Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ervaringen gezocht: fietskleding

Pagina: 1
Acties:

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:16

Tarin

Just plain weird.

Topicstarter
Zoals aardig wat anderen hier in Nederland is m'n fiets mijn vervoermiddel voor woon-werkverkeer. Nu de winter er aan zit te komen ben ik eens op zoek gegaan naar fatsoenlijke functionele kleding.

Ik probeer er een beetje een sport van te maken flink door te trappen, dus op m'n werk heb ik sowieso andere kleding (en een wasbak) tot m'n beschikking. De afstand is zo'n 19km, het kost me totaal een klein uurtje met alle stoplichten, opgebroken wegen en rare maneuvres van medeweggebruikers erbij. Ik fiets op een trekking-hybride, dus niet het lichtste van het lichtste (20kg), maar wel stevig, Ortliebs achterop en helm op m'n hoofd (je weet nooit wat voor rare akties mensen om je heen uithalen, zal niet de eerste keer zijn dat ik een enge maneuvre moet maken omdat een slaperige voetganger zonder te kijken schuin het fietspad oversteekt). Snelheid ligt tussen de 25 (stadsverkeer) en 35 (fietspad).
Het gaat me om een jack en eigenlijk ook een broek, die me:
a) warm houdt, maar niet benauwd is,
b) droog houdt, maar wel een beetje ademt zodat ik me niet kapot zweet,
d) strak zit, want als ik een klapperende jas wil doe ik m'n regenjack wel aan,
c) een tijdje mee gaat, want het wordt best een dure grap zo te zien

Kap is niet nodig, past toch niet over m'n helm heen.

Na wat rondsurfen (de lokale fietsenhandelaren konden me niet direct helpen, hun klantenkring is te klein om een redelijke voorraad van dit spul aan te houden) en brainstormen kwam ik de volgende oplossingen tegen:

• Een goed regenjack met daaronder een fleece-trui ofzo. Regenjack hoeft alleen aan als het gaat regenen (d'oh :P), verder houdt zo'n trui me warm genoeg. Nadelen: wat voor regenjack ik ook kies (heb nu iets van Agu van Poray 5000 ofzo), zweten doe je toch, en het kan niet allemaal weg, dus je komt alsnog klam aan.

• Een softshell-achtig product: wel winddicht, maar verder alleen waterafstotend. Kleine buitjes komen best goed, maar met een echte regenbui zoals die enkele keren per winter komt vallen kom je alsnog doorweekt en verkleumd aan. Voor zo'n moment kan je natuurlijk nog een licht regenjack meenemen.

• Een jas van Gore-tex of een vergelijkbaar materiaal: volledig wind- en waterdicht. En duur. En ademt dat dan nog een beetje fatsoenlijk?

Dan heb je onderkleding, die een hoop op kan lossen mbt. vochtregulatie. Ik kan me voorstellen dat een goed shirt onder een mindere jas beter werkt dan een katoenen hema-shirtje onder een dure gore-jas.

Verder heb je dan nog broeken. Momenteel fiets ik in ouwe jeans (die toevallig lekker winddicht zijn en snel drogen), maar ik heb geen regenbroek (meer). Is een aparte fietsbroek (zonder zeem) wat? Het moet dan ook wel meteen waterafstotend tot waterdicht zijn, ik moet er wel op vooruit gaan ;).

Wat merken die ik gevonden had:
Gore bike wear
Agu
Cannondale
Shimano

Het is m'n doel om sowieso in een echte (niet-online) winkel te gaan passen (heb een lastige maat, lang en dun) en kopen, maar ik wilde vantevoren zoveel mogelijk informatie inwinnen - je bent tweaker of je bent het niet.

Nu de vragen voor de wielrenners/mountainbikers/sportieve fietsforenzen:
Wat zijn jullie ervaringen met fietskleding?
Wat raden jullie aan?
Hoe erg drijf je weg in zo'n zogenaamd ademend gore-tex pak?
Wat is slim aan onderkleding (zowel hemden als shirts/longsleeves)?
Hebben jullie tips voor winkels in de buurt van Rotterdam (Noord)?

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-11 13:02
Over jassen weet ik niet. Maar als ondersthirt, zeker in de winter zou ik een thermo shirt gebruiken, van bijvoorbeeld het merk craft (te koop bij de fietsen speciaal zaak en perry sport) daar over een zomer running of fiets thirt en daar over nog een winter running of fiets shirt.

Met die drie lagen en een wind of regen jack krijg je het echt niet koud.

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-11 11:26

racoon

mooowwww

als jack zou ik adviseren een windstopper te nemen.

Ik heb er zelf ook een en werkt ideaal.

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-11 22:11

Dentheman

Zie signature

aan onderkleding fietste ik altijd met zo'n dun col-shirt van craft, en daarover een simpel jack. Was het nou écht koud wilde ik nog wel eens een laagje daartussen stoppen. Regenkleding doe ik niet aan want nat wordt je naar mijn idee toch wel :) En qua broeken kan ik er één aanbevelen met een zeem in je kruis, dat zit lekker zacht :)

Zie ondertitel

• MBV
  • Laatst online: 19:43

MBV

In Bike&Trekking van deze maand staat een korte test van een ademende regenjas van 80 euro, waar ze erg tevreden over waren. Ze vonden die relatief goedkoop, dus misschien een idee.

Je kan trouwens bij verschillende webshops ook gewoon binnenlopen: 12gotrading.nl bijvoorbeeld, al hebben die geen al te groot assortiment. Je zou ook eens langs kunnen rijden bij Matt Salden, of een vergelijkbare zaak.

* MBV moet ook nog mtb-kleding komen, sinds september niet meer het terrein in geweest :X

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21-11 17:29
Wat betreft fietskleding: altijd synthetisch, zodra je iets van katoen aantrekt zal dit zich als een soort handdoek gaan gedragen: zuigt eerst een veelvoud van zijn eigen gewicht op aan vocht en wordt dan 'klam' en koud, om vervolgens een eeuwigheid nodig te hebben om te drogen. Synthetische kleding (helemaal speciale fietskleding) heeft de eigenschap om vocht extreem snel te verspreiden en verdampen (een druppel vocht wordt meteen een grote natte plek die ongelovelijk snel droogt).
Nadeel van die synthetische kleding: na een uur of 4 begint eea behoorlijk te stinken, op een of andere manier gaat zweet extra stinken en omkleden ontkom je dus niet aan.
Een gore-tex jas heeft voor mij nog niet echt gewerkt aangezien ik daarin ook zeiknat wordt als ik doorfiets.

Verwijderd

Leuk om te lezen dat er meer mensen zijn die het niet erg vinden een redelijke afstand naar het werk op de fiets overbruggen ;) .

Zelf ben ik na wat experimenten uitgekomen op de volgende combinatie:

- Ondershirt (lange mouwen) van Odlo: Is lekker dun en werkt zweet goed naar buiten zodat de huid gevoelsmatig droger aanvoelt tijdens het fietsen.

- Jasje van Gore Bikewear, de paclite: Eigenlijk alleen bedoeld om wind en nattigheid buiten te houden terwijl zweet naar buiten kan. Is superdun en licht en kan tegen een stootje (ben een keer hard gevallen, elleboog lag open maar het jasje was op de elleboog nog heel 8)7 . Moet wel regelmatig gewassen worden (zonder wasmiddel of met speciaal wasmiddel) om de 'poriën' van het Goretex membraan open te houden.

- Niet strakke fietsbroek van Gore Bikewear. Is anatomisch gevormd en heeft antislijtstukken in het kruis en bij de enkels. Zeer comfortabel, houdt de kou buiten en ademt goed zodat ie niet snel benauwd aanvoelt. Heeft afritsbare pijpen en zelfs ritsen ter hoogte van het dijbeen voor eventuele extra ventilatie.

Al met al is dit setje niet goedkoop maar wel erg comfortabel en duurzaam.

• MBV

MBV

wat trek je over dat ondershirt aan? Een dun wielrenshirt, zo'n fleece geval, of nog iets anders?

Oh ja, ik moet nog overschoenen hebben: die super geventileerde SPD-schoenen werken niet echt in de winter *bibber*

[ Voor 38% gewijzigd door MBV op 05-11-2008 14:21 ]

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Overschoenen zijn bij mij zo snel stuk... ik heb een paar SPD-schoenen een maat te groot gekocht, zodat ik er met dikke sokken in kan. Wat bij vorst ook helpt: van isolatiefolie (bubbeltjesplastic met aluminium) binnenzooltjes knippen :)
base_ schreef op woensdag 05 november 2008 @ 13:00:
Nadeel van die synthetische kleding: na een uur of 4 begint eea behoorlijk te stinken, op een of andere manier gaat zweet extra stinken en omkleden ontkom je dus niet aan.
Er is wel wat verschil tussen de merken. Lorini, Decca, Vermarc gaat nog wel, AGU wordt iets sneller muf, Sportful nog iets erger, maar daarentegen bij Riff Raff shirts waait de zweetlucht er zo weer uit. Ik weet niet of die laatste nog in de handel zijn.
Verwijderd schreef op woensdag 05 november 2008 @ 13:14:
Jasje van Gore Bikewear, de paclite: Eigenlijk alleen bedoeld om wind en nattigheid buiten te houden terwijl zweet naar buiten kan. Is superdun en licht en kan tegen een stootje (ben een keer hard gevallen, elleboog lag open maar het jasje was op de elleboog nog heel 8)7 . Moet wel regelmatig gewassen worden (zonder wasmiddel of met speciaal wasmiddel) om de 'poriën' van het Goretex membraan open te houden.
Ik heb nu een Gore windstopper, die lijkt me inderdaad ook behoorlijk slijtvast, je ziet alleen wat slijtage op de manchetten. Die mouwen hebben een zwart/wit contrast, da's handig voor richting aangeven, maar precies waar je de mouwen beetpakt om de jas uit te trekken loopt de witte baan. Als je een paar keer een band hebt moeten plakken wordt het wit daar dus vlekkerig van de koolstof. Verder blijft de jas netjes. Ik draag 'm ook 'normaal', maar daarom heb ik wel een maatje groter gekocht, dan kan er ook een dikke trui onder. Op de ligfiets met een tas erachter is een maatje groter niet zo erg, maar op de racefiets wappert het alle kanten uit.

Hiervoor had ik soortgelijke dunne jasjes van Löffler en van Ultima. Daarvan is de membraanlaag aan de binnenkant in een paar seizoenen bij de schouders aan het slijten gegaan. Bij de Ultima was die slijtage wel irritant omdat de laag ging afbladderen. Bij de Löffler slijt de membraanlaag op langs elkaar schurende randen wel open, maar je kunt 'm wat langer afdragen als je niet in de stromende regen rijdt.

Daar weer voor droeg ik fietsjasjes met voering, maar omdat ik in zo'n windstopper toch niet zo heel veel zweet heb ik die dikke fietsjasjes afgedankt (bij koud weer draag ik nu een nylon trui of een fleece, de jas kan in de tas). Voor het echte natte weer gebruik ik nog steeds m'n oude drielaags Gore-tex regenjasje. Die heb ik in m'n studententijd ooit gekocht, maar omdat ik 'm slechts een dag of 10 per jaar aan heb is deze nog niet versleten.

Wat broeken betreft: ik draag vaak oude fietsbroeken (zonder zeem) af onder een spijkerbroek :P Als je broek dan natregent blijf je een beetje warm en trekt de broek niet zo aan je bovenbenen. Het heeft ook z'n voordelen als het echt gaat plenzen, dan kun je zonder dat het al te aanstootgevend wordt je spijkerbroek verwisselen voor een lange fietsbroek. Het is trouwens wel handig om daarvoor een lange fietsbroek zonder schouderbanden te hebben (dus touw of elastiek) zodat je jas en/of trui niet hoeft uit te trekken. Tenzij je zo'n broek met een touwtje niet lekker vindt om te dragen natuurlijk :)
- Niet strakke fietsbroek van Gore Bikewear. Is anatomisch gevormd en heeft antislijtstukken in het kruis en bij de enkels. Zeer comfortabel, houdt de kou buiten en ademt goed zodat ie niet snel benauwd aanvoelt. Heeft afritsbare pijpen en zelfs ritsen ter hoogte van het dijbeen voor eventuele extra ventilatie.
Mmm... dat is misschien ook wel wat om te proberen :)

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik zal je één tip meegeven: ga in laagjes werken! Dat heeft als voordeel dat je je bij 15 graden goed kunt kleden, maar ook bij -2 graden.
Neem als onderste laag onderkleding van Craft of Icebreaker (wel wat duurder en je moet goed tegen wol kunnen, voordeel is dat het minder stinkt en iets beter vocht reguleert).
Daaroverheen een kledingstuk van kunststof materiaal (geen katoen!!) en daar weer een jas overheen van Gore-tex, of Windstopper.
Gewoon een kwestie van passen eigenlijk.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Bi-zonder
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Sport_Life schreef op woensdag 05 november 2008 @ 14:57:
Ik zal je één tip meegeven: ga in laagjes werken! Dat heeft als voordeel dat je je bij 15 graden goed kunt kleden, maar ook bij -2 graden.
Neem als onderste laag onderkleding van Craft of Icebreaker (wel wat duurder en je moet goed tegen wol kunnen, voordeel is dat het minder stinkt en iets beter vocht reguleert).
Daaroverheen een kledingstuk van kunststof materiaal (geen katoen!!) en daar weer een jas overheen van Gore-tex, of Windstopper.
Gewoon een kwestie van passen eigenlijk.
Tip ondershirt: Brynje (vergeet Odlo, Craft e.d). Verder helemaal eens met Sport_Life: altijd in laagjes werken voor beste resultaat!

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

Topicstarter
Oeh, reakties :).

Laagjes was inderdaad de planning. Bedankt voor de tip over katoen / synthetisch: ik ga op zoek naar fatsoenlijke ondershirts.
Waarom is Brynje zoveel beter dan Craft of Odlo? Voordat ik 35 euro voor een dergelijk artikel (maal 2 of 3, er zit er ook wel eens eentje in de was) uitgeef is het leuk om alvast te weten waarom ik voor een bepaalde keuze moet gaan ;).

Ik denk overigens aan korte mouwen, ik heb nog wat longsleeves liggen (hoewel dat dan weer katoen of hele goedkope (AH-aanbieding) hardloopshirts zijn.. misschien voor de echte kou ook (dun) fleece-spul zoeken), plus een wind/waterdicht jack zou aardig moeten werken.

Voor een jack ga ik volgende week langs allbikes in Rotterdam. Zou eigenlijk ook langs Zwerfkei willen, maar da's weer zo'n eind weg. Tenzij die zondag open zijn, dan fiets ik er langs op de terugweg vanuit A'dam.

[ Voor 14% gewijzigd door Tarin op 07-11-2008 10:48 ]

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002

Sport_Life

Solvitur ambulando

Tarin schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 10:44:
Oeh, reakties :).

Laagjes was inderdaad de planning. Bedankt voor de tip over katoen / synthetisch: ik ga op zoek naar fatsoenlijke ondershirts.
Waarom is Brynje zoveel beter dan Craft of Odlo? Voordat ik 35 euro voor een dergelijk artikel (maal 2 of 3, er zit er ook wel eens eentje in de was) uitgeef is het leuk om alvast te weten waarom ik voor een bepaalde keuze moet gaan ;).

Ik denk overigens aan korte mouwen, ik heb nog wat longsleeves liggen (hoewel dat dan weer katoen of hele goedkope (AH-aanbieding) hardloopshirts zijn.. misschien voor de echte kou ook (dun) fleece-spul zoeken), plus een wind/waterdicht jack zou aardig moeten werken.
Probeer zoveel mogelijk katoen te vermijden. Vocht (zweet) blijft daar namelijk in hangen, in tegenstelling tot syntetisch materiaal of wol (nog beter). En vocht heeft de nare eigenschap dat het ijskoud wordt als je even stilstaat voor een stoplicht bijv. of als je een band moet plakken.

Brynje heb ik nog nooit van gehoord, zal ns kijken wat voor materiaal dat is.

/edit: heb het even nagekeken wat betreft Brynje , het is blijkbaar ook een synthetisch materiaal dat hetzelfde werkt als de andere http://www.jacobsons.nl/brands/brynje/brynje.shtml Zou gewoon naar een winkel gaan en kijken wat jij het lekkerst vindt zitten en prijs/kwaliteit daarbij in je achterhoofd houden. Laat je niet teveel beinvloeden door verkopers is mijn laatste tip... (Icebreaker is beter volgens de statistieken en tests, maar ook een stuk duurder, heb je dat ervoor over of niet?)

[ Voor 18% gewijzigd door Sport_Life op 07-11-2008 22:28 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

Topicstarter
Ik was vandaag bij de Bever, en heb een Odlo ondershirt meegenomen bij wijze van test. Ze hadden ook goedkoper spul (25 euro), maar die scheen niet echt super te zijn. Odlo was dan weer 'best goed', en het beste zou ik inderdaad met Icebreaker uit zijn. Maar goed, 33 of 55 euro, dan gok ik eerst wel een keer op Odlo. De stukken die ik fiets zijn toch niet veel langer dan 20km (voorlopig), dus een uurtje inspanning, en vervolgens doe ik weer wat anders aan. Brynje zit in dezelfde prijsklasse als Odlo, dus daarvan zal ik er ook eentje bestellen (weet nu dat ik een maat kleiner moet halen - het is toch wel lang genoeg, en ik ben zelf vrij mager voor m'n lengte).

Verder heb ik wat rondgekeken voor jacks, dat wordt hoogstwaarschijnlijk een softshell-achtig iets, maar daarvoor ga ik ook nog even langs een fietsenhandel voor op fietsers toegesneden spul. Ze hadden best mooie dingen bij Bever, maar die zijn vaak toch meer op hikers gericht. Een wat langer model is wel zo handig denk ik.
Het voordeel van windstopper (en niet volledig waterdicht Gore-tex, dat ademt uiteindelijk toch ook minder) is ook meteen dat het minder duur is :P. Voor de zware regenbuien haal ik er dan nog wel een superlicht regenjack bij (Agu heeft mooie dingen).

[ Voor 22% gewijzigd door Tarin op 08-11-2008 23:40 ]

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

Topicstarter
*update*

Heb inmiddels een jack gekocht. Ik keek in eerste instantie naar Agu-jacks (krijg je op het moment een onder/thermo/sportshirt gratis bij), de goedkoopste (Gravita) zat best goed en was qua dikte ongeveer wat ik zocht (geen voering, alleen windstopper), maar toen ik vervolgens een jack van Gore (de Contest) aanhad was ik verkocht. Pasvorm is perfect (slimfit), en het is een fijn dun ding, terwijl wel alle wind tegen gehouden wordt.
Voor de huidige temperatuur is hij zelfs nog wat aan de warme kant (met alleen een ondershirt eronder), en als het koud wordt ga ik voor een tricot als extra laag kijken, maar daar zie ik voorlopig nog niet het nut van in.

Dan heb ik eigenlijk nog een regenjack nodig (voor als het echt goed giet), heb er eentje van Agu aangehad die prima paste, maar voordat ik daar 60 euro aan uitgeef wacht ik nog heel even denk ik.
En een broek, maar daarvoor ga ik denk ik een keer langs Zwerfkei: ik zoek geen strakke broek, maar meer iets in de richting van de waterdichte broeken van Gore.

• benoni
  • Niet online
Ha! Bij de zwart/witte hebben ze 't laatste stukje mouw nu zwart, da's mooi :>
Maar goed, ik denk dat ik voorlopig nog geen nieuwe nodig heb :P En jij dus ook niet :)

Qua regenbroeken houd ik 't voorlopig bij het strakke spul (de spijkerbroek gaat droog in de tas). Ik heb een paar verschillende diktes die ik ook over elkaar kan dragen als 't koud is. Alleen gaan die dikkere broeken van nylon (van Ultima e.a.) wel snel op de knieën slijten. Het blijft wel bruikbaar maar het ziet er niet mooi uit.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:56

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ben topic met interesse aan het volgen :)

Zelf fiets ik dagelijks 2x 10km op m'n oude Gazelle herenfiets, gemiddelde snelheid rond de 20km/u. Gezien route (dwars door A'dam van Oost via Centrum naar West en terug) en begin/eindpunt is een stevige en niet al te diefstalgevoelige fiets als deze een must (vooral thuis geen mogelijkheid tot binnen stallen). Maar goed, het gaat over kleding, niet de fiets zelf ;)

Normaliter draag ik meerdere lagen, meestal toch stiekem katoen dichtbij de huid, daar een lichte wollen trui over en dan op koude dagen een grote fleecetrui daarover, die ik halverwege de rit als ik goed op temperatuur ben uit doe. Maar goed, ik weet dat dit niet geheel optimaal is, maar dit is een bewuste compromis aangezien ik niet in de gelegenheid ben om om te kleden op het werk.

Mijn grootste probleem is een jas voor gebruik bij motregen zoals vanochtend bijvoorbeeld. Ik zweet veel, met name op m'n rug. Mijn ideale jas zou aan de voorzijde, bovenkant armen en op de schouders waterdicht zijn, maar aan de achterkant zo goed als open (gaas oid). Helaas heb ik nog nooit iets dergelijks gezien... ik vraag me af of het zo'n afwijkend idee is, of dat ik gewoon niet op de juiste plek kijk.

Oslik blyat! Oslik!

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

Topicstarter
Om het zweet te laten verdwijnen heb je heel veel aan een ondershirt. Je merkt het pas als je het een keer probeert, ik vond de prijs ook best een drempel, maar ben heel erg blij met het shirt wat ik heb (eentje van Odlo, en ik heb er ook een van Craft die ik nog uit moet proberen).
Ik heb ook weinig ruimte me te verkleden, ik pik gewoon even een toilet in, kan ik meteen bij de wasbak een plens water in m'n gezicht gooien.

Er zijn inderdaad jacks die van voren en boven waterafstotend zijn, en een beter ademende achterkant hebben, ik kan je aanraden eens bij een betere fietsenmaker te gaan kijken, kan je meteen passen. Maar het totaalpakketje is belangrijk, als je een goed jack hebt, en daar vervolgens alsnog katoen onder draagt, kom je alsnog drijfnat aan.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:50

Fiber

Beaches are for storming.

Niet duur, geen idee of het goed spul is, zal wel van vorig seizoen zijn of zo:
http://cyclewear.eu/produ...ers_id=11&products_id=366
http://cyclewear.eu/index.php?cPath=25_41

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

Topicstarter
@Fiber: Da's zo te zien voor een deel Agu-spul, dus op zich prima kwaliteit. Dank voor de tip, ik heb er bij deze een regenjack wat al een keer aan had gehad (maar te duur vond) was besteld, is daar 20 euro goedkoper dan normaal.
Ook maar eens naar de zomershirts kijken, ik was sowieso al van plan om een voorraadje aan te leggen, da's nu allemaal in de aanbieding natuurlijk (m'n fietsenmaker had ook flink wat 40%-korting-stickers geplakt).

• MBV

MBV

Volgens mij is het meeste merkloos-spul, ik heb op de shirts geen merkje kunnen ontdekken.

Ik had een M besteld geloof ik, mijn normale maat. Dat was echt veel te groot voor een ondershirt. Misschien geen gek idee om zo'n thermic shirt eens uit te proberen. Die jas is op trouwens: alleen nog S-jes verkrijgbaar.
De broek die ik van hun had gekregen zat voor geen meter, ik ben toen langs www.12gotrading.nl gereden en gewoon gepast wat lekker zat :)

[ Voor 11% gewijzigd door MBV op 18-11-2008 17:45 ]

• Knutselsmurf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-11 17:24

Knutselsmurf

LED's make things better

Ik heb voor schaatsen een thermo-jack met windstopper. Dat is in een Hollandse winter zeker warm genoeg. Met fietsen gebruik ik dat jack ook regelmatig.
Rode jack

- This line is intentionally left blank -

Verwijderd

Wat ik bizar vind is dat regenbroeken altijd 10 cm te kort zijn, zodat je pijpen, schoenen en sokken alsnog doorweekt zijn.
10 cm extra lengte, en uitlopend in een punt (die je over je schoenneus trekt)... maar nee dus.

Werken die (peperdure) ademende onderhemden ook echt, of kom je nog steeds drijfnat aan? Het lijkt mij dat je gewoon een nylon gatenhemd koopt - als de voering van een AGU-jack. Waarom dat 50 euro moet kosten?

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Leuk, ik ben me ook aan het voornemen om in de toekomst meer met de fiets te gaan, ongeacht het weer. Lichaamsbeweging kom ik echt tekort als ik niet ook woon-werk ga bewegen. Conditioneel vind ik het ook prettig. :)

Nadeel: ik werk op een plek in het centrum van Rotterdam waar we geen douches/kleedkamers hebben, dus wordt het zweten - ik kán niet eens rustig fietsen - en omkleden op de herentoiletten. Da's niet handig, maar het kan net, met de nodige handdoeken en deodorisatiemiddelen...

Ik fiets nu nog - áls ik fiets - op een gewone Batavus herenfiets met 7 versnellingen, en draag 's zomers een korte wielerbroek van Santini (met zeem, heb ik al enorm lang), een T-shirt en indien nodig mijn The North Face Hyvent (geen GoreTex) jas, of bij nog slechter weer mijn Lowe Alpine 'Triple Point Ceramics' jas.

Voor de winter ben ik me nog aan het oriënteren. Ik ga wel iets met lange mouwen aandoen, ski-pully achtig, met onderhemd (o.i.d.) en het HyVent jack. Een lange wielerbroek moet ik nog aanschaffen, dat zal binnenkort wel aangezien ik ook een nieuwe racefiets ga aanschaffen, wellicht komt daar ook een jack bij. Ik heb ook nog een Gore Windstopper trui/jack achter de hand voor droog koud weer.

Mijn rit duurt ongeveer 25 minuten, met vrij hoog tempo, en ik zal dus geen extreme aanpassingen hoeven doen om woon-werk te kunnen fietsen in de winter.

[ Voor 3% gewijzigd door Ramzzz op 19-11-2008 11:15 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 19 november 2008 @ 11:00:
Wat ik bizar vind is dat regenbroeken altijd 10 cm te kort zijn, zodat je pijpen, schoenen en sokken alsnog doorweekt zijn.
10 cm extra lengte, en uitlopend in een punt (die je over je schoenneus trekt)... maar nee dus.
Je hebt ook schoenhoezen, precies die 10cm extra lengte, zonder dat het aan je pijp vast zit. Die komen tot halverwege je onderbeen, dus dan lopen je schoenen niet vol. Zien er alleen niet bijzonder sexy uit :P.
Werken die (peperdure) ademende onderhemden ook echt, of kom je nog steeds drijfnat aan? Het lijkt mij dat je gewoon een nylon gatenhemd koopt - als de voering van een AGU-jack. Waarom dat 50 euro moet kosten?
Ja. Je zweet uiteraard altijd, maar je komt minder nat aan. Helemaal droog is denk ik onmogelijk, maar ik kom een stuk frisser aan (een katoenen shirt gaat ook stinken op een gegeven moment).
Ramzzz schreef op woensdag 19 november 2008 @ 11:13:
[...]
Mijn rit duurt ongeveer 25 minuten, met vrij hoog tempo, en ik zal dus geen extreme aanpassingen hoeven doen om woon-werk te kunnen fietsen in de winter.
Ga eens langs Piet Vonk in Delft, die heeft een aardige collectie hangen :).
Overigens fietst m'n moeder dagelijks een vergelijkbare afstand (/route zelfs denk ik) op een Gazelle Orange met 7 versnellingsnaaf. Wel wat rustiger, maar wel door weer en wind. Ik heb zelf een dus trekking hybride, ook niet de lichtste (ahum), maar daar ga je ook best hard op. Je kan altijd naar een cross-hybride kijken, maar voor mij waren een bagagedrager (heb een hekel aan rugtassen) en lowriders (wil er ook verder dan 100km mee van huis weg) belangrijk.

[ Voor 30% gewijzigd door Tarin op 19-11-2008 12:10 ]

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Piet Vonk is me bekend, daar heb ik die Santini-broek vandaan. ;)

Wat versta je onder lowriders? :?

[ Voor 22% gewijzigd door Ramzzz op 19-11-2008 12:21 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• benoni
  • Niet online
Tashouders voor aan de voorvork denk ik :)

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

Topicstarter
Tarin schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 17:38:
@Fiber: Da's zo te zien voor een deel Agu-spul, dus op zich prima kwaliteit. Dank voor de tip, ik heb er bij deze een regenjack wat al een keer aan had gehad (maar te duur vond) was besteld, is daar 20 euro goedkoper dan normaal. [...]
Goed, regenjack was dus niet van Agu, hoewel ze wel het materiaal van Agu (Poray 5000) vermelden en exact hetzelfde plaatje gebruiken als op de site van Agu staat. Past niet goed, dus gaat terug, het is best een aardig jack maar geen €40 waard. Betaal ik desnoods liever €20 extra voor een echte ;).
benoni schreef op woensdag 19 november 2008 @ 12:26:
Tashouders voor aan de voorvork denk ik :)
Yep. Moet er nog tassen bijkopen, dat wel..

[ Voor 13% gewijzigd door Tarin op 20-11-2008 18:35 ]

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

Topicstarter
*update*

Vandaag was het toch wel frisjes, toch maar een goedkoop running-shirt (6 euro bij de AH) tussen m'n ondershirt en m'n windstopper gedaan. Vanwege mogelijke gladheid niet extra hard gefietst, dus ik weet niet wat voor sauna het wordt als ik me wel inspan, maar ik heb het niet koud gehad. M'n jack houdt voldoende regen tegen.

Ben zaterdag nog langs allbikes geweest (Jonker Fransstraat, Rotterdam) om naar broeken te kijken, maar ik ben toch maar aan de Rainlegs gegaan, die zijn voor mijn toepassing/doel (geen bevroren bovenbenen krijgen) het meest ideaal. Ik heb een hekel aan overbroeken (ademen nauwelijks, en zijn een hoop gedoe), en dit was wel zo betaalbaar.
Ook even bij handschoenen gekeken, m'n fleece-dingen zijn wel lekker warm, maar niet waterdicht. Maar die komen wel als het schip met duiten binnen komt varen. Volgende aanschaf worden schoenen met bijbehorende wind/water-hoezen.

Pagina: 1