3 displays -> extra videokaart

Pagina: 1
Acties:

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:41
Ik heb sinds kort een Full HD-projector en werkte daarvoor met twee schermen. Uiteraard is dit niet allemaal zomaar te combineren en heb ik nu dus 1 monitor moeten loskoppelen. Deze wil ik echter wel weer gebruiken en heb daarvoor dus een extra videokaart nodig.

Het probleem is nu dat mijn moederbord (Intel DP965LT) maar 1 PCI-e x16 slot heeft, waar op dit moment een 8600GT in hangt. PCI-kaarten zijn bijna niet meer te krijgen en de andere slots zijn PCI-e x1.

Ik vraag me nu dus af wat de beste oplossing is:
- via splitters werken
- extra (budget)videokaart en die in m'n PCI-e x1 slot hangen (en dan zorgen dat het geen PCI-e 2.0-kaart is)
- ander moederbord aanschaffen met 2 PCI-e x16 slots en ook dan een extra videokaart (upgrade van mijn huidige?) voor kopen

Optie 1 heeft als voordeel dat het de goedkoopste oplossing is, maar dat levert waarschijnlijk weer problemen op met verschilende resoluties en zo. Optie 3 heeft weer als voordeel dat het allemaal wat sneller is (eventueel zelfs SLI mogelijk voor bij het gamen).
Het nadeel van optie 2 is nog dat veel videokaarten tegenwoordig PCI-e 2.0 zijn, wat volgens mij niet samengaat met mijn huidige moederbord (PCI-e 1.0a).

Het gamen gebeurt over het algemeen op mijn projector op hogere resolutie, dus die zal aan de snelste videokaart komen te hangen.

Wat is nu de beste oplossing hiervoor? Splitters lijkt me niet, dus het zou tussen optie 2 en 3 gaan.

PS. Ik heb net gezien dat de PCI-e sloten geen open achterkant hebben. Dat zou ik dus moeten vijlen om er een PCI-e x16-kaart in te krijgen.

[ Voor 12% gewijzigd door maikel op 04-11-2008 22:16 ]

• maikel
Niemand?

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Je zult een nieuw moederbord moeten kopen met 2x PCI-e x16 sloten, dit kan een goedkoop P45 bord zijn, maar ook een duur nForce 790i moederbord.

Verder is het zo dat met SLI (nog) geen multimonitor support is dus kan je het beste je huidige kaart houden en er een high-end bij drukken die je als primary kaart gebruikt om mee te gamen.

Het is even investeren, maar een tweede hands moederbord is niet al te duur en een tweedehands grafische kaart ook niet (8800GT voor 70-90 al te krijgen).

Het openvijlen van je PCI-e 1x slot zal geen nut hebben omdat die geen grafische interface ondersteund dus zal je een PCI-kaart moeten gebruiken op je huidige moederbord, ook vervalt je garantie als je dat gaat doen, en het is niet gegarandeerd dat het gaat werken.

Ook is er nog een duurdere oplossing, die wel weer goedkoper kan zijn dan een mobo+graka upgrade, namelijk een Triple-head-2-go.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-05 13:40

Mojo

The Power Within

Als je een kaartje wilt hebben puur voor de aansturing van een 3e scherm heb je genoeg aan een simpel PCI-videokaartje. Erop gamen kan je vergeten, maar daar heb je de 8600GT voor. :)

Ik kan me niet voorstellen dat er geen goedkope 2e hands PCI kaarten te vinden zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door Mojo op 06-11-2008 00:19 ]

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• maikel
Ik gebruik overigens wel Vista, dus een kaart die een beetje met Aero overweg kan, zou ik wel fijn vinden.
Is PCI dan nog een optie?

Voor een nieuwe PCI-kaart ben ik net zoveel kwijt als een beetje moderne PCI-e-kaart, terwijl de kaart zelf minder snel is. (2e hands is natuurlijk nog steeds een optie)

En als ik dan mijn moederbord zou gaan upgraden: het goedkoopst is inderdaad een bord met 2x PCI-e x16 erop en een extra videokaart. De nieuwe videokaarten werken echter allemaal op PCI-e x16 2.0, waardoor ik volgens mij niet veel nieuwe dan een 8600 kan halen, wat ik nu ook al heb.
Is dat wel zo handig met het oog op de toekomst?

[ Voor 35% gewijzigd door maikel op 07-11-2008 10:21 ]

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

PCI-e 2.0 kaarten werken perfect in PCI-e 1.1 of 1.0a sloten, zolang je maar geen VIA chipset hebt.

Je zou op zoek kunnen gaan naar een 680i moederbord en een extra 8600GT halen om niet al te duur uit te zijn.

• maikel
Ah, ik had gelezen dat PCI-e 2.0 kaarten niet in een 1.0a-slot zouden werken, maar dat was inderdaad een wat ouder topic.
En ik had inderdaad zelf ook een 680i-bord op het oog, waar een 1.1-slot op zit. Dat gaat dus sowieso werken.

Alleen qua kaart: 8600GT is inderdaad een goede optie, maar de 9500GT is net zo duur (zelfs een paar euro goedkoper). Of voor nog meer de 8600GTS (hoe zijn de videokaarten van MSI?).
Moeilijk, moeilijk....

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Ik zou toch voor een 9600GT gaan, deze is net een slag nieuwer, en als je wilt gaan gamen is hij sneller dan je huidige 8600GT.

• maikel
Maar dan zijn we wel weer aanbeland bij kaarten van meer dan anderhalf keer zo duur als de 8500GT/9500GT.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

als je er mee wilt gaan gamen is het geen verkeerde investering en z'n geld zeker waar. Ook zou je gewoon wel een 9600GT of een 8800GT via de Vraag&Aanbod kunnen vinden.

Pagina: 1