Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[WinXP] Printer toevoegen als gebruiker

Pagina: 1
Acties:

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-11 23:49
Thuis heb ik een Samba-PDC welke ook een printer deelt voor de werkstations in het netwerk. Aan het begin, toen alles net opgezet was, konden de gebruikers zonder Admin-rechten ook een netwerkprinter toevoegen en werden de drivers automatisch geïnstalleerd (drivers staan op de server, geregeld met cupsaddsmb).

Echter, sinds een tijdje, kan ik dat niet meer, en krijgt de gebruiker de melding "Op uw computer is een beleid van kracht dat verhindert dat u verbinding met deze afdrukwachtrij kunt maken. Neem contact met de systeembeheerder op.".

Het probleem treed zich echter niet op als ik de desbetreffende printer voor de eeste keer met een Administrator-account toevoeg, dan werkt het voor de Domain-user ook weer, maar dat is niet de bedoeling.

Ik heb geen idee meer waneer het probleem zich voor de eerste keer optrad, maar ik weet wel dat aan het begin een verse Windows-installatie wel werkte, en nu niet meer. En dat terwijl ik niks aan de policies hebt gesleuteld...

• Josefien
Inmiddels heb ik het een en ander uitgezocht en zie ik dat ik de volgende instelling in het lokaal beleid moet instellen op "Disable":
Description of the Point and Print Restrictions policy setting in Windows Server 2003 and Windows XP

Onderaan het documentje heb ik begrepen dat het wijzigen van een aantal waarden in het register ook tot hetzelfde resultaat moet leiden. Dus dacht ik eraan om een .reg-bestandje te verwerken in het netlogon-script zodat het automatisch wordt aangepast als een gebruiker zich aanmeldt. Echter blijkt het probleem dat de "gewone" gebruikers geen rechten hebben om in de desbetreffende registersleutels te schrijven (ondanks dat het in de "HKEY_CURRENT_USER" is) :?

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan instellen via de PDC, zodat het niet op elke cliënt handmatig moet worden aangepast?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Is het niet makkelijker om dan te kijken hoe je de default policy settings kan aanpassen voor alle PC's ?
Nou doet Samba zonder extra addons niet aan Group Policies, dan zul je iets als NitroBit moeten gebruiken (niet gratis, wel goed en niet eens zo duur - http://www.nitrobit.com/grouppolicy.html ).

Een andere optie is dat je de GroupPolicy folder ( C:\WINDOWS\system32\GroupPolicy ) eens bekijkt of je niet op die manier je local policies over alle PC's heen kan verspreiden.

[ Voor 8% gewijzigd door alt-92 op 08-11-2008 13:46 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Josefien
Het is inmiddels al opgelost. Op http://wiki.samba.org/ind...ystem_Policies_with_Samba is een .adm-file te downloaden voor Poledit welke gemaakt is om de Point-and-Print policy in te stellen :)