Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Vista] Werken op 2 netwerken

Pagina: 1
Acties:

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Ik heb HP tx2550 laptop welke ik meeneem naar 2 locaties: thuis en werk. Beiden zijn alleen wel verschillend ingesteld. Thuis met vaste ip adres en op werk via dhcp.

Wat me opvalt is dat als je bij eigenschappen van TCP/IP v4 alles automatisch laat toewijzen, er nieuwe tabblad verschijnt: "Alternatieve configuratie". Daar kan men andere instellingen invoeren, en dat heb ik thuis versie gedaan.

Wanneer wordt die alternatieve config gebruikt? Als de dhcp faalt of als er geen internet is gevonden?

Bestaan er verder gratis switch tools voor Vista om makkelijk te kunnen schakelen tussen verschillende netwerk instellingen? Dell heeft al zo'n tool QuickSet op hun Dell laptop. Die doet prima zijn werk. Maar ik weet niet of HP ook eigen netwerk tools voor heeft.

Alvast dank :)

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:24
Onder Windows XP wordt deze config gebruikt als de DHCP failed.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
Thuis ook dhcp gebruiken ?
Desnoods met een reservering (van een bepaald ip) voor je laptop ?

Abort, Retry, Quake ???

• dtech
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-11 17:48
Onder vista ook. IP adres gaat:
Vaste configuratie -> DHCP -> Alternatieve configuratie -> 169.*** adres

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Vaste ip instelling is meestal prettiger thuis omdat ik veel files werk tussen diverse computers (moven en zo) en dus kan ik direct juiste computer aanwijzen.

Bij DHCP moet je wel eerst vooraf instellen en op mac locken, anders krijgen de computers andere ip toegewezen in volgorde dat ze aangezet worden. Dat werkt niet lekker.

Verder is computer ook wat sneller klaar met vaste ip.

• aZuL2001
Alleen dat laatste argument moet ik je gelijk geven.

De rest is imho onzin. :+

Abort, Retry, Quake ???

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Een DHCP server begint b.v. bij 192.168.0.100. De eerste pc dat aangaat krijgt dan 100. Tweede erna 101, derde 102... Zou je derde pc als eerste aanzetten, dan krijgt het 100 (als alle pc's weer uit zijn) en daardoor verandert de ip adres toewijzing. Dat is geen onzin bij standaard instelling.

Vooraf instellen op mac adres lost dat probleem op. Dan krijgt de pc eigen ip toegewezen dat bij zijn mac adres hoort.

• aZuL2001
En dat koppelen van een macadres aan een (semi)vast ipadres is precies wat een reservering is ;)

Maar zolang 50% van de lease nog niet voorbij is, meldt de pc zich met "ik had dat adres en dat zou nog geldig moeten zijn". Dat weet de dhcp server ook, en zal hier meestal aan mee werken.
Bij ergens in de 80% van de lease en zelfs als de lease verlopen is, zal de pc om het eerdere ipadres vragen.

Maar los van dat hele verhaal, dhcp kun je ook prima gebruiken om iedere keer hetzelfde ip uit te delen, maar het toch dynamisch en beheersbaar te houden. Tenminste, zo doe ik het. Alleen servers en printers krijgen van mij een vast ip.

Mij maakt het niet uit hoe jij het doet, ik draag alleen een mogelijke en erg eenvoudige oplossing aan voor jouw probleem.

Abort, Retry, Quake ???

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

Uhm.. Waarom gebruik je thuis geen DNS dan? dan is de machinenaam altijd hetzelfde, welk IP adres die machine ook krijgt?

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
DHCP gaat via de Linksys router, maar Linksys doet geen dienst als router, het is direct via switch verbonden. Ik moet dan ip adres van Linksys instellen maar heb er in verleden problemen mee (o.a. soort vastloper) en daarom heb ik steeds met vaste ip thuis gedaan. Zal nog een keer proberen of het lukt.

DNS heb ik niet naar gekeken, maar er moet ook internet lopen en dat betekent niet alleen zelfde ip range op netwerk, maar ook zelfde dns en gateway ip. Nu is dat nog 192.168.1.100, en daar werkt internet niet goed op, omdat Linksys niet als router werkt.

[ Voor 29% gewijzigd door MrDummy op 06-11-2008 11:26 ]

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:57
Ik gebruik NetSetMan om te switch met verschillende netwerken: http://www.netsetman.com/index.php?s=nsm

Je kan dingnen aangeven zoals IP adressen, default printer, share's die moeten connecten e.d.

Gratis en pro versie http://www.netsetman.com/index.php?s=nsm
Pagina: 1