Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Piepgeluid in speakers door voeding?

Pagina: 1
Acties:

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-11 23:44

Pathogen

Shoop Da Whoop

Topicstarter
Een paar weekjes terug heb ik (onder andere) een nieuwe voeding in mijn PC gezet:
Nexus NX-3500 Real Silent power supply, 350W, ATX

Qua vermogen gaat dit allemaal prima, maar sinds dat deze erin zit heb ik een hoge piep van het niveau flink hoge fluit in mijn speakers.
Ik heb een andere uitgang getest, andere speakers, eventueel interfererende andere spullen (nieuwe fans en nieuwe videokaartkoeler) uitgezet, zonder resultaat. Het enige dat daarvan nog aan de voeding hing was een (onbelaste) Zalman Fanmate.

Nu vermoed ik (90% zeker) dat mijn voeding de schuldige is, maar ik zou niet weten hoe een voeding dat kan veroorzaken in mijn (on-board) geluid.
Heeft iemand ooit iets vergelijkbaars meegemaakt en/of eventueel een oplossing?
Ik ben namelijk prima te spreken over de (fan)geluidsproductie en temperatuur die er nu voor de rest in mijn systeem hangt en zou niet graag wéér een nieuwe voeding moeten kopen (of inruilen natuurlijk).

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Het enige wat ik kan bedenken is dat elke voeding tegenwoordig een geschakelde voeding is. Deze voedingen werken met een tamelijk hoogfrequente wisselspanning. Natuurlijk hoort van die wisselspanning niets op de gelijkspanning terecht te komen, een goede filtering en afscherming zorgt daar dan ook voor.
Een paar microvolt (is maar een heel klein beetje) is echter al voldoende om op de geluidskaart terecht te komen en de versterker te bereiken. Weinig fantasie voor nodig wat het daarna mee versterkte signaal teweeg brengt.
Hoort (wat een woordspeling) niet zo, dus zou ik hem inruilen.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Topicstarter
Maar komt dit dan terecht bij de geluidskaart via voeding -> ATX stekker -> moederbord -> geluidschip of is het iets wat met een beetje goeie shielding van de behuizing van de voeding te verhelpen is?

Verwijderd

dit heb ik ook gehad. volgens mij bij een ocz voeding. ik dacht eerst dat het de fan was die hele tijd ergens tegen aan tikte maar dat was het niet want als ik de boxen uit deed was het weg. dus heb ik deze teruggedaan en hun hadden hetzelfde probleem dus gewoon een nieuwe gekregen. wel een andere voeding genomen

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 17:37:
dit heb ik ook gehad. volgens mij bij een ocz voeding. ik dacht eerst dat het de fan was die hele tijd ergens tegen aan tikte maar dat was het niet want als ik de boxen uit deed was het weg. dus heb ik deze teruggedaan en hun hadden hetzelfde probleem dus gewoon een nieuwe gekregen. wel een andere voeding genomen
Klinkt ernaar dat ik even een mailtje richting Informatique ga sturen.
Bedankt voor de info in ieder geval, het is dus een bekend probleem, dat niet per se aan deze voeding hoeft te liggen maar in elke voeding zou kunnen voorkomen.

• gijsiej
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 29-11 22:52
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem, maar zodra ik de cpu stress is het weg? heb jij daar ook last van?

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Topicstarter
CPU stressen helpt niks hier in ieder geval.

Verwijderd

maakte bij mij ook niks uit

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Topicstarter
Nou, ik heb de Nexus NX-3500 ingeruild voor eenzelfde, maar met hezelfde resultaat.
Hieronder een stuk van mijn mailtje naar Informatique, ter info, met mijn specifieke systeem:
De piep in de speakers is hoog bij het opstarten en verandert naar een iets lagere toonhoogte bij een volledig gestarte Windows. Het doet zich voor wanneer er geen geluid afgespeeld wordt, op middel tot hoog volume van de speakers/headset.
Het ruisachtige geluid doet zich voor bij het afspelen van muziek met middellage tonen en klinkt alsof een mp3 op erg slechte kwaliteit is opgenomen.

Ik heb, zoals in het eerdere bericht vermeld, geprobeerd zonder casefans en zonder draaiende fan op de videokaart te draaien, ook dit zonder resultaat.
In de tussentijd heb ik ook een avond met een eigen reservevoeding gedraaid (een Levicom Xilence Power SPS-XP450) zonder piep, en zonder "digitale ruis".
Het enige dat dus werkelijk hielp was deze andere voeding aan te sluiten.

Het lijkt op dat dit specifieke Nexus model dus stoort met mijn systeem.

Wellicht is het handig voor u of de fabrikant, Nexus, als ik mijn systeemsamenstelling uiteenzet:
Voeding: Nexus Real Silent NX-3500
Moederbord: Asus P5K-VM
Audio: Onboard (Realtek ALC 883 8 -Channel High-Definition)
Speakers: Creative Inspire 6700 6.1 (Ook getest met een Logitech X-230 2.1 set en een XFX headset op zowel rear als front audio poorten)
Videokaart: Asus ATi Radeon EAH3870/G/HTDI/512M/A met Zalman VF1000 LED koeler, welke bestuurd wordt met bijgeleverde Fanmate2 Fan Controller
CPU: Core 2 Duo E6750 met stock cooler
DVD/RW drive: NEC ND-3500AG
Casefans: Revoltec 92mm Blue LED, Nexus 80mm Real Silent 1500rpm
HDD's: Western Digital WD2500KS-00MBJ0 (250GB, SATA), Samsung Spinpoint H501LJ (500GB, SATA)
Keyboard: Revoltec Lightboard XL 2
Muis: Razer Copperhead
Kast: Asus V3 Vintage (barebone)
Extra: Cardreader standaard meegeleverd bij kast
We gaan het maar eens proberen met een andere Nexus dit keer, als dit probleem bij een ander model voorkomt ga ik wel eens verder kijken, maar voor de rest zijn dit zulke heerlijke stille voedingen :9
Ik kijk nu uit naar een 8040 modulaire Nexus voeding bij de inruil van deze.

Wordt (hopelijk niet) vervolgd...

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Topicstarter
Collega gaf me nog een paar tips (is toevallig ex-medewerker bij Informatique).
Het kan zijn dat door de verflaag op de voeding en op de achterkant van de kast waar ik hem vastschroef, de voeding geen direct aardecontact heeft met de kast en er dus een potentiaalverschil tussen de ground op de kast/componenten en de ground van de voeding zit.

Ik ga, voordat ik hem ga inruilen, even proberen of ik de aarde van de voeding direct aan een stukje blank metaal op de case kan connecten (wat normaalgesproken door uitgesleten schroefsporen wel gebeurt aan de schroefjes).
Resultaat volgt hier! Zeker aangezien ik hier meer mensen zie die een piep hebben.

Verwijderd

hadden :)
maar wel benieuwd of dat het is

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:13

Theo

moederbord

Wat soms ook kan helpen om ruis weg te krijgen is bij Volumebeheer in Windows (het luidsprekertje in de taakbalk) alles te muten wat je niet gebruik. Veelal is op één van deze kanalen (met name een line in of cd speler) ruis aanwezig welke indirect door de voeding veroorzaakt wordt.

7400 Wp op het dak

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Topicstarter
Nou, ik had me verkeken op de aarding, die zat dus wel goed. Net weer terug van Informatique, ditmaal met een CoolerMaster Silent Pro M (ja, met bijbetaling ja).
Geen piep, geen digiruis en geen overbodige kabeltroep meer.

In eerste instantie wilde ik de modulaire Nexus uitproberen, maar de lui bij het service center gaven aan dat zij liever ook niet hadden dat ik dat risico nam.
Overigens ben ik wel direct verkocht aan deze voeding zeg, wat een netjes systeem! Ik ga maar weer eens een review bakken.
Pagina: 1