Schijf formateren,zodat je er geen data vanaf kan halen.

Pagina: 1
Acties:

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-02 14:53
Topic titel zegt het al denk ik.

Ik wil mijn 500GB schijven gaan vervangen voor 1TB examplaren.
Nu sla ik her en der wat prive zaken op, waarvan ik liever niet wil dat anderen dat te zien krijgen (het is niet spannend maar het idee is minder fijn).

Hoe kan ik de schijven formateren dat ze in ieder geval heel blijven en dat het toch wel wat meer moeite kost dan een tool downloaden om de spullen eraf te halen.

Doe liever geen low-level format (met het risico op schijf mollen, bovendien gaat dat niet meer zo makkelijk als vroeger)

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:00

Standeman

Prutser 1e klasse

Waar heb je al op gezocht en wat heb je gevonden wat al dan niet werkte?

Er zijn volgens mij wel een aantal "secure erase" tooltjes op de markt. Het werkt in principe door de schijf een paar keer met 00 en 11 te overschrijven.

Maar door de partities te verwijderen, nieuwe aan te maken, vol met data te gooien en dan nog keer formatteren heb je het meeste wel gehad dat een particulier nodig heeft.

[ Voor 27% gewijzigd door Standeman op 04-11-2008 13:06 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10-2025
Op de Hirens disk staan diverse format tooltjes. 1 daarvan overschrijft alles met nullen.

Nou schijnt het wel zo te zijn dat men in een laboratorium dan nog de aan de hand van de sterkte van de bits kan bepalen of het voorheen een 1 of een 0 is geweest. Maar dan moet je wel heel paranoia zijn.

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 19:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

b.v. zoiets...

http://heidi.ie/eraser/default.php

Er zijn veel meer zulke tooltjes. Persoonlijk zou ik voor linux live cd gaan en

dd if=/dev/random of=/dev/sda1
^^^^^^^ moet je wel de goede doen.

of

http://linuxhelp.blogspot...ase-hard-disk-before.html

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
`shred /dev/sda`
is veel korter :) En je hoeft de partitie (1) er niet bij te melden.
Een eenvoudig (maar n00berig) alternatief is natuurlijk gewoon 1 onbelangrijke file recursief een miljoen keer kopieren tot de disk vol is.

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

RemcoDelft schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 13:23:

Een eenvoudig (maar n00berig) alternatief is natuurlijk gewoon 1 onbelangrijke file recursief een miljoen keer kopieren tot de disk vol is.
Die shred is mijn link...

en nooberig file copieren werkt niet als je niet eerst leeg maakt. :P

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:00

Standeman

Prutser 1e klasse

Saab schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 13:06:
Op de Hirens disk staan diverse format tooltjes. 1 daarvan overschrijft alles met nullen.

Nou schijnt het wel zo te zijn dat men in een laboratorium dan nog de aan de hand van de sterkte van de bits kan bepalen of het voorheen een 1 of een 0 is geweest. Maar dan moet je wel heel paranoia zijn.
Ligt er denk ik een beetje aan hoe vaak je de schijf met 00 en 11 beschrijft. Na 1x kan ik me nog wel iets bij voorstellen, bij 10x al weer veel minder. Iemand enig idee?

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Standeman schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 15:11:
[...]

Ligt er denk ik een beetje aan hoe vaak je de schijf met 00 en 11 beschrijft. Na 1x kan ik me nog wel iets bij voorstellen, bij 10x al weer veel minder. Iemand enig idee?
Als het niet om staatsgeheime informatie gaat is 1x overschrijven echt genoeg.

http://16systems.com/zero/index.html

Belangrijker is dat je shredding tools grote schijven ondersteund en niet na 32GB stopt.

[ Voor 9% gewijzigd door leuk_he op 04-11-2008 15:19 ]

• Sinned123
Het gaat er zeker niet om dat iemand hem met proffesionele tools er alsnog data of kan halen.
Als je zoveel moeite er voor wil doen, be my guest.

Gaat meer om de simpele tools, die zelf een tabel aanmaken.

Maar een file 1000x kopieren is zeker een goed idee, daar kan ik me zeker in vinden.

En ik had her en der wel wat gevonden, maar dat leek er allemaal op dat het om schijven ging die naar de schroothoop gingen, bovendien waren dat draadjes van 2003 en ouder.
Inmiddels zijn de schijven dusdanig vergroot dat die tools misschien niet eens meer werken.

[ Voor 31% gewijzigd door Sinned123 op 04-11-2008 15:22 ]

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-12-2025

ByteDelight

Retro computing is alive!

Een quick format of het simpel verwijderen van de partitie is natuurlijk niet genoeg.

Maar als je het inderdaad niet vertrouwt om met de standaard Windows format (niet snelformatteren dan natuurlijk) je schijven leeg te maken, dan kun je de schijf beter vernietigen.

Ik zou niet weten waarom je andere tools zou moeten gebruiken.
Een volledige format overschrijft ook alle bits op alle sectoren. Knappe kerel die daarna nog data van je schijf weet te halen.

Wie spreekt me tegen?

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-02 00:15
Stuk of 10x zero fill en je vindt niks meer terug :+ Maar afhankelijk van wat je met de schijven gaat doen kun je er ook een flinke magneet op zetten... Volgens mij blijven ze dan heel, maar wordt wel je data gewist.
bverstee schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 15:21:
Een volledige format overschrijft ook alle bits op alle sectoren. Knappe kerel die daarna nog data van je schijf weet te halen.

Wie spreekt me tegen?
Ik, lukt wel hoor :)

[ Voor 45% gewijzigd door Avalaxy op 04-11-2008 15:22 ]

• Sinned123
bverstee schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 15:21:
Een quick format of het simpel verwijderen van de partitie is natuurlijk niet genoeg.

Maar als je het inderdaad niet vertrouwt om met de standaard Windows format (niet snelformatteren dan natuurlijk) je schijven leeg te maken, dan kun je de schijf beter vernietigen.

Wie spreekt me tegen?
Een volledige format checkt alleen op bad sectors en repareert die eventueel, verder doet ie exact hetzelfde als een quick format.
Dus nee, je hebt al je data nog bij een volledige format.

• B0rf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 03-10-2024
Een leuk tooltje hiervoor is Darik's Boot and Nuke, van http://www.dban.org/ . Zet op een CD of USB-stick, stop in je computer, en laat 'm een nachtje aanstaan. Let er wel op dat je de harde schijven die je wilt behouden uit je computer haalt, anders ben je die ook kwijt. DBAN beschrijft je harde schijf op een aantal manieren met data achter elkaar (verschillende random generatoren en bitflips), en maakt 't erg lastig om je data te recoveren, zelfs voor professionele bedrijven.

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:29
Idd, want ik heb zelfs na een format nog data teruggehaald. Niet alles, grotendeels is het wel beschadigd, maar er waren genoeg bestanden (afbeeldingen oid) die ik gewoon kon recoveren hoor :)

• Sinned123
ID-College schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 15:25:
Idd, want ik heb zelfs na een format nog data teruggehaald. Niet alles, grotendeels is het wel beschadigd, maar er waren genoeg bestanden (afbeeldingen oid) die ik gewoon kon recoveren hoor :)
Och me raid 5-set knapte ineens, 1,5tb aan data (kwijt).
Gelukkig alles kunnen terughalen, maar je schrikt wel :p

Pagina: 1