Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Voeding probleem?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik zit met een probleem waar ik zelf niet goed aan uit kom.

Allereerst mijn hardware configuratie:
HuntKey 550 watt voeding
Intel Quadcore Q9550
Gigabyte GA-EP45-UD3P
Corsair PC8500CL5 Dominator 4gb (2x2gb) 2.1 volt
Ati Radeon X1900XT 512 mb (met pci-e voedingaansluiting)
Western Digital Raptor 74gb 10.000 rpm SATA
Western Digital 500gb 7200 rpm 16mb buffer SATAII
NEC DVD-Writer
DVD speller
CCFL lamp ( TL buisje )

Mijn harde schijf ( ik weet niet precies welke ) spint zo nu en dan opnieuw op terwijl ik in Windows bezig ben. Dit gebeurd terwijl ik een video/dvd afspeel, games speel en zelfs wanneer ik in principe niks doe. Dus eigenlijk gebeurd het heel erg random. Het vervelende er aan is dat het systeem dan voor een aantal seconde “hangt”. Naar mijn weten is dat ook niet goed voor de harde schijf.

Ik vermoed dat het gaat om de WD raptor schijf en de voeding die hij krijgt. Op deze schijf staat ook Windows geïnstalleerd. Deze schijf is aangesloten op een aparte voedingskabel met MOLEX aansluiting, hier is verder niks op aangesloten dus daar kan het niet aanliggen.

Het probleem is dat ik niet goed kan testen welke harde schijf opnieuw opspint omdat de 500gb harde schijf alleen wordt gebruikt voor bestanden. Als ik die 500gb schijf ontkoppel wil dat nog niks zeggen, omdat het zo random gebeurd kan het makkelijk zijn dat het een dag of week niet gebeurd en ik wil die schijf uiteraard wel gewoon gebruiken. Deze schijf is overigens aangesloten middels een SATA voeding aansluiting en op dezelfde kabel (ook SATA voeding) zit ook de NEC dvd-writer aangesloten.

Overigens hoor ik geen van mijn schijven veel of hard geluid maken, in de vorm van tikken of ratelen, dus ik denk niet dat de schijven kapot zijn. Ik heb beide harde schijven getest op fouten ( checkdisk ) en geen van tweeën gaven errors.

Het is mijn eerste HuntKey voeding, ik heb met dit merk dus nog niet veel ervaring en misschien is het ook echt helemaal niks. Hiervoor had ik een Antec maar dat is echt bagger.

Zou dit probleem dan worden veroorzaakt door mijn voeding of heeft dit andere redenen?

Weet iemand hier een goede en passende oplossing voor?

Bij voorbaat dank voor de reacties!

Groetjes Pim

Verwijderd

Topicstarter
Is hier niemand die weet hoe ik dit moet oplossen? Het is erg storend en ik zit er niet op te wachten dat straks alles aan gort is.

Ik zit zelf al te denken aan een nieuwe en betere voeding. Bijv. Enermax Modu82+ 625W.

Of is dit niet nodig?

• NNF
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-11-2024

NNF

Antec is een stuk beter dan Huntkey. Je hebt ook geen 625W nodig voor dat systeem. Iets als een Antec Earthwatts 430W zou prima zijn.

Maar goed, als dit je enige probleem is zou ik niet direct de voeding verdenken, maar eerder de harde schijf.

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:28

FlyEragon

Alien Monkeys

Wat zijn de spanning van de 12 en 5 volt lijn ? Kan je het beste even met een multimeter meten.

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:19

ResuCigam

BOFH

Ik volg je conclusie niet zo eigenlijk, je constateert dat je HD af en toe actief wordt en dat je daardoor even blijft hangen in windows. Daaruit concludeer je dat je voeding niet goed is? Er kan van alles aan de hand zijn of juist helemaal niks, welke processen zijn er bijvoorbeeld actief?

We do what we must because we can.

Verwijderd

Topicstarter
@NNF, ik heb hele slechte ervaringen met Antec. Mijn vorige voeding ( Antec ) was doorgebrand en heeft het geen jaar volgehouden. Ook van andere mensen heb ik dit verhaal gehoord dus in Antec geloof ik niet echt.

Ik heb mijn harde schijf getest en geeft geen foutmeldingen of iets dergelijks. Dit probleem heb ik overigens sinds ik deze configuratie heb ( een kleine 2 weken nu ). Bij mijn vorige configuratie had ik nergens last van.

@FlyEragon, Ik zal dat dit weekend eens uitzoeken.

@ResuCigam, Mijn HD wordt niet af en toe actief, hij is in zekere zin uitgevallen en spint dan weer opnieuw op. Dit zorgt er dan weer voor dat het systeem een aantal seconden hangt. Daarna gaat alles gewoon weer door alsof er niks aan de hand is. Ik doel meer op de voeding die de HD krijgt dan de voeding zelf.

De usual processen zijn actief dus ik geloof niet dat het daar aan ligt. In mijn vorige configuratie draaide ik dezelfde OS en dezelfde programma's/services en daar had ik nergens last van.

Het enige wat daadwerkelijk is veranderd is de CPU, Moederbord, Geheugen en WD 500gb schijf.
Pagina: 1