Switch maakt ruzie met netwerk

Pagina: 1
Acties:

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Sinds een aantal dagen heb ik hier in een klein netwerkje met ongeveer 9 computers en een AP voor een paar laptops een gigabit switch (Linksys SR2024C niet managed). Voorheen hadden we een lowbudget 100mbitdingetje, maar we hadden poorten te weinig en bovendien hebben we een aantal pc's die gigabit onboard hebben en die ook redelijk wat data heen en weer kopieren. Voor wat gebruikersdata hebben we een gigabit netwerkschijfje van Lacie (Lacie Network space).

Voorheen werkte alles prima. Met de nieuwe switch bokt het netwerk af en toe... Tijdens het kopieren van bijv. de netwerkschijf komt af en toe zomaar de melding dat de netwerkschijf niet meer aanwezig is of dat het pad te lang is, of andere vage meldingen. Ook bij het pingen van de ene machine naar de andere merk je soms wat opstoppingen, zoals time outs, en soms pings van 10ms, in plaats van de <1ms...

De problemen lijken erger te worden wanneer het netwerk drukker wordt gebruikt. Daarnaast lijkt het benaderen van de netwerkschijf ook erg veel problemen op te leveren... Bij alle pc's heb ik in de hardware ingesteld dat ze hun maximale snelheid full duplex gebruiken (bij de meeste 100Mbit, slechts 3 hebben 1000Mbit).

In de eerste dagen heb ik al een netwerkkaart vervangen van een pc waarin een Intel 10/100 kaartje zat. Deze leek enorm veel ruzie te maken, met een Realtek dingetje leek dit beter te gaan... Ik heb ook al enkele netwerkkabels vervangen, maar ook dit mag niets uitmaken...

Wat gaat er fout? Ik word er gek van!!!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:57

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Klinkt alsof er mogelijk een probleem is met je kabels. Heb je je CAT5 ook vervangen door CAT5E of CAT6 voor de verbinding van de PCs met Gb NICs naar de switch?

CAT5 met CAT5 vervangen schiet niet zo op...

[ Voor 12% gewijzigd door dion_b op 05-11-2008 19:05 ]

Oslik blyat! Oslik!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ja, alle gigabitverbindingen zitten met CAT6 verbonden aan de switch. De 100Mbit hebben CAT5E wat er al lag. Ik heb een aantal oudere kabels ter test vervangen, omdat ik dacht dat deze mogelijk de problemen gaven...

Kan het bestaan dat een switch slecht overweg kan met sommige netwerkadapters... Ik ben nu een beetje kris-kras door het netwerk aan het pingen en als ik naar een pc ping met een Intel netwerkkaart, dan zie ik meerdere keren een ping van 10ms en soms een time out... Ping ik echter van een machine met een goedkoop Realtek kaartje naar een andere machine met een goedkoop Realtek kaartje, dan heb ik gewoon een vlotte ping van allemaal <1ms...

De Intel kaartjes vervangen door goedkope Realtek kaartjes is natuurlijk geen probleem. Gekker wordt het met dingen als bijvoorbeeld de Access Point of de netwerkschijf. Hier kan je niet zomaar even een netwerkkaartje van vervangen...