Rare fouten bij Dualscreen setup op Suse 11

Pagina: 1
Acties:

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:34

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Ik heb Suse 11.0 geinstalleerd op mijn desktop. Hierin zit een Geforce 8800GTS kaart, waarop ik altijd al 2 schermen heb gehad - Primair scherm 20 inch, 1680*1050, Secundair scherm 19 inch, 1280*1024.

Hij draait nu al de hele tijd in 'clone' modus, maar dat wil ik helemaal niet, ik wil gewoon een extended bureaublad, zodat ik zaken naar rechts kan schuiven. Dat krijg ik niet voor elkaar.

Ik heb al gedaan:

Via Yast Package manager en Nvidia repository geinstalleerd
Via die repository de drivers geinstalleerd (ik heb ook een bestand van de Nvidia site geinstalleerd maar heb geen flauw benul hoe ik dat moet installeren, dus ik weet nu niet zeker of de drivers nu wel of niet geinstalleerd zijn)
Schermen gedetecteerd en resolutie gezet enzo

Als ik naar 'schermresoluties' ga, herkent hij wel correct mijn 2 schermen, zelfs de merken en types, en dan schuif ik de scherm naast elkaar, geef ze een resolutie en klik ok.

Ga ik echter naar 'grafische kaart en monitor' dan ziet hij mijn breedbeeldscherm als een 'vesa' scherm en kent geen breedbeeldresoluties alhoewel het scherm gewoon in 1680*1050 word aangestuurd... ik kan daar wel 'dual screen setup' aanklikken en daarin kiezen voor een tweede scherm (Xinerama dualhead activeren) maar er zijn geen configuraties beschikbaar en ik krijg dan ook vaak de foutmelding dat hij geen opwaardeerlijsten kan downloaden :?

Kortom, ik snap er de ballen niet van en ben echt pissig dat ik het niet kan vinden, er zijn wel 5 manieren om je beeldscherm te 'editen' en geen van allen werken ze.

Kan iemand me vertellen wat de correcte manier is om gewoon recente Nvidia drivers te installeren, en dan een dualhead screen setup te maken?

- edit -

Ik vond de volgende link:

http://en.opensuse.org/NVIDIA

en dan kun je met 'one click' Nvidia drivers installeren. Op een gegeven moment komt hij met de melding dat hij een bepaald bestand nodig heeft, maar die niet kan leveren, hij vraagt 'apply changes?' en als ik ja zeg, start de installatie de package manager op, en die vervolgens niks doet. Als je die weer sluit, sluit de installatie af met een foutmelding.

Dit wordt echt dommer met de minuut :/

[ Voor 12% gewijzigd door HTT-Thalan op 05-11-2008 01:28 ]

• Mad Max
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01:04

Mad Max

Altijd nieuwsgierig

Je hebt ook al verder gezocht? Er zijn diverse howto's, veelal verwijzen ze naar de nvidia-settings.
Hier controleer je of je de laatste drivers hebt:
http://www.nvidia.com/object/unix.html

Instellingen aanpassen, ook voor dual-screen kun je via de nvidia-settings instellen. Zie ook op de opensuse-wiki: http://en.opensuse.org/Nvidia
of http://nl.opensuse.org/index.php?title=NVIDIA

Kortom, start 'nvidia-settings' als root.

-edit-
Installeren van de drivers via Yast is meestal al goed.

[ Voor 6% gewijzigd door Mad Max op 05-11-2008 01:36 ]

Soms f0t0gr@@f (7D + 10-22 f3.5-4.5 + 17-55 f2.8 IS + 35 f1.4L + 85 f1.2 II L + 70-200 f2.8 IS L + 580EX )

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ja, zoals ik zei heb ik die dus al geprobeerd, zie onder:

Afbeeldingslocatie: http://xs233.xs.to/xs233/08453/conflict250.png.xs.jpg

Ik krijg dan die foutmelding, en welke optie ik ook kies voor ik 'apply' druk, het gaat sowieso mis. Hij geeft dan een foutmelding, en blijft dan gewoon staat op de package manager, zonder iets te doen. De apply knop in de package manager blijft grijs (dat insinueert dus dat er nog geen wijzigingen gemaakt zijn) maar als ik die afsluit zegt hij 'quit without saving changes?' maar er zijn geen changes en ik kan ook niet op apply drukken :{

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Iemand?

• sparks
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:49
misschien even op forums.opensuse.org posten, dan bereik je wat meer mensen.

• Mad Max
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01:04

Mad Max

Altijd nieuwsgierig

Dit is (nog) geen nvidia probleem maar een installatieprobleem.

Dat schermpje laat zien dat één van de afhankelijkheden niet goed is. Probeer het venster goed te lezen en spel desnoods wat er staat.
Kijk als eerste naar de versienummers. Ik lees dat de nvidia-gfx-default met versie 96.43.07 verwacht dat er een x11-video-nvidia bestaat met versie 96.43.07

Je probeert x11-video-nvidia versie 173.14.12 te installeren. Dat is geen 96.43.07. Volkomen te begrijpen dat ie moeilijk doet. Je moet dus ook de nvidia-gfx-default versie 173.14.12 erbij installeren.

Hoe? Meestal komt dat automatisch als je de juiste repositories beschikbaar hebt in Yast. Beide komen uit http://download.nvidia.com/opensuse/11.0 Heb je die repository in Yast beschikbaar?

Je kunt in Yast ook naar beide packages zoeken. Kijk dan uit welke repository versie 96.43.07 is geïnstalleerd. Bij het tabblad versie in Yast kun je kijken welke nieuwe versies beschikbaar zijn. Als daar de nieuwe versie 173.14.12 niet bijstaat dan heb je blijkbaar nog niet de juiste repository.

Soms f0t0gr@@f (7D + 10-22 f3.5-4.5 + 17-55 f2.8 IS + 35 f1.4L + 85 f1.2 II L + 70-200 f2.8 IS L + 580EX )

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik ben ondertussen iets verder. Ik heb via een tip van het Suse forum, via de Terminal de driver weten te installeren, door eerst een kernel toolkit te installeren, en daarna in kernelmode 3 de driver erin te zetten. De 3d acceleratie werkt nu prima (ik heb nog geen games gedaan, maar de ' 3d ' box is nu checked en mijn desktop effecten werken nu) maar ik heb nu nog maar 1 scherm werkend. Het 2e scherm word niet gebruikt, en als ik dualscreen config aanzet via Xinerama, dan gaat hij ipv 1x1680*1050 en 1x 1280*1024, over op 2x1280*1024 en propt deze 2 resoluties naast elkaar in scherm 1, waardoor ik heen en weer moet scrollen om beide burobladen aan te spreken, niet echt effectief zeg maar :P

Dat is nu niet mijn prio nummer 1, ik wil nu mijn XFI kaart gaan installeren, ik heb de drivers al (een tar bestand), nu uitvogelen hoe dat moet :P

Zodra ik dat klaar heb, wil ik eerst aan de games beginnen onder Wine.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ok. lamahange :')

Het bleek dat XFI nog helemaal niet ondersteund word, en die dualscreen gaat ook een hele tricky truuc worden. Ik heb de image teruggehaald en werk voorlopig nog maar even onder Vista verder...

;(
Pagina: 1