Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XP] Boot niet van geimage SATA schijf

Pagina: 1
Acties:

• LePlatDuJour
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-11 20:12

LePlatDuJour

Fighting entropy since 1970

Topicstarter
Ik weet eigenlijk niet of dit een hardware issue is of een software probleem, maar here goes...

Ik heb van een computer van school de HDD vervangen. De vorige was gaar (Hitachi), dus ik naar de winkel en er een nieuwe (Western Digital) gelijksoortige SATA HDD ingezet. Vervolgens opgestart vanaf externe cdrom, en middels TrueImage de bijbehorende image teruggezet. Dat gaat allemaal zonder problemen, maar... als ik nu opstart gaat-ie direct in PXE mode. Hij ziet kennelijk niet de HDD, althans niet als bootable medium.

In het bios (phoenix/award) zie ik bij standard cmos features:
- ide channel 0 master = none
- ide channel 0 slave = none
- serial ata 1 channel = wdc etc
- serial ata 2 channel = none

Onder advanced features: hard disk boot prio:
1 = Ch2 M. : WDC etc
2. = Bootable Addin cards

En
1st boot device = usb cdrom
2nd = hard disk
3rd = usb zip

Is het toch gekloot met sata drivers? Of kan het iets anders zijn?

What use is a man walking on water if you don't follow in his footsteps?

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Sata drivers worden pas door Windows geladen (tijdens het booten dus). Dat kan het dus niet zijn.

Je zou de bootsector kunnen herstellen door met de Windows CD te booten en dan in de Recovery Console "fixmbr" uit te voeren.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• LePlatDuJour

LePlatDuJour

Topicstarter
Fixmbr? Hm. Worth a try. Ik zou hebben gedacht dat TrueImage de MBR wel zou instellen..

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Kan ook zijn dat de partitie nog als active gemarkeerd moet worden.

Zelf gehad toen ik met Drive XML de boel clonede. Na terugzetten wou systeem niet starten, partitie actief gemaakt (met Drive XML, maar neem aan dat TrueImage dat ook kan) en toen startte ie weer :)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• LePlatDuJour

LePlatDuJour

Topicstarter
Nou, fixmbr uitgevoerd, en gecontroleerd of de partitie active is, maar in beide gevallen kom ik niet verder.

Nog andere suggesties?

Verwijderd

In je bios kan je bij de sata opties kijken en deze op geloof ik ide mode zetten, weet dat ff niet uit mijn hoofd. Sata native support ofzo :?

Heb hier ook wel laptops gehad waar bij die bios setting onder xp de oplossing was.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2008 21:32 ]

• LePlatDuJour

LePlatDuJour

Topicstarter
Wel, ik heb XP geinstalleerd, braaf vanaf de originele cdrom, en nu gaat 't wel goed. Maar dat baart me wel wat zorgen: wat heb ik aan een image die een kale schijf niet aan het booten krijgt? Verder heb ik niets veranderd, geen bios instelling, niks, noppes, nada.

Als iemand een goeie verklaring heeft hoor ik dat graag. 8)7

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Even voor de duidelijkheid: het is echt alleen de schijf die vervangen is? Want de SATA-drivers installeer je normaalgesproken voor de controller...

Is dit een image van een enkele pc, of een image welke gemaakt is voor meerdere pc's? Wat gebeurt er als je pxe-boot uitzet?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• LePlatDuJour

LePlatDuJour

Topicstarter
Yup, alleen de HDD is vervangen. De image was er eentje van exact hetzelfde type, maar dan gesysprepped om een nieuwe sid etc te genereren. PXE boot-- um, die optie staat (niet onder die naam iig) in het bios, vrees ik.

thx voor het meedenken...

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-11 21:35
De PXE Boot is de netwerk-boot.
Deze optie staat vaak direct onder de optie om je onboard netwerkkaart aan/uit te zetten.
Over het algemeen heet hij iets van LAN Option Boot Rom o.i.d. Die moet op disabled staan als je hem uit wilt zetten. Let wel, in het bedrijfsleven wordt de Wake-On-LAN nog best regelmatig gebruikt voor zover ik weet. Als je geen systeembeheerder bent op die school, zet die optie dan niet zomaar uit...

Over het herstellen van Windows gesproken trouwens, zoals hierboven FIXMBR werd vermeldt.
Een volgende keer zou je eventueel ook nog de volgende kunnen proberen.
FIXBOOT
Mochten er windowsbestanden beschadigd zijn, dan is CHKDSK /P /R een optie...
Pagina: 1