Maxtor Diamondmax 10 in combinatie met Asus P5B Soundmax

Pagina: 1
Acties:

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:47
Na lang proberen, installeren, googlen kom ik toch hier uit. Mogelijk om de bevestiging te krijgen dat de schijf rot aan het worden is of voor die ene geniale oplossing.

Gelijk maar het probleem in 1 zin:
Zodra ik ook maar iets van de Maxtor (200GB) probeer te lezen, schrijven of alleen maar aan denk dan valt de performance enorm naar beneden.

Dit is het best te merken als ik een Divx van die schijf in bijvoorbeeld VLC probeer te kijken. Het geluid begint te stotteren, muiscursor 'stottert' en de algehele performance van de PC gaat achteruit. Zodra ik VLC afsluit dan is er niks aan de hand.

Ten 2e de systeem specs met als uitzondering de 1 Maxtor Diamondmax 10 200GB IDE, waabij de Maxtor puur als opslag is. De SATA Seagates bevatten het OS en de 2e 'spare'. (toch maar eens bijwerken).

Een maandje terug besloten om mijn PC eens van een hele schone Windows XP installatie te voorzien. Alles draaide prima. Om een of andere reden heb ik de Soundmax drivers/utility geïnstalleerd. Voor mijn idee begon toen ook het probleem. Dus, ben ik gaan zoeken.

Volgens verschillende Google resultaten heb ik een paar opties:

• Drivers (via asus) bijwerken
Alle 3 de verschillende drivers op de support site van Asus voor het P5B moederbord geprobeerd.

• IDE's checken op DMA modus in Windows XP
Gechecked en allen stonden op DMA (if available). Tevens ook de primary en secondary IDE channels in de Device manager weggegooid, gereboot en opnieuw laten detecteren. Geen resultaat.

• BIOS: Audio op AC'97. Dit kon alleen op het 'Front Panel' gest worden. HD Audio disablen zorgt ervoor dat ik helemaal geen geluid had.

Zou het dan toch de harde schijf zijn die het tot voor kort altijd deed? (ja, ik weet dat iets zomaar kapot kan gaan)

Als eerste de IDE bekabeling gechecked, vervangen, losgekoppeld en nog eens vervangen (pluspuntje, de maxtor draait nu op ATA-133, voorheen was dat UDMA33).

Probleem bleef bestaan. Dan toch maar de Seagate Tools gedownload. SMART geeft een mooie 'PASS'. Pak ik bijvoorbeeld de Short Generic test en luister ik een MP3 (voor de zekerheid: deze staat _niet_ op die schijf, maar een prima werkende SATA) dan stottert het geluid ook.

Volgens mij ben ik nu door een behoorlijk aantal mogelijke oplossingen heen gegaan met uitzondering van:
- BIOS flash (volgens de releasenotes hebben alle nieuwe BIOSsen voor de P5B niks met geluid te maken)
- De Systeemspeaker (ook via een google hit) loskoppelen
- Een nieuwe disk (wordt dan wel SATA, om meer mogelijke problemen te voorkomen).

Bottomline: heeft iemand een duw in de goede richting omdat ik iets over het hoofd heb gezien?

Het aanschaffen van bijvoorbeeld een 500GB SATA (spinpoint ofzo) van +/- 60€ is het probleem niet. Persoonlijk vind ik het alleen zonde als je iets koopt zonder dat het nodig is.

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• elmertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-01 00:21
blijkbaar zit de ide controller en je onboard geluidskaart op dezelfde irq en geeft dit problemen. Kijk hier eens naar...

• TeeDee
Oei, dat is lang geleden dat ik daar een mogelijk probleem mee had.

Vanavond maar eens mee rommelen.

• TeeDee
Na veel geneuzel toch maar eens besloten om voor het eerst in mijn hele leven een system restore te pakken. Een restore point van 16 oktober gepakt, restore gedaan et voila: geen enkel probleem.

Voor mij de volgende keer geen soundmax gedoe meer. En heel, heel ver van de drivers/software vandaan blijven die aangeboden wordt door ASUS.

Extra info:

Tijdens de problemen voor de gein eens met HWiNFO een benchmark op de schijf gedaan.
Toen: Read burst: 1.35 MBytes/s.
Nu: Read burst: 97 MBytes/s

Best een behoorlijk verschil.

[ Voor 22% gewijzigd door TeeDee op 05-11-2008 21:34 ]