Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mede-tweakers,

Ik had vandaag een discussie met een vriend van me. Leek me wel leuk om eens te kijken wat jullie hier van vonden.

Even een beetje informatie over mijzelf. Ik ben een jongen van 16 jaar. Al sinds mijn 6e bezig met de computer en ook al heel vroeg geinteresseerd in de techniek er achter. Op dit moment zit ik in mijn laatste jaar op de HAVO. Ik heb reeds 2 jaar een ICT bedrijf. Het begon met hosting. Ik kreeg al snel door dat websites maken ook erg leuk is. Na veel oefenen beheerst ik nu ook xhtml, php en mysql. Voor verschillende bedrijven onderhoud ik de website. Voor kennisen in de buurt repareer ik vaan de PC, of stel ik wat leuks samen wat ik aan ze verkoop. Ik werk in mijn vrijetijd bij een relatief groot computer bedrijf in de buurt. Daar moet ik hardware en software verkopen, maar ook reparaties uitvoeren en telefonisch vragen beantwoorden.
Kortom: De pc is mijn passie.

Bij het computer bedrijf waar ik werk kwam ik mensen tegen die een computer cursus volgden. Ze hadden nog nooit een computer aangeraakt en wouden wat advies over de koop van een PC. Dit was wat lastiger dan ik eerst dacht. Ik kreeg de opmerking: Op de computer bij onze cursus staan er 5 icoontjes hier (meneer wijst naar bureaublad) en hier staan er 7. Maakt dat wat uit? :+ Ik heb de meneer uitgelegd wat het bureaublad is en dat je daar zelf icoontjes kan opzetten of afhalen.

Door het gesprek met deze meneer op leeftijd ben ik er achter gekomen dat er veel mensen in de zelfde situatie zitten als hij. De meneer betaalde maarliefst 240 euro voor een cursus. En ze waren ook nog eens met 2 personen (hij en zijn vrouw). En wat leren ze? Hoe een pc aan moet, hoe je iets opslaat, hoe hij uit gaat en dat soort dingen. Nog niet eens een cursus office! 8)7

Ik heb nu de plannen om zelf computer cursus te gaan geven aan mensen op leeftijd die nog nooit een PC hebben aangeraakt. In de avond uren dus. De basis van Windows. Maar dan natuurlijk voor een veel kleiner bedrag. Ik ben wel van plan dit goed uit te denken. De cursus kan ik bijv. geven in een buurtcentrum hier waar al PC's staan. Ik wil van te voren goed bedenken of ik zelf een "methode" schrijf of dat ik een bestaande gebruik. Ik begin dus niet zomaar aan iets.

Een vriend van me heeft wel een ICT opleiding gedaan. Hij vond mijn idee onverstandig. Volgens hem moest ik eerst een ICT opleiding doen voor ik cursussen kan gaan geven. Hier was ik het totaal niet mee eens. De kennis is er zeer zeker. Uitleggen kan ik heel goed. Ik krijg vaak vragen van kennisen of klanten van het computer bedrijf waar ik werk.

Zou het volgens jullie mogelijk zijn om zoiets te realiseren?

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-11 11:26

racoon

mooowwww

Het kan zeker mogelijk zijn, maar hoe kom je aan de cursisten?

ga je advertentie maken en doe je dit uit naam van je bedrijf of niet,

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil dit inderdaad uit naam van mijn bedrijf doen.

Cursisten wil ik krijgen d.m.v. advertentie in locaal blad. Tevens ga ik een stukje in mijn volgende flyer zetten (die hier reeds huis aan huis in de bus gedaan wordt)

Zou mijn leeftijd een probleem zijn? Ik zelf denk van niet. Het gaat om de kwaliteit. Iemand van 16 kan misschien wel beter begeleiden en uitleg geven dan iemand van 25? Een leeftijd zegt volgensmij niet zoveel.

Hoe zit het met de vooropleiding? Ik ben zelf van mening dat een papiertje niet noodzakelijk is. Het gaat tenslotte om de ervaring.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2008 17:16 ]

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-11 16:08

beany

Meeheheheheh

Vergis je overigens niet in cursusmateriaal!! Best lastig om zelf op te zetten, en als je bestaand cursusmateriaal wil gebruiken zal dat ook zeker wat geld kosten(mits je het legaal wil doen uiteraard).

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Verwijderd

Topicstarter
Dat klopt. De kosten van cursusmateriaal moet ik dan natuurlijk terug verdienen met het cursusgeld.
Hebben jullie nog aanraders voor materiaal? Of moet zelf schrijven toch nog wel te doen zijn?

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:24

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Het netste is dat je zowiezo eerst een opleiding gedaan heb, liefst in de ICT. Elke ICT-ervaring die je daar leert is mooi meegenomen. En als je cursusmateriaal gebruikt, zorg dat je die aspecten die daar worden uitlegd ook goed beheerst.
Bij een ICT opleding leer je niet alleen het knutselen met en aan programmaatjes, Operating Systems en PC's, maar ook compententieve dingen, zoals begeleiding geven, plannen en ondersteuning geven. Daar ervaring in doen lijkt me ook wel erg goed.
Ik zeg niet dat je dat moet leren, maar alles kan mooi meegenomen zijn, en zo'n opleiding staat ook leuk op je CV.
Geen idee of mensen waar jij je aanbiedt om computercursus te gaan geven graag je CV willen zien gezien je leeftijd?
Of moet zelf schrijven toch nog wel te doen zijn?
Als jij zin hebt om hele handleidingen en step-by-step manuals te gaan uittypen en opdrachten te maken, ga je gang. Kost wel een hoop tijd, en het moet ook erg duidelijk zijn. Een cursuspakket zou ik zelf persoonlijk dan wel aanraden, daar zit alles al bij in wat je nodig hebt.

[ Voor 31% gewijzigd door AW_Bos op 05-11-2008 17:27 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Denk eraan dat je niet een beundehaas cursus gaat opzetten, en ook dat cursus geven niet voor iedereen weggelegd is. Je zult ook moeten inplannen dat mensen gegarandeerd iets overhouden aan de cursus (certificatie bijvoorbeeld), en hoe ga je om met lastige of moeilijke studenten?

Het lijkt misschien allemaal leuk, maar imo meer enthousiasme dan doordachtheid :) .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• AW_Bos

AW_Bos

gambieter schreef op woensdag 05 november 2008 @ 17:26:
Denk eraan dat je niet een beundehaas cursus gaat opzetten, en ook dat cursus geven niet voor iedereen weggelegd is. Je zult ook moeten inplannen dat mensen gegarandeerd iets overhouden aan de cursus (certificatie bijvoorbeeld), en hoe ga je om met lastige of moeilijke studenten?

Het lijkt misschien allemaal leuk, maar imo meer enthousiasme dan doordachtheid :) .
En de certificatie krijgen de mensen vaak na het succesvol afronden van een cursus, en ik denk persoonlijk dat ze liever een officële erkende certificering willen in naam van een instantie (bijv.ECDL, CISCO, MCSA/MCSE) dan van Poely Computercursussen BV wat velen niets zegt.

Dus ik denk dat een cursuspakket wel zeer handig kan zijn als je zeker weet dat ze wat gaan doen met de verkregen kennis die jij ze geeft.

[ Voor 6% gewijzigd door AW_Bos op 05-11-2008 17:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mijn doelgroep zijn mensen op leeftijd die nog nooit een pc hebben aangeraakt. Die hoeven echt geen cisco of microsoft certificaat hoor.

• AW_Bos

AW_Bos

Verwijderd schreef op woensdag 05 november 2008 @ 17:44:
Mijn doelgroep zijn mensen op leeftijd die nog nooit een pc hebben aangeraakt. Die hoeven echt geen cisco of microsoft certificaat hoor.
Dat zijn voorbeelden van certificeringen hoor, deze hebben geen betrekking op jouw doelgroep/cursisten. Zonder een certificering vrees ik dat weinig mensen die later wat met de computers gaan doen (administratie ofzo) er wat aan hebben. Die kans zal er dan in zitten.
Of je richt je puur op senioren bijv. dan....

Ik denk dat er echt een hoop bij komt kijken dan je denkt.

[ Voor 5% gewijzigd door AW_Bos op 05-11-2008 17:56 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op woensdag 05 november 2008 @ 17:44:
Het feit dat het geen professionals zijn betekent nog niet dat je zomaar mag gaan aanbeunen (nofi, dat is nu eenmaal een gangbare term :) ). Je moet ook gaan bedenken wat iemand verzekerd gaat leren (want als ze betalen is het niet meer vrijblijvend), hoe behandel je klachten, wat gebeurt er als jij een avondje ziek bent of andere plannen hebt, wat als mensen niet of te laat betalen, waar ga je de cursus houden, etc.

Ga eens met buurthuizen praten en seniorenorganisaties, maar realiseer je: ook jij gaat verplichtingen aan.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-11 15:32
Ik raad je aan om eerst is wat beter rond te kijken.
Er zijn trouwens best wel meer goedkope cursussen voor ouderen en pc gebruik, wordt vaak gebruikt gemaakt uit allerlei subsidie potjes.
En wat leren ze? Hoe een pc aan moet, hoe je iets opslaat, hoe hij uit gaat en dat soort dingen. Nog niet eens een cursus office!
Je loopt echt te hard voor stapel, wat hebben ze trouwens aan een office cursus, totaal niks.
Ze gaan echt geen office zomaar aanschaffen.

Ze hebben er meer aan om eerst met de bijgeleverde software van een windows installatie te werken, zoals basis word, notepad, paint eventueel.
Ze moeten eerst vaak aan dat apparaat wennen en veel stapjes aanleren, die jongere generaties al vanzelfsprekend vinden
Office, das een cursus voor de zeer vergevorderde cursisten.

PS: Heb van dichtbij meegemaakt hoe een paar oudere kennissen een senioren cursus computergebruik hebben gekregen en wat voor lesmateriaal ze kregen en ja, dat waren zeer simpele dingen, maar knap lastig voor de meesten.

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:46

Twazerty

AVCHDCoder developer

Ik krijg ook wel eens de vraag of ik ook mensen begeleid in de vorm van een cursus. Ik zeg daar altijd nee op. Ik zeg dan: voor wat vraagjes hier en daar kun je me gerust vragen maar voor de basis moet je bij iemand wezen die dat doet. Ik weet dat ik mensen wel zou kunnen leren hoe ze met een computer moeten werken maar de meeste die voor een cursus komen zijn oudere mensen en om daar iets aan uit te leggen is vaak lastig. Ik denk dat je ook zonder papieren zoiets kunt gaan doen. Als je de kennis hebt en de vaardigheid tot overbrengen: waarom niet. Eigen materiaal maken is denk ik veel te veel werk. Je zou wel selecties kunnen maken uit verschillende cursussen.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
Ik denk ook dat je verder geen vooropleiding nodig hebt voor het geven van cursussen hoor. Maar de vraag is wel hoe graag je meer dan eens dezelfde basisstof wilt uitleggen en tegen welk tarief.

Hier in de stad hebben ze zo'n volksuniversiteit. Dan gebruiken ze diverse buurthuizen om daar dat soort cursussen te geven. Ik zie hier de cursus omgaan met de pc, dat kost 100 euro incl. boek en dat zijn 6 avonden van 1u45m. En dat wordt compleet gerund door vrijwilligers. Helemaal vol geboekt, er is blijkbaar genoeg vraag naar.

Als je cursus wilt geven moet je dus zoeken naar een locatie met computers en genoeg ruimte (als je tenminste de cursus in groepsverband wilt geven). Maar veelal kom je dan toch bij buurthuizen uit (en kun je leuk als vrijwilliger aan de slag) wat niet je portemonnee doet groeien.

Dan is het verstandiger bij mensen thuis langs te gaan, echter ben je dan wel afhankelijk of die oudevandagen wel een pc thuis hebben staan. Maar je moet sowieso je eigen cursusmateriaal maken, maar het is niet raar als je bijvoorbeeld een bestaand boek gebruikt (en die ook aan de mensen geeft) zodat je voor wat diepere inhoud daar naar kunt verwijzen.

En je moet natuurlijk een goed idee hebben wat die mensen nou precies willen weten.
Pc aan en uit
Muis/toetsenbord
Vensters slepen, klikken, dubbelklik
Bestanden openen/verplaatsen/verwijderen
Internet?

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Als je verstandig bent, doe je het een keer gratis. Dat scheelt een stuk in de klachten, en aan de andere kant heb je een goede kans om er nieuwe klanten aan over te houden. Want een senior die bij jou gratis heeft leren emailen, die misschien wel een PC of Internet laten installeren. En als je de cursus gratis geeft, dan kun je dat vast in het lokale sufferdje gratis laten aankondigen.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Wat je leert op een ICT opleiding is niet relevant voor jou doelgroep. Daarom denk ik dat jij ook gewoon een cursus kunt geven aangezien jij ook een eindgebruiker bent.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• AW_Bos

AW_Bos

battler schreef op woensdag 05 november 2008 @ 21:27:
Wat je leert op een ICT opleiding is niet relevant voor jou doelgroep. Daarom denk ik dat jij ook gewoon een cursus kunt geven aangezien jij ook een eindgebruiker bent.
Moah,het is wel handig om compentatieve vaarheden te kunnen zoals plannen, gebruikers ondersteuning. Elke opleiding waar je zelfstandig projecten doet heeft dat wel, dus niet per se ICT dus. En zulke dingen kan je in stages bijv, mooi ontwikkellen.

En als je die vaardigheden al beheerst, prima :P

[ Voor 17% gewijzigd door AW_Bos op 05-11-2008 21:33 ]

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:11
Zo lastig is het toch niet allemaal? Je regelt een pc hok (die heb je al) je schrijft wat cursusmateriaal (doelen stellen wat je wilt leren in welke tijd en schrijven maar) en zorgen dat je klanten krijgt! Zeker voor een laag bedrag moet dit zeker wel te doen zijn.

Enkele valkuilen:
Verschil in niveau, het is heeeel vervelend wanneer je een basiscursus geeft en er komen mensen die er toch al mee bezig zijn geweest. Dit geldt hetzelfde voor leeftijd! Ik heb wel les gegeven aan mannen van 60+ en jongens van 15 in dezelfde klas! Geloof me dit is echt niet leuk.

Zorg dat je altijd voldoende materiaal hebt! Niks is vervelender dan na 1 uur al door je stof heen te zijn wanneer de les 2 uur duurt. Kortom zorg dat je het van te voren al klaar hebt liggen en eventueel eenvoudig doorkan.

Ik heb het een 4 jaar gedaan voor een Stichting hier in de buurt. Ik gaf dan op vrijdagavond cursussen websites maken & macromedia flash. Ging absoluut niet altijd goed :P maar aan het eind kon de cursist wel zelf een site online krijgen en was het erg leuk!

Mijn hobby projectjes: www.agenticprojects.be

Pagina: 1