Wackoz heeft hier zelf ook zo'n usb stick geval liggen en heeft de hoop op een snelle draadloze verbinding allang opgegeven

één is geen, twee is één

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-03 17:49

BHQ

Wackoz schreef op donderdag 06 november 2008 @ 22:02:
Vaak meegemaakt dat die stickjes dan ook nog usb 1.1 zijn waardoor 12 MB/s al de theoretische max is, dat betekend dat je dan doorgaans niet meer dan 2/3 mb haalt.
12 megabyte/sec is de max, maar meer dan 2/3 megabit/sec haal je niet?

USB 1.1 is 12mbit. Maximaal 1,5MB/sec dus en dat zal door overhead enz. een stukje minder zijn. Iets zegt me dat die adapters gewoon netjes USB2 doen..

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:47
Je kunt eens beginnen met het bekijken van je beveiligingsinstellingen. Je router is vaak niet snel genoeg om met hogere veiligheidsinstellingen nog de maximale snelheiden over wlan te halen (voor SOHO routers dan). Echter veel hoger als de huidige snelheid zou ik draadloos niet verwachten. Wat je kunt proberen is van een bedraad aangesloten pc naar een draadloze en daar de snelheid van meten. Verder kun je nog experimenteren met andere firmware.

[ Voor 6% gewijzigd door asfaloth_arwen op 06-11-2008 22:28 ]

Specs

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ik denk dat je USB stick het "probleem" is. Heb je geen mogelijkheid met een ander N kaartje iets te doen? Ik haal met mijn WAG160N en Intel 5300 AGN 7 MB/sec zeker, met een goede antenne in mn Lenovo T 500.

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-03 17:43
Bedankt voor de tips, Als reactie:

-mbt tot de veiligheidinstellingen; heb alles uit gezet en dat maakt weinig verschil... samen met de helpdesk van linksys nog de ideale settings ingesteld maar dit had ook geen baat... (WPA2-personal, WEP, Open, firwall uit, virusscanner uit, etc)

-mbt usb stick: dit is het einige product van linksys wat dual-band N is... Andere opties zijn er niet? (stick is usb 2.0)

-mbt firmware: zowel van linksys US als NL geprobeerd. Concreet US B18 en NL B16 en B18. verder heeft de usb stick ook de nieuwste driver.

-testrapport van 2007 over N producten en troughput:
http://www.octoscope.com/...cope_11n_test_19jun07.pdf

-ad hoc netwerk lijkt te stoppen op een snelheid van 1,7 MB/s met de 2 USB sticks

Wie heeft er een draadloze snelheid van boven de 5 MB/s? en welke router/adapter?

[ Voor 32% gewijzigd door develdonk op 08-11-2008 13:34 ]

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:46

Ravefiend

Carpe diem!

develdonk schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 11:29:
Wie heeft er een draadloze snelheid van boven de 5 MB/s? en welke router/adapter?
Aangezien U het zo vriendelijk vraagt heb ik ff een test uitgevoerd.

Hardware:
  • Desktop PC met 4x320GB in RAID0 - Intel P35 met onboard Realtek RTL8168/8111 PCI-E Gigabit Ethernet NIC
  • Laptop Dell Latitude D630 - upgraded naar Intel 5300 Wireless Network Adapter Minicard | 533AN
Netwerk:
  • Linksys ADSL Modem | AM200-EU (DHCP)
  • HP ProCurve Switch 1800-8G | J9029A#ABB
  • Netgear 5 GHz Wireless-N HD Access Point/Bridge | WNHDE111-100FSS
Connectie:
Laptop <-- 533AN@300Mbps --> Netgear AP <-- 100Mbps --> Switch <-- 1Gbps --> Desktop

Configuratie:
  • Netgear Wireless Access point is ingesteld met WPA2 Personal met AES (niet TKIP).
  • Driver versies op de meest recente (post datum)
Resultaat:
Een compressed archive file van 2.3GB via FTP (FileZilla Server / Client) copieren van laptop naar desktop in welgeteld 238 seconden. Dat levert dus een gemiddelde doorvoersnelheid op van zo'n 9.66MB/s. Afstand tussen de laptop en AP is +-1.5 meter. Niet slecht voor wireless al zeg ik het zelf .... :+

Edit: Nu ik het zo lees zou je je af kunnen vragen of de bottleneck niet toevallig de 100Mbps link is tussen de AP en switch ... _O- .. en dan maar denken dat wireless vroeger toch zo traag kon zijn ... 8)

[ Voor 7% gewijzigd door Ravefiend op 14-11-2008 01:23 ]

Pagina: 1