[MacBook early 2007] Fan gaat zomaar hard blazen, reden?

Pagina: 1
Acties:

• fabulaus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-08-2025
Ik heb nog de "oude" witte macbook 2,0Ghz C2D (februari 2007) en deze doet sinds 2 weken een beetje vaag..
Zo gauw ik hem aan heb begint hij binnen de kortste keren enorm te loeien.. De fan blijft op hele hoge snelheid blazen terwijl ik eigenlijk niets speciaals doe. Zelfs als ik hem even niet gebruik en het scherm na enige tijd uit gaat blijft hij nog enorm blazen. Waar kan dit aan liggen?

Hieronder de stats uit iStatpro (met alleen mail, adium en safari open)

Temps:
HD: 32 graden
CPU A: 78 graden
Enclosure base: 28 graden
Heatsink A: 69 graden
Heatsink B: 66 graden
Mem bank A1: 48 graden
Northbridge 1: 58 graden
Northbridge 2: 60 graden

Fans:
Exhaust: 6200 toeren

CPU:
User: 50%
System: 1%
Nice: 0%
Idle: 0%

Memory
Wired: 303MB
Active: 0,99Gb
Inactive: 471MB
Free: 256MB

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:21
ik zou met activity monitor de oorzaak opzoeken...

Of met top in terminal oid. Dit zegt niet zoveel ;)

• fabulaus
fabulaus schreef op woensdag 05 november 2008 @ 16:04:
Ik heb nog de "oude" witte macbook 2,0Ghz C2D (februari 2007) en deze doet sinds 2 weken een beetje vaag..
Zo gauw ik hem aan heb begint hij binnen de kortste keren enorm te loeien.. De fan blijft op hele hoge snelheid blazen terwijl ik eigenlijk niets speciaals doe. Zelfs als ik hem even niet gebruik en het scherm na enige tijd uit gaat blijft hij nog enorm blazen. Waar kan dit aan liggen?

Hieronder de stats uit iStatpro (met alleen mail, adium en safari open)

Temps:
HD: 32 graden
CPU A: 78 graden
Enclosure base: 28 graden
Heatsink A: 69 graden
Heatsink B: 66 graden
Mem bank A1: 48 graden
Northbridge 1: 58 graden
Northbridge 2: 60 graden

Fans:
Exhaust: 6200 toeren

CPU:
User: 50%
System: 1%
Nice: 0%
Idle: 0%

Memory
Wired: 303MB
Active: 0,99Gb
Inactive: 471MB
Free: 256MB
Ik zie in activity monitor dat de Procesnaam "PrintJobMgr" continu 95 a 99% is in het vakje % processor. Voor de rest staan er nog een heleboel andere processen maar die staan allemaal op 0 of een verwaarloosbaar getal.

Zou alleen niet weten of dat PrintJobMgr een belangrijke applicatie is en of ik hem zomaar kan beëindigen?

[ Voor 78% gewijzigd door fabulaus op 05-11-2008 16:16 . Reden: toevoegingen ]

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:12
De posts zijn afgesplitst van het Macbook topic. Om de doorzoekbaarheid te verbeteren moeten problemen en specifieke vragen in een apart (nieuw) topic: ACS Beleid.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:02
Toevallig heb ik laatst iets gelezen over flink blazende MacBooks wanneer er toevallig nog een printopdracht staat ingepland, die niet kan worden uitgevoerd. Zoiets kan bijvoorbeeld gebeuren wanneer je af probeert te drukken op een printer die op dat moment niet aangesloten is. Loop je printopdrachten dus even door en annuleer welke er nog open staan.

^ Wat hij zegt.

• fabulaus
Ik heb het inmiddels ook gevonden.. Google search op PrintJobMgr en de eerste hit was gelijk raak. Heeft inderdaad te maken met een in de wachtrij staande printopdracht die niet uitgevoerd kan worden doordat de printer bijvoorbeeld niet is aangesloten zoals Z-Dragon schrijft.
Volgens de pagina waar Google mij naartoe stuurde was het simpelweg stoppen van de applicatie afdoende om het geblaas te voorkomen. En inderdaad stats zijn weer netjes:

Fan blaast op nog geen 1800 toeren
Temperatuur van de CPU is 53 graden
En de CPU komt nieteens boven de 10%

Dank voor al uw hulp :)
Pagina: 1