hardware acceleratie maakt systeem sloom

Pagina: 1
Acties:

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:11

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
Ik heb P4, 3Ghz met een Geforce FX5500. Het probleem is dat wanneer ik hardware acceleratie inschakel in windows (XP), dat de hele UI ontzettend traag wordt. Wanneer ik de hardware acceleratie uit zet, loopt alles weer op rolletjes. Ik heb geen flauw idee wat dit zou kunnen veroorzaken.
Ik zie geen fouten voorbij komen in de event logs o.i.d. Verder heb ik Windows opnieuw geinstalleerd, de laatste NVidia drivers (v175.19) gedownload en geinstalleerd, maar niets schijnt invloed te hebben.

Nog een tweede vraag, aangezien ik toch al een topic heb geopend: De FX5500 is directX 9.0a compatible. Is het dan zo dat directX 9.0c spellen niet meer draaien (als in hangen), of zou dat theoretisch wel moeten werken?

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:53

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Heb je al een een paar oudere drivers probeert?
Zie nVidia Win2K/XP Driver Archive.

DirectX 9.0c spellen zullen gewoon draaien, mits ze geen Shader Model 3.0 vereisen.
De meeste spellen hebben ook wel Shader Model 2 renderpaths, maar er zijn uitzonderingen. Zo uit mijn blote hoofd bijvoorbeeld Splinter Cell.
Nou zal de performance van latere DX9 games op zo'n FX5500 wel niet echt om over naar huis te schrijven zijn. De DirectX9 performance van de GeForce FX serie laat wat te wensen over tegenover de ATI Radeons van die tijd en de GeForce 6 serie. Als je voor een DirectX8(.1) renderpad kunt kiezen in games zou ik dat zeker uit proberen.

Maar eerst die hardware acceleratie eens op orde krijgen... ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Ultraman op 06-11-2008 13:54 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
Ultraman schreef op donderdag 06 november 2008 @ 13:53:
Heb je al een een paar oudere drivers probeert?
Zie nVidia Win2K/XP Driver Archive.

DirectX 9.0c spellen zullen gewoon draaien, mits ze geen Shader Model 3.0 vereisen.
De meeste spellen hebben ook wel Shader Model 2 renderpaths, maar er zijn uitzonderingen. Zo uit mijn blote hoofd bijvoorbeeld Splinter Cell.
Nou zal de performance van latere DX9 games op zo'n FX5500 wel niet echt om over naar huis te schrijven zijn. De DirectX9 performance van de GeForce FX serie laat wat te wensen over tegenover de ATI Radeons van die tijd en de GeForce 6 serie. Als je voor een DirectX8(.1) renderpad kunt kiezen in games zou ik dat zeker uit proberen.

Maar eerst die hardware acceleratie eens op orde krijgen... ;)
Ik ga idd even naar die oudere drivers kijken, om te zien of het zin heeft. Ik had min of meer al bedacht om bijv. de MSI NX6200AX-TD256H aan te schaffen. Voordat geld ga ik geen uren zitten klussen aan die machine. Echter, het zou lullig zijn als het niets zou oplossen.

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
Driver downgrades hebben niet gewerkt :/ Heeft iemand andere ideeen of is het gewoon hopen dat een andere kaart de problemen oplost.

Verwijderd

Als drivers los van je videokaart niet geholpen hebben kijk dan eens naar drivers voor je plank, o.a de chipset en AGP-slot. Controleer ook even de bios setting dat het allemaal normaal staat, en kijk of fastwrites / sideband adressing aanstaat.

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
Chipset drivers hebben in iedergeval niet geholpen, dus ben ik maar even een nieuwe kaart gaan halen. De machine draait nu als een zonnetje met de laatste video drivers. De directx 9 game die eerst ging hangen, doet het nu ook weer. :)

De videokaart was dus gewoon brak (zonder dat er wat te zien was)

Pagina: 1