heb een AMD X2 4200+ i.c.m. 3870 videokaart en 2 Gb geheugen.Nu valt de performance van FC2 om de haverklap terug van 40-50 fps naar 2-10fps. Dit geldt bij alle grafische instellingen van "very high" tot "low", wel allen enkel kunnen testen bij een res van 1440x900 )en 1360x768'i.v.m. tijdelijke aansluiting op tv.
Nu probeer ik het probleem terug te brengen op CPU of GPU.
Ik gebruik 8.5 drivers, de nieuwste drivers crashen na 30 minuten, maar heb het wel getest met de meest recente versie.
Kan iemand dit verklaren op basis van de hardware combinatie?
Uit het FarCry 2-topic:
quote:
Negakinu schreef op woensdag 05 november 2008 @ 01:35:
"Ik wilde even reageren op de post hierboven waarbij te weinig frames worden gehaald op een 3870. Het grootste probleem bij Farcry2 zijn m.i. de shadows. Als ik alleen die op medium zet (de rest op very high @ 1280x1024 2xAA) loopt het echt vloeiend en ziet het er toch nog erg goed uit op een gemiddelde 31fps. Ik zelf speel Farcry met een 3850 512mb, amd x2 s939 4200+ @2,6 met 1,5gb CL4 ram. Echt geen dikke pc dus maar ik verbaasde me hoe mooi dat spel er ondankt mijn specs uitziet. Ik gebruik de ATI 8.8 drivers met een Rivatuner overclock van ongeveer 12%. Ik heb ook gemerkt dat bij mij de Windows Vista/XP sidebar voor een fps drop zorgt. Toen ik die uit had gezet liep het zichtbaar beter.
Mijn reactie:
"Ik heb dezelfde instellingen als jij vermeldt genomen en tot mijn verbazing loopt het nu hetzelfde als met alles op low?! Het ziet er natuurlijk wel een stuk beter uit.
Ik denk dat ik hier wel de conclusie aan mag verbinden dat mijn CPU (4200+) de bottleneck is (?). Hoewel ik niet snap dat jouw overclock van 400 Mhz zó'n verschil kan maken. Daarnaast heb ik natuurlijk een 3870 en niet een 3850 en dat zou die overclock van de CPU mijn inziens toch zeker moeten overtreffen.
Gemiddeld 31 fps vind ik wel een erg groot verschil met de resultaten die ik behaal. Ik moet regelmatig met 10 fps spelen, zelfs zonder vijanden of gebeurtenissen. Valt me ook op dat de teller soms op 40-50 fps staats en keldert als ik niet ga lopen.
Edit: met 2Gb RAM
"
Edit: I heb nu gekozen voor optimal settings en nu loopt het stabiel op 15 fps en is, verbazingwekkend genoeg, minder hoofdpijn-verwekkend, maar 15 is wel erg weinig.
Áls het zou komen door de beperkingen van mijn hardware, dan zou ik toch komen op de hamvraag voor upgrade: 4850 of 6000+ (beiden tegelijk is even geen optie). Wanneer ik kijk naar de gegevens van de test van PCGH, dan zou ik met beide upgrades theoretisch 10 fps kunnen winnen. Wanneer ik dan op 25 fps zit is het natuurlijk nog steeds veel te laag.
Benchgegevens 1:
Benchgegevens 2:
Nu probeer ik het probleem terug te brengen op CPU of GPU.
Ik gebruik 8.5 drivers, de nieuwste drivers crashen na 30 minuten, maar heb het wel getest met de meest recente versie.
Kan iemand dit verklaren op basis van de hardware combinatie?
Uit het FarCry 2-topic:
quote:
Negakinu schreef op woensdag 05 november 2008 @ 01:35:
"Ik wilde even reageren op de post hierboven waarbij te weinig frames worden gehaald op een 3870. Het grootste probleem bij Farcry2 zijn m.i. de shadows. Als ik alleen die op medium zet (de rest op very high @ 1280x1024 2xAA) loopt het echt vloeiend en ziet het er toch nog erg goed uit op een gemiddelde 31fps. Ik zelf speel Farcry met een 3850 512mb, amd x2 s939 4200+ @2,6 met 1,5gb CL4 ram. Echt geen dikke pc dus maar ik verbaasde me hoe mooi dat spel er ondankt mijn specs uitziet. Ik gebruik de ATI 8.8 drivers met een Rivatuner overclock van ongeveer 12%. Ik heb ook gemerkt dat bij mij de Windows Vista/XP sidebar voor een fps drop zorgt. Toen ik die uit had gezet liep het zichtbaar beter.
Mijn reactie:
"Ik heb dezelfde instellingen als jij vermeldt genomen en tot mijn verbazing loopt het nu hetzelfde als met alles op low?! Het ziet er natuurlijk wel een stuk beter uit.
Ik denk dat ik hier wel de conclusie aan mag verbinden dat mijn CPU (4200+) de bottleneck is (?). Hoewel ik niet snap dat jouw overclock van 400 Mhz zó'n verschil kan maken. Daarnaast heb ik natuurlijk een 3870 en niet een 3850 en dat zou die overclock van de CPU mijn inziens toch zeker moeten overtreffen.
Gemiddeld 31 fps vind ik wel een erg groot verschil met de resultaten die ik behaal. Ik moet regelmatig met 10 fps spelen, zelfs zonder vijanden of gebeurtenissen. Valt me ook op dat de teller soms op 40-50 fps staats en keldert als ik niet ga lopen.
Edit: met 2Gb RAM
"
Edit: I heb nu gekozen voor optimal settings en nu loopt het stabiel op 15 fps en is, verbazingwekkend genoeg, minder hoofdpijn-verwekkend, maar 15 is wel erg weinig.
Áls het zou komen door de beperkingen van mijn hardware, dan zou ik toch komen op de hamvraag voor upgrade: 4850 of 6000+ (beiden tegelijk is even geen optie). Wanneer ik kijk naar de gegevens van de test van PCGH, dan zou ik met beide upgrades theoretisch 10 fps kunnen winnen. Wanneer ik dan op 25 fps zit is het natuurlijk nog steeds veel te laag.
Benchgegevens 1:
| Settings: Demo(Ranch Small), 1360x768 (60Hz), D3D9, Fixed Time Step(No), Disable Artificial Intelligence(No), Full Screen, Anti-Aliasing(2x), VSync(No), Overall Quality(Custom), Vegetation(Medium), Shading(Medium), Terrain(Medium), Geometry(Medium), Post FX(Medium), Texture(Low), Shadow(Medium), Ambient(Medium), Hdr(No), Bloom(Yes), Fire(Medium), Physics(Medium), RealTrees(Medium) |
| * Total Frames: 1772, Total Time: 51,02s |
| * Average Framerate: 34,73 |
| * Max. Framerate: 56,83 (Frame:254, 6,33s) |
| * Min. Framerate: 11,79 (Frame:431, 13,33s) |
Benchgegevens 2:
| Settings: Demo(Ranch Small), 1440x900 (60Hz), D3D9, Fixed Time Step(No), Disable Artificial Intelligence(No), Full Screen, Anti-Aliasing(4x), VSync(No), Overall Quality(Ultra High), Vegetation(Very High), Shading(Ultra High), Terrain(Ultra High), Geometry(Ultra High), Post FX(High), Texture(Ultra High), Shadow(Ultra High), Ambient(High), Hdr(Yes), Bloom(Yes), Fire(Very High), Physics(Very High), RealTrees(Very High) |
| # Total Frames: 772, Total Time: 51,03s |
| # Average Framerate: 15,13 |
| # Max. Framerate: 25,29 (Frame:123, 6,27s) |
| # Min. Framerate: 6,06 (Frame:246, 15,80s |
[ Voor 29% gewijzigd door FrankNLD op 05-11-2008 23:26 ]