NAS of server met RAID?

Pagina: 1
Acties:

• eerdepeer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-02 07:56
Al enige tijd ben ik op zoek naar een goede opslaguitbereiding voor mijn startende bedrijfje. Wat ik zoek is een netwerksysteem wat het volgende kan bieden:

- gecentraliseerde opslag zodat er met meerdere mensen vanaf de netwerkschijf gewerkt kan worden
- snelheid (als hoge MB/s rating en een snelle access)
- veiligheid (fysieke afstand van het netwerk i.v.m. diefstal en/of brand)
- RAID 'veiligheid' (RAID 6 of 1+0)
- beveiliging (niet iedereen op het netwerk hoeft in elke map te komen)
- betaalbaarheid (ergens tussen 500 en 1.500 euro is haalbaar, niet meerdere duizenden)

Het is een aardige waslijst. Te beginnen bij een simpele netwerkschijf als de Apple Time Capsule kan er via Gbit worden gewerkt, is afscherming mogelijk, maar zijn er geen snelheden te bekennen boven de 10 MB/s. Bovendien heeft deze ook geen RAID mogelijkheid.

Mijn oog viel van de week bij een CS4 presentatie op de LaCie cube. Deze is in netwerkversie verkrijgbaar met Gbit smaak. Bovendien heeft deze ook RAID 6 of 1+0 ondersteuning, maar de specificaties neigen naar treurige lees- en schrijfsnelheden voor een goede RAID netwerkconfiguratie.

Het is als tweaker natuurlijk ook mogelijk om zelf een kleine server samen te stellen. Thuis heb ik een Asus P5B deluxe staan met 2x Seagate 7200.10 schijven in RAID 0 erin en een SATA schijf los. Ik werk zelf vanaf een Macbook pro (2,16 GHz, 2GB geheugen en een 500GB Samsung harde schijf). Tevens heb ik een LaCie bigger disk in RAID 0 getest die via FireWire 800 aan mijn MacBook pro was aangesloten.

Natuurlijk is in de FAQ te lezen dat RAID 0 wel snel is, maar niet betrouwbaar. Maar dat weet iedereen op tweakers inmiddels wel. ;) De test is dan ook om een beetje een idee te krijgen wat het verschil in snelheid is. Snelheid is gemeten in MegaByte/seconde en gebaseerd op 1 bestand van 2040 MB. De meting is gedaan met een simpele stopwatch waarbij de snelheid 2040/ aantal gemeten seconden is. Simpel, doch effectief. :*)

VANserverMacBook proLaCie
NAAR
server-3934
MacBook pro20-49
LaCie2151-

Snelheden in MegaByte/sec.

Het kopiëren naar dezelfde locatie maakt geen verschil. Ik heb bijvoorbeeld van de LaCie naar mijn desktop gekopieerd en daarna naar een andere map. De tijd (40 seconden) bleef gelijk.

Op de achtergrond had ik de volgende apps draaien: iTunes (met netwerkstream naar andere server), Mail, Safari, iChat, iCal, Skype, Word, Excel en Linotype Fontexplorer.

Tussen de server en mijn Macbook pro hangen 2 verschillende soorten Netgear switches (een 8-poort en een 16-poort) en 1 D-link switch (5-poort)

Best wel handig info voor als je naar een NAS aan het kijken bent. (volgens mij) De perfect NAS heb ik in ieder geval nog niet gevonden. Als ik het zo een bekijk zijn de verschillen van de gemeten snelheden in productreviews op tweakers van bijv. de LaCie cube en de Time Capsule dermate laag dat het wel de moeite waard is zelf een server te bouwen.

Schroom niet om te verwijzen naar de perfecte NAS van dit moment. Ik heb hem nog niet gevonden.

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

http://www.synology.com/enu/products/index.php

Voldoet aan je eisen voor de komende tijd. Kijk wel even goed naar de schijven die geschikt zijn voor RAID. (Samsungs geven hibernation problemen en WD greens doen het zonder een getweakte config niet goed in RAID. Zie ook hun forum voor deze issues.)

Voordeel van Synology is dat ze erg goed luisteren naar de gebruikers en hun firmware updates dan ook echt de moeite waard zijn. Tevens kunnen deze een mail sturen bij een error. Kan nog wel eens van pas komen als je niet dagelijks langs het kastje zelf komt.

Snelheden:
Afbeeldingslocatie: http://www.synology.com/enu/products/images/perf_0808_raid5_01.jpg

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• eerdepeer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-02 07:56
Die Disk Station DS508 ziet er wel erg goed uit. Supported file systems zijn EXT3, FAT en NTFS. Betekend dit voor Mac gebruikers als ik ook ben dat ik de schijf alleen kan gebruiken op FAT formaat?

Een uitgebreide review is enkele maanden geleden door TweakMij geplaatst.

[ Voor 51% gewijzigd door eerdepeer op 05-11-2008 17:39 ]

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Hij draait dus niet als externe schijf. Hij draait een server, dus voor jou maakt het niet uit welk file system je draait. De schijf word opgedeeld in verschillende partities voor data en de eigen systeem bestanden. Maar daar merk jij niets van.

Overigens heb ik hier een DS-107 draaien, die slechts een fractie van de processor capaciteit heeft. En die heb ik getest met de ftp server. En daarop behaalde hij de snelheid die Synology opgaf.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.