Toon posts:

udma 66/100

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in mijn systeem een udma-66 18.9 gb 7200 rpm drive hangen en een udma-100 30.9 gb 7200 rpm. Allebei zijn ze op dezelfde 80 aderige flatcable gehangen. Mijn bios geeft aan dat de ene op 66 draait en de andere op 100. Kan dit, want ik dacht altijd de langzaamste zorgt voor de overall speed. En met welk programma kan dat uittesten ? Sandra Sisoft 2000 pro ofzo ?

Verwijderd

vraagje
wat voor een moederbord heb je en welke proccesor heb je daar op zitten???

k wil zelf gaan gaan upgraden naar Udma100..

maar dat vraagy van jouw..
volgens mij, als je een modern mobo hebt kan de bios dat onafhankelijk bepalen van beide prim. en sec. ide kanalen...

en ja je zou het met sisoft sanda kunnen uitproberen.. dan moet dus de snelheid overeenkomen met de gemoddelde snelheid van een U-DAM100 schijf..

k
reno

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het moederboard van intel erop erin zitten, de D815EEA, dat is met udma 33/66/100 ondersteuning. En er zit een FCPGA PIII 600E processor op. Heerlijk snel, met 128 mb sdram 133 MHz (komt nog een dimm bij van 128 mb sdram 133 MHz). Ik heb het net uitgetest, de udma100 schijf is bijna 2 keer zo snel als die andere. En herrie heb ik bijna niet uit mijn kast (aopen bigtower). Die controller zit standaard op het moederboard, voorderest vind ik het snel en perfect moederboard, 4x usb, agp 4x, riser gat (voor modem/geluidskaart), geintregeerde geluidskaart, 100 mbit lan geintregeerd en een standaard kleurenkaart erop. Maar die gebruik ik niet, ik heb zaterdag een asus 7700 Geforce 2 Deluxe 32 MB DDR besteld.
Het moet een "droom systeempie" worden, alleen ik baal ervan dat ik een PIII 600 heb gekocht, 3 weken na de koop kon ik voor die prijs een 750 kopen...maar ja, dat is de markt

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
een bios ziet altijd wat voor bus hij gebruikt.. het is echter zo dat als je 2 hd's op 1 ide kabel aansluit zal de bus zich aan passen op de langzaamste schuif. In jouw geval dus zal ie gaan werken op udma 66
dus wat je moet doen is de udma 100 schijf op een andere kabel zetten als de 66 schijf.. en natuurlijk gebruik je de snelste om windows etc op te zetten en je swap file. tip: maak een apparte partitie voor je swap file en zet m vast op een x aantal mb's
Dat je udma100 schijf 2 keer zo snel is dat je 66 komt waarschijnlijk niet door de bus maar omdat hij op meer toeren draait ofzo of meer cache... wat de bus snelheid maakt bijna nix uit... udma 33 en 66 is klein verschil en 66 en 100 merk je vrijwel helemaal niet omdat de hd domweg niet de snelheid kan halen. behalve als ie uit de cache leest.

• LoekD
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-08 16:24
Als je zo'n promise controller hebt :
Die heeft 2 aparte timings per ide poort, en dus mag het niet uitmaken waar de langzaamste zit.

loading...