Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wisbladen vervangen?

Pagina: 1
Acties:

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:17

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Ik vind dat het zicht vanuit mijn auto niet al te best is als het regent.
De ruitenwissers laten minuscule streepjes achter over de gehele breedte van de wisser.
Dit vervaagt het beeld nogal wat met name vervelend is als het donker is en je een tegenligger krijgt.
Dan zie je eigenlijk geen steek meer.
Uiteraard is dit niet een situatie waarmee ik wil rijden.

Zelf dacht ik dat de wisbladen gewoon versleten zijn maar een vriend van mij beweerde dat de ruiten gewoon vettig zijn. De vettige ruiten heb ik ook al vaker op GoT gezien dus van de week heb ik met veel afwasmiddel de ruiten schoon gemaakt.
Gisteren had ik echter exact dezelfde streepjes, het is dus nog niet opgelost.
Ik heb nog gekeken naar de beschrijving van Bosch maar daar staat ook niets over de kleine streepjes, alleen over grotere. Daar heb ik geen last van.

In mijn ogen zijn er dus drie mogelijke problemen:
• de wisbladen zijn versleten en moeten vervangen worden
• de ruiten zijn nog steeds vettig, ik kan niet schoonmaken, prutser
• de ruitenwisservloeistof is meuk en veroorzaakt juist alle ellende

Heeft iemand hier meer ervaring mee? Ik heb namelijk nog niet veel ervaring, mijn enige vergelijkingsmateriaal zijn spiksplinternieuwe auto's die wel altijd goed zicht hebben.

Ik wil best opnieuw mijn auto schoonmaken maar als het de wisbladen zijn koets ik uiteraard vanmiddag nog langs de Halfords om nieuwe te halen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:18
In mijn ogen zijn al drie jouw mogelijkheden idd mogelijk. ;) Lastig om op afstand te beoordelen. :P

Ik zou nog een keer goed je ruit reinigen (en dan niet met afwasmiddel, pak op zn minst een emmertje met wat spiritus en een zeem, of liever zo'n speciale glasreiniger). Dan je ruitensproeier eventjes niet gebruiken en je komt er snel genoeg achter of het aan je wisbladen ligt? :P

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-11 15:12

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Ik heb dit ook bij een fiat brava, ruit is aardig bekrast door de vorige eigenaar. vooral in de regen zorgt dit voor strepen en vagen...oplossing daarvoor was rijden met de blazer op de ruiten.

Had vanalles geprobeert Ruiten ontvet, nieuwe wisbladen, ruitenwisser vloeistof verdunnen.... Wat je nog kan doen is met een doekje het wis oppvervlak afnemen.

Asus Zenbook i7 256gb

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
vergeet de binnenkant niet :)

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Een vervuilde binnenkant veroorzaakt streepjes aan de buitenkant? :D ;)
De binnenkant is redelijk schoon, die zal ik ook wel eens schoonmaken maar dat is nu niet het directe probleem.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 16:38

Nvidiot

notepad!

Ik zou eens een natte zakdoek langs je ruiterwisserbladen halen. Zodra mijn ruitewissers gaan strepen haal ik even een zakdoek erlangs, die dan meestal compleet zwart wordt van het vuil dat aan de bladen zat. Het resultaat is tot nu toe altijd weer streeploos :)

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-11 20:07

Cyphax

Moderator LNX
Nou, stel je doet het zo:
- Koop nieuwe bladen. helpt dat niet, dan zet je die oude weer terug, die zul je op gegeven moment toch moeten vervangen en zo heb je de vervangende bladen vast in huis.
- Kijk even uit naar een ander middel dan sop om je ruit te ontvetten. Helpt dat niet, en heb je nieuwe bladen, dan kom je uit op punt 3

Saved by the buoyancy of citrus

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Nvidiot schreef op woensdag 05 november 2008 @ 11:48:
Ik zou eens een natte zakdoek langs je ruiterwisserbladen halen. Zodra mijn ruitewissers gaan strepen haal ik even een zakdoek erlangs, die dan meestal compleet zwart wordt van het vuil dat aan de bladen zat. Het resultaat is tot nu toe altijd weer streeploos :)
Bij het schoonmaken van mijn ruit heb ik de wisbladen uiteraard ook meegenomen, ik hoop dus dat die wel schoon zijn.
Wel een mooi iets om te vergeten bij het schoonmaken trouwens. ;)
Cyphax schreef op woensdag 05 november 2008 @ 11:50:
Nou, stel je doet het zo:
- Koop nieuwe bladen. helpt dat niet, dan zet je die oude weer terug, die zul je op gegeven moment toch moeten vervangen en zo heb je de vervangende bladen vast in huis.
- Kijk even uit naar een ander middel dan sop om je ruit te ontvetten. Helpt dat niet, en heb je nieuwe bladen, dan kom je uit op punt 3
Dat is wel een goed idee inderdaad, gewoon even vervangen. Dat moet toch een keer.
Werkt dat niet dan pakken we de spiritus.
De sproeivloeistof moet ik sowieso maar eens nakijken. Heb ik nog niet gedaan.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-11 11:36
ik heb zelf van die cheapo flatblade immitaties.. van wisserbladen.nl ofzo..

ze gaan al zo'n 6 maanden mee, dus dat vind ik dan best netjes voor 6,95 zoals het er nu uitziet gaan ze het wel een jaartje volhouden denk ik :) en ze wissen perfect :) geen strepen enzo

• Xander
Ghostrider schreef op woensdag 05 november 2008 @ 11:03:
Ik heb dit ook bij een fiat brava, ruit is aardig bekrast door de vorige eigenaar. vooral in de regen zorgt dit voor strepen en vagen...oplossing daarvoor was rijden met de blazer op de ruiten.
Hm, kunnen krasjes in de ruit zorgen voor strepen bij wissen? :?

De voorruit van mijn Punto is ook aardig bekrast, dat zie je vooral goed met een laagstaande zon. Geen idee wat de vorige eigenaar er mee uitgespookt heeft, het is namelijk niet eens de originele ruit, er was iets van 1,5 jaar voordat de vorige eigenaar hem inruilde een andere ruit in gelegd door carglass. Misschien heeft ze een schaatsijzer gebruikt om te krabben? :+

Anyway, ik krijg ook relatief snel last van strepen. Die blijven alleen wel een week of 3-4 weg als ik de ruit schoonmaak met NXT Glass Cleaner en even een tissue met ruitensproeiervloeistof over de ruitenwisserbladen haal (waarom ruitensproeiervloeistof? Ik heb geen idee welke reinigingsmiddelen je voor de wisserbladen mag gebruiken, maar ruitensproeiervloeistof moeten ze toch tegenkunnen :+).

Zou die termijn groter zijn dan 3-4 weken met een krasvrije autoruit? Dan is het misschien wel eens de moeite om de krasjes eruit te laten polijsten? :)

Iemand hier ervaring mee?

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Xander schreef op woensdag 05 november 2008 @ 13:06:
*knip*

Zou die termijn groter zijn dan 3-4 weken met een krasvrije autoruit? Dan is het misschien wel eens de moeite om de krasjes eruit te laten polijsten? :)

Iemand hier ervaring mee?
Ey! Kaap even een ander topic.
Ik ben op zich ook wel geïnteresseerd in het polijsten van mijn ruit, maar daar gaat het nu niet over. ;)

Gisteren heb ik nieuwe wisbladen gehaald en het probleem is zo goed als opgelost, wel kan hij nog een flinke wasbeurt gebruiken maar dat is met dit weer praktisch elke week zo.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Xander
Gonadan schreef op donderdag 06 november 2008 @ 10:46:
[...]

Ey! Kaap even een ander topic.
Sorry, maar:
Ik vind dat het zicht vanuit mijn auto niet al te best is als het regent.
De ruitenwissers laten minuscule streepjes achter over de gehele breedte van de wisser.
Dit vervaagt het beeld nogal wat met name vervelend is als het donker is en je een tegenligger krijgt.
Dan zie je eigenlijk geen steek meer.
Lijkt precies op wat ik krijg als ik mijn ruit niet vaak genoeg / goed genoeg schoonhou. Krasjes in de ruit leek me een 4e optie die je aan je lijstje toe had moeten voegen, als er meer mensen de eerste vraag van mijn vorige post met 'ja' beantwoord hadden. :P Die link gaf ik net zo goed voor jou, ik wilde het alleen niet meteen als 'advies' geven zonder ervaringen...

't was niet mijn intentie om je topic te kapen, meer om wat achtergrondinfo over mijn eigen voorruit (met dezelfde symptonen) te geven en een mogelijke oplossing voor ons beiden in de groep te gooien. :>

Maargoed,
Gisteren heb ik nieuwe wisbladen gehaald en het probleem is zo goed als opgelost, wel kan hij nog een flinke wasbeurt gebruiken maar dat is met dit weer praktisch elke week zo.
je hebt het kennelijk al gevonden. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Xander op 06-11-2008 11:06 ]

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Zie niet de ;) over het hoofd.
Lijkt precies op wat ik krijg als ik mijn ruit niet vaak genoeg / goed genoeg schoonhou. Krasjes in de ruit leek me een 4e optie die je aan je lijstje toe had moeten voegen, als er meer mensen de eerste vraag van mijn vorige post met 'ja' beantwoord hadden. :P Die link gaf ik net zo goed voor jou, ik wilde het alleen niet meteen als 'advies' geven zonder ervaringen...

't was niet mijn intentie om je topic te kapen, meer om wat achtergrondinfo over mijn eigen voorruit (met dezelfde symptonen) te geven en een mogelijke oplossing voor ons beiden in de groep te gooien. :>
Het is wel een goede tip, er zitten inderdaad wat lichte krasjes op. De auto is dan ook al 9 jaar oud.
Die zorgen bij laagstaande zon of bij veel verschillend soort licht (donker in de stad) voor verstrooiing waardoor je toch minder goed ziet.

Het was echter bij lange na niet zo storend als de streepjes, die zorgden echt voor slecht zicht.

Maar.
Maargoed,

[...]

je hebt het kennelijk al gevonden. :)
Het waren inderdaad de wisbladen.
Krasjes zag ik niet als optie omdat de streepjes precies de baan van de ruitenwisser volgden.
Dat kan nooit veroorzaakt worden door de krasjes.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Xander
Het was Ghostrider die de link legde tussen krasjes in de ruit en vegen van de ruitenwissers. :) Geen idee in hoeverre dat kan kloppen...

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Xander schreef op donderdag 06 november 2008 @ 11:13:
Het was Ghostrider die de link legde tussen krasjes in de ruit en vegen van de ruitenwissers. :) Geen idee in hoeverre dat kan kloppen...
Het doet er ook niet zoveel toe wie de link legde. :)
In principe kan je wel strepen krijgen door krassen, maar dan is dan een paar streepjes op een bepaald punt omdat de ruitenwisser daar dan niet goed aansluit.

Heb jij trouwens wel eens gepolijst met een of ander middel?
Die Lucy is een handig ding, maar dat lijkt mij de laatste optie voor het vervangen van de ruit.
Ik heb wel wat krasjes, maar stoor mij er niet aan. Mocht het echter met een middeltje relatief makkelijk gedeeltelijk weg te poetsen zijn ga ik dat natuurlijk proberen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Xander
Gonadan schreef op donderdag 06 november 2008 @ 11:49:
[...]
Heb jij trouwens wel eens gepolijst met een of ander middel?
Jawel, mijn telefoondisplay. :+ Nooit op mijn autoruit iig.
Die Lucy is een handig ding, maar dat lijkt mij de laatste optie voor het vervangen van de ruit.
Via google kom ik de volgende link tegen: Gratis voorruit polijsten bij GlasGarage. Jammer dat ik vanaf de hoofdsite met geen mogelijkheid door kan klikken naar die actiepagina, dus het lijkt er op dat die actie nu niet meer geldt, maar ook het normale bedrag dat daar genoemd wordt (€68) schrikt me niet echt af ofzo. :)
Ik heb wel wat krasjes, maar stoor mij er niet aan. Mocht het echter met een middeltje relatief makkelijk gedeeltelijk weg te poetsen zijn ga ik dat natuurlijk proberen.
Misschien heb je iets aan deze twee forumtopics:
http://forum.carclean.nl/Default.aspx?g=posts&t=1178
http://forum.carclean.nl/Default.aspx?g=posts&t=27

Met de hand polijsten kun je vergeten, lijkt het...

Verwijderd

Ik ga binnenkort ook even een nieuw blad halen. Op het Aygoforum (wagentje wat ik rij) worden de Bosch Aerotwin's erg goed bevonden, dus ik dat zal hem hier worden. De ruit schoonmaken heb ik nog niet aan gedacht, goed punt :P

Verwijderd

Reloader schreef op woensdag 05 november 2008 @ 12:00:
ik heb zelf van die cheapo flatblade immitaties.. van wisserbladen.nl ofzo..

ze gaan al zo'n 6 maanden mee, dus dat vind ik dan best netjes voor 6,95 zoals het er nu uitziet gaan ze het wel een jaartje volhouden denk ik :) en ze wissen perfect :) geen strepen enzo
Hmm, ik ga die site eens bekijken :)

• Balboa
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-11 12:48
In plaats van dat polijsten kun je er natuurlijk ook gewoon een nieuwe voorruit in laten zetten. Moet je wel een verzekering daarvoor hebben en een scheurtje:) Kost je iets van 70 e eigen risico.

Bij mijn auto zat er erg veel steenslag op de ruit, waardoor bij regen de ruit niet goed schoon/droog te krijgen was door de wissers. Omdat er ook een paar scheurtjes in zaten maar een nieuwe ruit er in laten zetten. Probleem was direct opgelost!

Handtekening

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Dat gaat de gemiddelde WA-verzekering niet dekken. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-11 16:18

AMDFreak

Intel is zo..

Gonadan schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 21:00:
Dat gaat de gemiddelde WA-verzekering niet dekken. ;)
Gemiddelde WA. beperktcasco wel ;)
Maarja, je moet het jezelf ook afvragen, is het die auto nog wel waard? Gemiddelde voorruit kan zo'n 300 euro kosten..

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

• Mistraller
  • Laatst online: 02:03
Balboa schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 20:38:
In plaats van dat polijsten kun je er natuurlijk ook gewoon een nieuwe voorruit in laten zetten. Moet je wel een verzekering daarvoor hebben en een scheurtje:) Kost je iets van 70 e eigen risico.

Bij mijn auto zat er erg veel steenslag op de ruit, waardoor bij regen de ruit niet goed schoon/droog te krijgen was door de wissers. Omdat er ook een paar scheurtjes in zaten maar een nieuwe ruit er in laten zetten. Probleem was direct opgelost!
Die smiley is bedoeld om het scheurtje er op een "bepaalde" manier in te laten komen...? :N

Zijn er voor ruitenwisserbladen ook niet van die slijpers, waardoor je blad weer mooi strak wordt?

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Xander
Rubber slijpen... da's in 3sec helemaal weg gok ik?:+

• Mistraller
  • Laatst online: 02:03
Xander schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 00:46:
Rubber slijpen... da's in 3sec helemaal weg gok ik?:+
ja of snijden dan, weet ik veel, volgens mij heb ik ooit iets gezien in de euro bak bij de bouwmarkt. Overigens geen ervaring mee.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Verwijderd

:P

Zo duur zijn bladen nou ook weer niet :)

Verwijderd

AMDFreak schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 00:24:
[...]

Gemiddelde WA. beperktcasco wel ;)
Maarja, je moet het jezelf ook afvragen, is het die auto nog wel waard? Gemiddelde voorruit kan zo'n 300 euro kosten..
300 euro? Je mag hopen dat ze er voor dat geld naar kijken. :+
Pagina: 1