• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-12 15:27
Ik wil voor een project de dag van de week aan kunnen geven waarop een verhoudbakje in de koelkast is gezet. De snelste methode zou zijn: een knop indrukken.

Nu lijkt een soort systeem zoals bij een oude cassetterecorder mij het mooist, de drukt 1 knop in en de rest springt terug.

Heeft iemand enig idee hoe zoiets werkt?

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:49
Schroef een cassetterecorder open, of een oude buizenradio, of een oude tv, of zo'n selectiekastje voor verschillende aux-inputs / vga-kabels / luidsprekeraansluitingen (moet ik nog even doorgaan?) etcetera...

Punctuality is the politeness of kings

• Korras
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-09 14:45
even heel simpel nagedacht:

onder elke knop zet je een veer. aan de zijkant van de knoppen zet je een pin welke langs alle knoppen loopt. deze laat je ook weer met een veer tegen de knoppen aan duwen.

aan de zijkant van de toetsen maak je, ter hoogte van die pin, over de hele lengte, een inkeping, waar die pin dus in kan vallen, horizontaal. de onderkant van de knoppen werk je zo af dat de knop die je indrukt eerst de pin wegduwt, waardoor de overige knop(pen) vrij komen en weer omhoog schieten. vervolgens valt de pin in de knop welke ingedrukt is.

een tekening voor de verduidelijking:

code:
1
2
3
4
5
6
ingedrukt:
___
|  |
| <o
|  /
|_/

code:
1
2
3
4
5
6
niet ingedrukt:
___
|  |
| <
|  /
|_/o

als alle knoppen dezelfde opbouw hebben, en die pin (of wat dan ook gebruikt wordt) lang alle toetsen loopt, gecombineerd met de veren, zal dit werken, zoals ik het zo kan bedenken.

7D | 30D | grips | flitslampjes | lensspul
Te Koop: A-Mount Sigma 20MM F1.8

• arjandijk162
Een cassetterecorder heb ik inmiddels opengeschroefd, maar dat zit er veel ingewikkelder in elkaar dan ik nodig heb. Elke knop blokkeert/activeert hier ook nog 10 andere functies (record check of het niet write protected is, play zet de versterker aan enz) Dus het systeem zo simpel mogelijk. Zo switchbox is en goeie, maar die heb ik hier niet.

@Koras, bedankt, dat is alvast een mooi aanzetje

[ Voor 7% gewijzigd door arjandijk162 op 05-11-2008 10:36 ]

• arjandijk162
Bedoel je dit Korras?
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3031/3004378163_b5360dc705.jpg

• Korras
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-09 14:45
yep, dat is inderdaad wat ik in m'n hoofd had.

7D | 30D | grips | flitslampjes | lensspul
Te Koop: A-Mount Sigma 20MM F1.8

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-08 21:48

TheLunatic

Ouwe boxen.

Probleem daarbij lijkt me dat je moet zorgen dat de as parallel blijft aan de knopjes, anders blijven de knopjes aan de buitenkant ingedrukt staan omdat de as niet ver genoeg wegschuift.

Mother, will they like this song?

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

arjandijk162 schreef op woensdag 05 november 2008 @ 10:15:
Ik wil voor een project de dag van de week aan kunnen geven waarop een verhoudbakje in de koelkast is gezet. De snelste methode zou zijn: een knop indrukken.
De simpelste methode lijkt me een schuifje (langs een balk met de dagen van de week), of een draaiknop met een wijzer. Zo'n knop lijkt me teveel mechaniek hebben om een "snelle methode" te zijn.
Pagina: 1