Hoe voorkom ik typische mac files op USB/Windows/etc devices

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ido_nl
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-04 09:29
Hallo allemaal,

Het volgende probleem frustreert me, heb sinds enkele maanden mijn eerste mac, allemaal leuk, ben er al aardig aan gewend, maar waarom maakt de mac allemaal OSX specifieke folders aan op USB sticks, USB harddisk, Windows partities, Netwerk shares. Hoe kan ik dit voorkomen?

Het gaat dan om de volgende dingen
Folders die ik kan vinden nadat ik bv mijn usb stick in mijn mac heb gestopt
.Spotlight-V100
.TemporaryItems
.Trashes

Files die ik terug vind op mijn usb stick
._.Trashes
.DS_Store
En vaak vind ik ook 4kb files van de losse files die op bv de usb stick staan, met ._ voor de filenaam.

Kan de mac dat niet dit soort dingen bij zichzelf houden, op de eigen HDD, ok, maar op draagbare media....

Is hier een oplossing voor? Heb al eens proberen te zoeken, maar is wat lastig qua zoek termen.

Ido

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Misschien heb je in ieder geval voor de netwerkverbindingen hier wat aan. shellcommando
defaults write com.apple.desktopservices DSDontWriteNetworkStores true

Verder is misschien aardig leesvoer

[ Voor 21% gewijzigd door begintmeta op 04-11-2008 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --help
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04-03 11:25
tsja. Dit is eigenlijk sinds spotlight dat hij dit op de schijven zet. Hij zet er wel een "." voor zodat het niet zichtbaar is voor Apple machines. Weinig aan te doen ben ik bang ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-05 13:48

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Deze link bevat een uitleg over de betreffende ._ files. Deze files ontstaan doordat het FS waar het bestand op geschreven wordt geen resource forks ondersteunt. HFS+ doet dit wel, vandaar dat je op een OSX volume geen ._ files ziet; daar worden de resource forks in de file zelf opgeslagen. Resource forks kunnen allerlei extra data bevatten zoals window settings, icons, en metadata.

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ido_nl
Bedankt voor al jullie antwoorden, ik de gegeven oplossingen en links eens rustig doorlezen. Jammer dat dit niet alle filetjes op externe media oplost, maar als t al iets minder is, perfect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikdevries
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-05 11:16
Je zou eens kunnen kijken naar BlueHarvest (http://www.zeroonetwenty.com/blueharvest/). Dit pakket zou er voor zorgen dat al je disks en netwerk shares Apple "zooi" vrij blijven. Ik heb dit zelf nog niet getest, maar het ziet er veelbelovend uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ido_nl
ahh thanks eric, ziet er idd veelbelovend uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Er zijn wel meer tooltjes die dergelijke dingen automatisch doen, zelf iets scripten is ook nog wel te doen. Verlies overigens niet het probleem dat verloren resource-forks kunnen geven uit het oog (zie links van mij en Whieee)
Pagina: 1