Zoals titel al zegt. Na het installeren van de ati drivers en het herstarten van de pc krijg ik een zwart scherm met de melding dat beeldscherm de resolutie niet ondersteund. Het vreemde is dat ik voor het herstarten de resolutie op 1024 gezet heb wat in windows gewoon ondersteund word. Ik heb niet zoveel verstand van Linux dus heb geen flauw idee hoe dit gebeurd. Ik heb ook dingen nagekeken en opgezocht op het internet maar word er niet wijzer uit.
Ik mis nogal wat informatie:
- Linux dus, maar welke distro en welke versie?
- Welke drivers (kernelmodule) (radeonhd, fglrx) en welke versie?
- Welke grafische kaart?
- Welk beeldscherm en hoe verbonden?
[ Voor 11% gewijzigd door gertvdijk op 04-11-2008 15:34 ]
Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.
Oh ok sorry zit op me werk dus moest even snel typen.
Linux Ubuntu 8.10, gaat om de fglrx en versie weet ik eigenlijk niet omdat ik het via hardware driver menu gebruik en de grafische kaart is Ati HD4870, de kaart is verbonden via een dvi/vga converter aan een standaard 19inch philips tft met 1280 als native resolutie.
Linux Ubuntu 8.10, gaat om de fglrx en versie weet ik eigenlijk niet omdat ik het via hardware driver menu gebruik en de grafische kaart is Ati HD4870, de kaart is verbonden via een dvi/vga converter aan een standaard 19inch philips tft met 1280 als native resolutie.
Kan je nog met SSH erin of zonder X opstarten en kijken wat er in de logs staat?
/var/log/Xorg.0.log dus en dan met name de (WW) en (EE) lijnen. dus bijvoorbeeld:
/var/log/Xorg.0.log dus en dan met name de (WW) en (EE) lijnen. dus bijvoorbeeld:
egrep '^((\(EE\))|(\(WW\)))' /var/log/Xorg.0.log
[ Voor 35% gewijzigd door gertvdijk op 04-11-2008 16:14 ]
Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.
Nee dat is het probleem. Ik krijg dus op me beeldscherm de melding dat het beeld de resolutie niet ondersteund en dat hij dan op 1280 moet staan. Maar op moment van afsluiten staat hij op 1024 dus er zou niks aan de hand moeten zijn.
Ik kan dus na de restart helemaal niks meer met de linux install en moet het dan opnieuw installeren (zover ik weet).
Ik kan dus na de restart helemaal niks meer met de linux install en moet het dan opnieuw installeren (zover ik weet).
Haha, nee het is geen Windows. Er zijn talloze mogelijkheden om alsnog in je installatie te komen.WeAreLegion schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 16:18:
Ik zou beginnen met het verwijderen van de fglrx module door eens te starten in de recovery (of single user) mode (vanuit het Grub start menu). Je kan dan fglrx verwijderen met:
aptitude remove xorg-driver-fglrx
Makkelijker was het als je al SSH had opengezet en geïnstalleerd.
Er moeten ook mogelijkheden zijn om Ubuntu op te laten starten met de VESA driver (Low graphics mode), maar ik weet zo even niet hoe dat moet.
[ Voor 4% gewijzigd door gertvdijk op 04-11-2008 16:23 ]
Ok nou ja dat is op moment niet noodzakkelijk want ik moet het opnieuw installeren dat is zo gedaan. Dus op moment is hij clean zonder drivers. En heb geen flauw idee waar het aan ligt helaas.
Het blijft interessant he.. die ATI drivers.
Je kunt iig. op de ATI site vrij veel info vinden, maar hier:
http://wiki.cchtml.com/in...trepid_Installation_Guide
staan verschillende opties van hoe je de restricted drivers kunt installeren, misschien kom je daar verder mee.
Overigens, bij mij met een ati 9800 pro (okok, oud) lukt het nog steeds niet om met compiz aan, vloeiend videos af te spelen (hd content zonder compiz tegenwoordig overigens wel, maar dat terzijde), terwijl dat op mijn Eee-pc wel lukt...
Je kunt iig. op de ATI site vrij veel info vinden, maar hier:
http://wiki.cchtml.com/in...trepid_Installation_Guide
staan verschillende opties van hoe je de restricted drivers kunt installeren, misschien kom je daar verder mee.
Overigens, bij mij met een ati 9800 pro (okok, oud) lukt het nog steeds niet om met compiz aan, vloeiend videos af te spelen (hd content zonder compiz tegenwoordig overigens wel, maar dat terzijde), terwijl dat op mijn Eee-pc wel lukt...
[ Voor 7% gewijzigd door letatcest op 04-11-2008 19:46 ]
Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie
Dat komt doordat Xv of OpenGL niet in een OpenGL laag kan worden gebruikt bij de fglrx driver. Daarom werkt Google Earth ook niet als je Compiz gebruikt.letatcest schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 19:44:
De Intel of Nvidia drivers hebben hier geen last van.
[ Voor 7% gewijzigd door gertvdijk op 04-11-2008 20:03 ]
offtopic:
tnx! dat is best fijne info zo even tussendoor
tnx! dat is best fijne info zo even tussendoor
Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie
Thanks
voor de link zal er even naar kijken zo en nog keer installeren hij moet er toch weer clean op. En dan kijken wat ie dan doet. Want maakt volgens mij niet uit welke versie ik er opzet zal met de meeste wel last ondervinden. Kwam veel tegen op me zoektocht.
Hmmmm
vind toch lastig
ik heb toch geprobeerd die standaard drivers te installeren maar krijg gelijk die foutmelding. Ik kan via esc wel in recovery mode komen is er een commmand om video resolutie in te stellen?
Hmmmm
vind toch lastig
[ Voor 29% gewijzigd door WeAreLegion op 04-11-2008 21:17 ]
Ook handig om te weten: Met ctrl-alt-f1 t/m f6 kom je in een terminal terecht.
Ssh kan je opstarten met /etc/init.d/openssh start. X plant zijn log in /var/log/Xorg.0.log. Die kun je lezen met cat of met less, dus "less /var/log/Xorg.0.log". Op dit moment zijn vooral de lijntjes over je monitor-edid en de geconfigureerde modelines interessant.
Met "xrandr -d :0 -q" kun je de huidige en mogelijke schermresoluties voor X zien. Dat commando kun je ook starten vanaf de console, mits je met dezelfde gebruiker in X ingelogd bent. Nu gaat inloggen op een zwart scherm nogal lastig(je kunt het blind proberen), dus met "/etc/init.d/gdm stop" stop je X, en met "startx" kun je vanuit de commandline een X-sessie starten waar je dan al op bent ingelogd.
Ssh kan je opstarten met /etc/init.d/openssh start. X plant zijn log in /var/log/Xorg.0.log. Die kun je lezen met cat of met less, dus "less /var/log/Xorg.0.log". Op dit moment zijn vooral de lijntjes over je monitor-edid en de geconfigureerde modelines interessant.
Met "xrandr -d :0 -q" kun je de huidige en mogelijke schermresoluties voor X zien. Dat commando kun je ook starten vanaf de console, mits je met dezelfde gebruiker in X ingelogd bent. Nu gaat inloggen op een zwart scherm nogal lastig(je kunt het blind proberen), dus met "/etc/init.d/gdm stop" stop je X, en met "startx" kun je vanuit de commandline een X-sessie starten waar je dan al op bent ingelogd.
Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL
Ok zal dit morgen eens proberen. Zo naar bed toe morgen weer vroeg op om te werken. Kijken of dat werkt en anders houd ik die rare resolutie wel aan hij staat op 1180 ofzo tis maar iets minder dan de orginele resolutie en gamen doe ik er toch niet op.
Let even op met die drivers: op dit moment zijn er 3 drivers die met xorg-server 1.5.x in Ubuntu 8.10 werken: xf86-video-ati, xf86-video-radeonhd en de fglrx drivers die bij ubuntu zijn meegeleverd. De drivers die je bij AMD/ATI kunt downloaden ondersteunen xorg-server 1.5.x NIET.
Blijf dus bij de pakketjes aangeboden door je distributie en ga niet zelf prutsen met AMD/ATI drivers.
Blijf dus bij de pakketjes aangeboden door je distributie en ga niet zelf prutsen met AMD/ATI drivers.
Ik heb die van ati zelf niet geinstalleerd inderdaad. Het gaat op moment om die fglrx drivers maar kreeg weer foutmelding gister avond dus heb het maar op gegegeven heb gezocht op hoe ik in console mode server kan resetten dat werkte maar tot op zekere hoogte.
Pagina: 1