• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04-2025
Ik moet binnenkort een groepje auto's schieten, en dan is het erg prettig als je wat hoogte hebt. Nu is 't probleem een beetje dat ik met een vrij lange sluitertijd moet gaan werken en dat er sowieso multiple exposure shots gemaakt moeten worden. Dit moet dus een behoorlijk stabiel geheel worden.

Ik heb al wat geexperimenteerd met een ladder met een statief eraan vastgebonden, opzich wou dit wel maar het is niet ideaal. Ook is het vervoeren van een ladder in een auto niet echt optimaal.

Hier moet volgens mij iets handigers voor te verzinnen zijn. Ik heb geen heel lang statief en ben ook niet van plan deze aan te schaffen, ik ben ook niet in de gelegenheid om een hoogwerker te huren dus die optie valt af.

Een dak of raam is niet in de buurt, en ik heb ook geen imperiaal of zoiets voor m'n eigen auto dus daar kan ik helaas ook niet op gaan staan.

Jullie hebben vast ervaring met fotografie vanaf een hoogte, is er iets van een degelijke manier waarop ik m'n statief stabiel de lucht in krijg ? Ik heb een draadontspanner of laptop (tethered shooting), dus dat is allemaal geen probleem. Eenmaal de compositie goed ingesteld maak ik gewoon foto's met beide benen op de grond ;).

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-01 11:40
Ik zou geen enkele andere optie kunen verzinnen dan die je net al hebt aangegeven.

Misschien een kamer stijger huren bij de karwij, gamma e.d. een optie. das tientje perdag misschien.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• mcdronkz
Die optie ga ik even checken.

Is het verlengen van m'n statief misschien een optie ? En zo ja, hoe zou ik dat het beste kunnen doen ?

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-01 14:01

gakkethijs

niks

hmm is iets als een altrex varitrex (google er maar eens op) geen optie dan? heb je volgens mij een mooi platform of is dit te laag? kamer steiger is ook niet erg makkelijk in een auto te krijgen.

• mcdronkz
gakkethijs schreef op woensdag 05 november 2008 @ 20:00:
hmm is iets als een altrex varitrex (google er maar eens op) geen optie dan? heb je volgens mij een mooi platform of is dit te laag? kamer steiger is ook niet erg makkelijk in een auto te krijgen.
Ik geloof dat m'n vader zo'n Altrex heeft. Maar nee, dat is helaas niet hoog genoeg.

Je moet zegmaar aan zo'n hoogte denken:

Afbeeldingslocatie: http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/101841.jpg

Ik heb een 17mm lens, dus daarmee lijkt me goed te werken.

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-01 17:59

YellowCube

Wait...what?

en wat als je gewoon een busje huurt en dan op het dak gaan staan (of je statief op het dak zet). Volgens mij hoog zat voor zo'n foto en een degelijke groothoeklens.

wellicht dat een VW Caddyachtig ding met een hoogstatief ook al genoeg is,

[ Voor 19% gewijzigd door YellowCube op 05-11-2008 21:07 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:08
mcdronkz schreef op woensdag 05 november 2008 @ 19:56:
Die optie ga ik even checken.

Is het verlengen van m'n statief misschien een optie ? En zo ja, hoe zou ik dat het beste kunnen doen ?
Dat zou ik niet doen, want de meeste statief zijn op hun volle hoogte (middenzuil volledig omhoog) al niet superstabiel meer...

• mcdronkz
YellowCube schreef op woensdag 05 november 2008 @ 21:06:
en wat als je gewoon een busje huurt en dan op het dak gaan staan (of je statief op het dak zet). Volgens mij hoog zat voor zo'n foto en een degelijke groothoeklens.

wellicht dat een VW Caddyachtig ding met een hoogstatief ook al genoeg is,
't Probleem is dat m'n baas dat niet zo ziet zitten, en hij is degene die het moet gaan bekostigen. Als ik nu iets van een oplossing kon maken waarmee ik zelf jaren vooruit zou kunnen ben ik wel bereid om erin te investeren. Ik heb bijvoorbeeld al zitten denken aan het from-scratch maken van een statief, een heel simpele die je eventueel zou kunnen uitschuiven en waarop ik een bestaand balhoofd monteer. Dan gaat alleen niet lukken voor zondag ben ik bang.
Fire69 schreef op woensdag 05 november 2008 @ 21:07:
[...]

Dat zou ik niet doen, want de meeste statief zijn op hun volle hoogte (middenzuil volledig omhoog) al niet superstabiel meer...
Daar heb je zeker gelijk in. Bovendien loop ik natuurlijk de kans om m'n statief te beschadigen als blijkt dat er teveel druk op de poten zou komen.

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

mcdronkz schreef op woensdag 05 november 2008 @ 21:25:
[...]

't Probleem is dat m'n baas dat niet zo ziet zitten, en hij is degene die het moet gaan bekostigen.
voor wie doe je die opdracht dan?

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• mcdronkz
YellowCube schreef op woensdag 05 november 2008 @ 21:30:
[...]

voor wie doe je die opdracht dan?
Een belgisch autoblad.

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

en waarom kun je extra gemaakte kosten niet doorberekenen?

wellicht toch nog een evt goedkopere tip.
Je hebt van die standaarden waar drivein shows hun parlampen e.d. aan ophangen. Is dat geen optie?

• mcdronkz
YellowCube schreef op woensdag 05 november 2008 @ 21:39:

Je hebt van die standaarden waar drivein shows hun parlampen e.d. aan ophangen. Is dat geen optie?
Ik weet niet of 'ie dat ziet zitten, dat zou ik moeten overleggen.

Ik ga die standaarden even bekijken, ziet er wel goed uit !

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

YellowCube schreef op woensdag 05 november 2008 @ 21:39:

Ik heb hier een paar (wind-up) statieven in de schuur staan, maar dat word lastig met het monteren van een camera, je zult een manier moeten vinden om je balhoofd goed vast te maken. (en val van 2-3m vind je camera + lens niet leuk)
En het probleem is dat je camera/lens constructie veel te licht is voor zo'n statief, dat gaat alle kanten op zwabberen. Normaal gesproken zorgt het gewicht van een par-balk of trussconstructie er wel voor dat de boel stevig blijft staan, maar als je maar een camera van nog geen 2 kilo de lucht in takelt, dan gaat die stang alle kanten op zwabberen. op 3 meter hoogte heb je al wel een speling van 3 a 4 cm gok ik...

[ Voor 3% gewijzigd door GeleFles op 05-11-2008 21:48 ]

• mcdronkz
Cool, van zo'n wind-up statief had ik nog nooit gehoord. Die dingen kunnen vaak tot 4 meter de hoogte in. Dan kan ik zelf eventueel met een ladder het spul gaan bedienen, lijkt me best te doen. Maar ja, als ze niet stabiel zijn wordt het wel een beetje een probleem.

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

hang je 2 emmers zand aan het statief.
:)

Verwijderd

YellowCube schreef op woensdag 05 november 2008 @ 22:00:
hang je 2 emmers zand aan het statief.
:)
Of gewoon een zwaarder objectief ;)
Pagina: 1