Toon posts:

Geforce 7900 GT Temp

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Geachte mede-tweakers.

Steeds frequenter ondervind ik het probleem dat bij het spelen van een bepaald spel het desbetreffende spel binnen een tijdsbestek van 1-5 min ontzettend gaat haperen en niet meer vooruit te branden is. Spellen als Company of Heroes, Bioshock en Tomb Raider Underworld starten in volle glorie op en gaan dan al vrij snel stotteren en haperen. Bij Bioshock was het altijd op een bepaald punt en ik dacht dan ook altijd dat het te maken had met de grafische instellingen of het geheugen. De instellingen terug schroevend hielp geen zier, het bleef stotteren. Toen ik COH kocht (2006) liep hij ook lekker met zowat alles op high in zelfs een resolutie van 1920*1440. Zeer recent heb ik Red Alert 3 gedownload en heb het gespeeld (even om mijn systeem te testen op een van de nieuwste spellen, want het spel zelf is niet noemenswaardig). En ook daar kan ik alles zowat op full spelen in een resolutie van 1280*1024, totdat ook daar de boel niet vooruit te branden is. Toen hielp het terugschroeven van alle grafische opties wel trouwens. Nu heb ik een directx9 GPU, maar die ik heb (de Gainward Bliss 7900 GT 512 MB Golden Sample), moet deze spellen toch nog wel redelijk kunnen draaien ism een AMD 64 X2 4600+ en 2 Gig OCZ geheugen?

Met Everest Ultimate heb ik de temperaturen gecheckt en wat me opviel was dat die van de GPU 75 graden idle was. Dit leek me veel te hoog. Na het spelen van 1 minuut Tomb Raider heb ik de temperaturen nog eens bekeken en zag dat de max waarde al dicht tegen de 100 graden aan zat. Dit is niet echt gezond neem ik aan. Grote kans dus dat het probleem zich voordoet bij mijn GPU. Ik heb de kast opengeschroefd (Aero ExtremEngine 3T) en stond versteld van de hoeveelheid stof binnenin de kast. Ik heb gecheckt of de fan van de Geforce het überhaupt nog wel deed, en dit is wel het geval. Daarna wilde ik deze kaart van het moederbord af halen (om eventueel stof in de fan eruit te blazen), maar kreeg er met geen mogelijkheid beroering in. Nu moet ik wel vermelden dat ik nog nooit een kaart op een moederbord heb geprikt of juist eruit heb gehaald, maar dit leek me niet al te moeilijk. Brackets los schroeven en kaart eruit halen. Nu wilde dit wel gemakkelijk met de Audigy 2 (die eronder geprikt in het moederbord zit), maar in de Geforce was gewoon geen beweging te krijgen. Nu zag ik dus een blauw pinnetje (op de foto is hij wit, maar het is wel hetzelfde moederbord (Asus a8n32 SLI deluxe http://members.home.nl/mwieringa/GPU.JPG) en probeerde of er een soort van kliksysteem ofzo misschien in zat. Helaas ligt het stukje plastic nu naast me op mijn bureau .. afgebroken 8)7. Hoe krijg ik mijn videokaart nu van mijn moederbord (moet ik echt met beleid aan dat ding gaan trekken? Ben bang dat ik die hele zooi verniel ..). Is dat stukje plastic nog van belang als ik er een nieuwe kaart op wil prikken? Mijn moederbord ondersteunt PCI-E 16 .. betekent dit, dat de allernieuwste grafische kaarten ook op dit moederbordje geprikt kunnen worden? Zou mijn mobo dan geen bottleneck zijn?

Op het plaatje is rechts trouwens in het blauw de GPU temperatuur te zien (83 graden idle met open kast). Inmiddels is de temperatuur met dichte kast 71 graden idle.

• Goldman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:59
Het stukje plastic kan geen kwaad. Hoe je je kaart eruit moeten halen;

1) Probeer eerst 'voor' een beetje los te maken en dan 'achter' dan zou hij er uit moeten komen
2) Probeer eerst 'achter' een beetje los te maken en dan 'voor' dan zou hij er uit moeten komen
Edit:
Trek RECHT omhoog en niet schuin.

Tips:

Kijk goed of er niks nog blokeerd, (schroevjes oid).
Check of er geen draden blokeeren.
De kaart zelf moet opzich er goed en 'makkelijk' uit komen.

[ Voor 4% gewijzigd door Goldman op 05-11-2008 12:38 ]

Tjaaaaa...c[_] <- een lege care cup! - D3 Profile

• Crijnn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-10-2025
Hetzelfde had ik toen ik mijn kaart van mijn a8n sli deluxe wilde halen.
Probeer zoals Hamersma zegt eerst de 'voorkant' los de halen, de 'achterkant' zal blijven zitten
omdat je dmv. dat stukje plastic de achterkant los kan halen.

Ga er lekker met je neus bovenop zitten zodat je goed kan zien hoe dat stukje plastic je videokaart
vasthoudt en haal 'em dan los. Met beleid >:)

Veder lijken me de hoge temperaturen aan dat vele stof te liggen, als je je kast openmaakt en
dat stof is zo'n beetje het eerste wat je ziet dan kan het niet goed zijn ;)

Verwijderd

De temperatuur zal waarschijnlijk liggen aan veel stof, ik zou de kast even goed schoonmaken

Als je voor een nieuwere kaart gaat, ik denk dat de processor een bottleneck zal zijn, maar dat ligt er natuurlijk aan welke kaart je in gedachte had.
Maarja als je een nieuwe processor pakt komt daar automatisch een nieuwe mobo bij.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, heb met een collega afgesproken dat ie er ff met een luchtcompressor doorheen gaat. Maar heb wel een volgend probleem. Toen ik alles weer wilde vastmaken, stootte ik per ongeluk de grafische kaart aan. Gelijk reboot en bij het opstarten herkende hij mijn Nvidia Nforce networking controller niet meer. Helemaal dood. Zowel op de modem als achterop mijn PC brand het ethernet lampje niet meer groen (of oranje). Bij het opstarten zag ik wel snel een popup met iets van System32/fdco.dll's dat mogelijk geblokkeerd, veranderd, of verwijderd zouden zijn? Ik weet het niet meer. Maar iig had ik nog de Nforce drivers op mijn HDD staan en heb alles weer opnieuw geinstalleerd. Later bleken de dll's dus de dll's van de ethernet driver (Nforce) te zijn. Nu probeerde ik dus maar mijn Marvel Yukon ethernet controller en die deed het ook niet. Vandaag nog maar eens geprobeerd en ineens doet die het nu wel. Maar de Nforce controller is zo dood als een pier, terwijl er geen conflicten zijn in apparaatbeheer. Hij zegt alleen maar dat er een network cable unplugged is, terwijl die er wel in zit en ook niet kapot kan zijn, want ik internet nu ook op de Yukon. Iemand een idee?