SATA harde schijf opeens niet meer herkend in BIOS

Pagina: 1
Acties:

• mr.joey
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-06-2024
Ik zit met het volgende probleem: Mijn harde schijf wordt niet meer herkend in het bios tijdens opstarten.

Het volledige verhaal:
Ik was aan het downloaden en er was geen schijfruimte meer over. Toen ik terug kwam
merkte ik dat op en wilde daarom wat bestanden opruimen. Maar de computer reageerde niet meer
zoals normaal dus had ik de reset knop ingedrukt. Tijdens de reboot werd mijn harde schijf niet meer herkend.
note: Het BIOS blijft een tijdje hangen bij de schijf detectie voordat hij verder gaat.

Gegevens:
SATAII Seagate Baracuda ST3500320AS 500GB
MOBO: Asus P5Q Deluxe

Wat heb ik al gecontroleerd:
- De HD maakt geen gekke geluiden en spint gewoon nog op.
- HD in een andere sata aansluiting gestopt --> geen verbetering (lijkt niks mis te zijn met de aansluiting, andere HD wordt wel gewoon gedetecteerd)
- HD in een andere computer geplaatst --> zelfde resultaat bios herkend hem niet
- HD via externe case aangesloten --> geen resultaat

Wat kan het zijn naast de obvious conclusion dat mijn schijf dood is?

Verwijderd

Beetje vaag probleem,

Heb jij schijven in raid staan?
:Of is het maar 1 schijf

• mr.joey
Het is maar 1 schijf. Het is inderdaad een vaag probleem, zoiets als dit heb ik ook nog niet eerder
meegemaakt.

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-12-2025

ByteDelight

Retro computing is alive!

Ik zech: wet van Murphy:

Het lijkt alsof de schijf defect is geraakt doordat er geen vrije ruimte meer was, maar feitelijk zijn het twee losstaande problemen die gelijktijdig optraden.

In andere woorden: dat er geen vrije ruimte meer was heeft niets te maken met het feit dat de schijf overleden is, maar als ik je zo hoor is die echt dood...

Wat je geprobeerd heb zou ik ook gedaan hebben.

Althans...
Heb je al een andere kabel geprobeerd???
Heb al zo vaak meegemaakt dat de SATA / PATA kabel rot was...

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• mr.joey
Ik heb andere kabels geprobeerd en andere sata poorten, niks helpt.

Als die dood is ala maar heb heb niet het gevoel dat mijn data nu verloren is gegaan.
Enige suggesties zonder gelijk naar een datarecovery bedrijf te stappen om dit met huis, tuin en keuken apparatuur te doen?